اخبار داغ

حجت الاسلام ابوترابی فرد:

عملکرد مسئولان باید منطبق بر ارزش ها و اصول اخلاق اسلامی باشد/ سرمایه اجتماعی، دستاورد ارزش‌هاو پیوندهای سیاسی و ملی است

عملکرد مسئولان باید منطبق بر ارزش ها و اصول اخلاق اسلامی باشد/ سرمایه اجتماعی، دستاورد ارزش‌هاو پیوندهای سیاسی و ملی است
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: همانطور که در ساختار جمهوری اسلامی ایران طبق اصل سوم قانون اساسی تمامی قوانین و مقررات باید در چارچوب موازین اسلامی و محور قرآن و سیره پیامبر و ائمه باشد، عملکرد مسئولان نیز باید منطبق بر ارزش ها، قواعد، موازین و اصول اخلاق اسلامی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد خطیب موقت نماز جمعه تهران  در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، گفت: قرآن افراد جامعه را به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ گروه اول کسانی که هوا و هوس در وجود آن‌ها حکومت می‌کند و علم و ایمان در مدیریت جان و روح انها نقشی ندارد.

وی افزود: گروه دوم که در یک قله از معرفت الله قرار دارند و دارای خوف عقلی و معرفتی هستند و همانطور که امام فرمودند؛ عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید، این معرفت انسان را از گناه باز می‌دارد و این معرفت بود که یوسف پیامبر را در آن قله کمال انسانیت قرار داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: همه‌ی ما و کسانی که در یک جایگاهی از مدیریت در این نظام قرار داریم دارای مسئولیت ویژه هستیم و باید به طور جدی مراقب باشیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: عامل اخلاق سیاسی نقش تعیین کننده در سلامت، پویایی و نشاط سیاسی جامعه دارد.

وی افزود: همانطور که در ساختار جمهوری اسلامی ایران طبق اصل سوم قانون اساسی تمامی قوانین و مقررات باید در چارچوب موازین اسلامی و محور قرآن و سیره پیامبر و ائمه باشد، عملکرد مسئولان نیز باید منطبق بر ارزش‌ها، قواعد، موازین و اصول اخلاق اسلامی باشد.

وی افزود: اگر نفس مهار شد، عقل و دین در جان انسان حکومت کرد، این رفتار سیاسی اخلاقی است و مدیریت سیاسی مبتنی بر اخلاق خواهد بود. نقش عنصر اخلاق سیاسی در افزایش سرمایه اجتماعی بسیار تعیین کننده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد گفت: رهبر انقلاب در جمع اعضای شورای عالی فرهنگی با تاکید بر ارتقای نقش این نهاد در کشور به مقوله اسراف اشاره کردند. فرهنگ اسراف خصوصاً اسراف در مصرف حامل‌های انرژی برق و آب در کشور ما نهادینه شده است و یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور است.

وی افزود: در دوره کاهش دما قرار داریم و طبق اعلام مقامات رسمی کشور مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روز ۱۵ آذر ماه به عدد ۶۰۳ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که در اواخر دی ماه سال گذشته یعنی در اوج سرما میزان مصرف تجاری و خانگی معادل ۶۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ میلادی سهم ایران در حوزه تولید گاز دنیا ۶/‏۴ درصد بوده است. یک سهم ویژه و در رتبه دوم ذخایر در جهان است اما متاسفانه مصرف ما در سال ۲۰۲۱ تقریباً معادل ۶ درصد می‌باشد یعنی آنچه که تولید می‌کنیم، مصرف می‌کنیم و میزان اندکی از آن باقی می‌ماند.

ابوترابی‌فرد گفت: برنامه ششم تمام شد و مصرف کشور سالانه به طور متوسط به صورت معناداری افزایش یافت. متوسط رشد سالانه مصرف گاز طبیعی در ایران در طول ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۴/۶ درصد در سال بوده است.

وی افزود: در سال ابلاغ سیاست‌های کلی، مصرف حامل‌های انرژی در کشور معادل ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار بشکه در روز بوده است. در سال ۱۳۸۹ معادل ۳ میلیون ۳۴۸ هزار بشکه در روز مصرف حامل‌های انرژی بود اما امروز مصرف حامل‌های انرژی به حدود ۶ میلیون در روز افزایش داشته است که بخش زیادی از آن به خارج کشور قاچاق می‌شود یا آن را می‌سوزانیم یا بستر قاچاق آن را مهیا می‌کنیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و با مردم به گفتگو بنشینیم، می‌توانیم به تصمیم درست برسیم.

وی افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات اجتماعی و اقتصادی که در این چند دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران، سیاست گذاران و سیاستمداران قرار گرفته است و امروز از آن به عنوان مهمترین رکن توسعه و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌کنند، سرمایه اجتماعی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: سرمایه اجتماعی مفهومی نو در ادبیات سیاسی و اجتماعی در جهان است و دربرگیرنده سه عنصر کلیدی است. سطح آگاهی، سطح اعتماد و سطح مشارکت.

وی افزود: هر خانواده، گروه یا جامعه‌ای که سطح بالاتری از آگاهی، دانش، فرهنگ، اعتماد و مشارکت اجتماعی را داشته باشد در سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سرمایه اجتماعی، دستاورد ارزش‌ها، نگرش‌ها، پیوندهای سیاسی و ملی است و به هر میزان سطح ارزش‌ها، نگرش‌ها و مبانی اعتقادی و فرهنگی ارتقا پیدا کند، سرمایه اجتماعی نیز ارتقا پیدا می‌کند. اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دو شاخص اصلی سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: اعتماد، قدرت عمل کردن را ارتقا می‌دهد و هزینه‌های اقدام را کاهش می‌دهد.

ابوترابی‌فرد گفت: نخستین حوزه که باید اعتمادسازی شود و از نگاه صاحب نظران حوزه مسائل اجتماعی نقش تعیین کننده در افزایش سرمایه اجتماعی دارد، نهاد خانواده است.

وی افزود: باید سطح اعتماد را در نهاد خانواده، بستگان و فامیل ارتقا بخشید.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: ۱۴۰۰ سال قبل که هیچ صحبتی از سرمایه اجتماعی نبود، اسلام به صله رحم سفارش می‌کند. این سرمایه گرانبها که در جامعه اسلامی ما وجود دارد، باید به صورت جدی مورد اهتمام قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه صله رحم در دوران کووید ۱۹ آسیب دید اما باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد. سطح اعتماد در نهاد خانواده و فامیل در سایه نوع دوستی، انسان دوستی، احترام به یکدیگر و مشارکت اعضای خانواده در تصمیم سازی است.

ابوترابی‌فرد گفت: اگر پدر مستقل تصمیم گرفت اعتماد خانواده آسیب می بیند. پدر با مشورت از اعضای خانواده باید تصمیم سازی کند تا موجب ارتقای سطح اعتماد شود.

وی افزود: پدر و مادر در وظایف خود صادق به یکدگر وفادار باشند و تصمیمات را با مشورت اتخاذ کنند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: نهاد خانواده در دوره کرونا در همه جوامع آسیب دید و جامعه اسلامی ما هم از این آسیب در امان نبوده است.

وی افزود: ما هم از آن در امان نیستیم چون دنیا از دهکده هم کوچک‌تر شده است. اما عفت و پاکدامنی خواهران و مادران ما نقش مهمی در حفظ نهاد خانواده دارد و الگوی زنان، خواهران ما حضرت صدیقه زهرا (س) است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در پایان گفت: حوزه دوم و مهمی که باید به آن پرداخت ارتقا سطح اعتماد در بین افراد جامعه است. این صداقت در عمل و صداقت در گفتار و رفتار و وفای به عهد که یکی از مهم‌ترین اصول ارزشی و اخلاقی اسلامی است، سطح اعتماد را در جامعه ارتقا می‌بخشد.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته‌ی تهران از حضور رییس جمهور در بین مردم سنندج و رباط‌کریم قدردانی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه