اخبار داغ

قاسمی در گفتگو با دانا:

اصلاح شاخص‌های اقتصادی موجب رشد سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی می‌شود

اصلاح شاخص‌های اقتصادی موجب رشد سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی می‌شود
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری و جلب‌اعتماد مردم برای ورود به تولید گفت: با اصلاح شاخص‌های اقتصادی مشارکت توسعه خواهد یافت.

احمد قاسمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دررابطه‌با موضوع اقتصاد مردمی و بایدها و نبایدها و چرایی آن در اقتصاد اظهار کرد: تولید، شاخص‌های بسیار گسترده‌ای دارد؛ ولی به نظر من مهم‌ترین عنصری که در تولید می‌تواند نقش ایفا کند موضوع ایجاد بستر سرمایه‌گذاری ساده و راحت در کشور است.

وی ادامه داد: این موضوع هم در سرمایه‌گذاری داخلی و هم در سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مهم است، المان‌هایی در اقتصاد امروز کشور ما وجود دارد که می‌توانند در تولید اثرگذار باشند از جمله آنها مسائل مربوط به حوزه تورم یا وضعیت اشتغال یا شاخص‌های دیگری که در حوزه اقتصاد بسیار مؤثر هستند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت مردم در تولید باید منتج به توسعه اقتصادی شود نه رونق اقتصادی

وی افزود: در حوزه تولید و حتی در حوزه تجارت هم موضوعاتی وجود دارد که می‌توانیم با اصلاح آنها در تولید اثرگذار باشیم؛ اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید روی آن متمرکز شویم مبحث سرمایه‌گذاری است، زیرا مشکل اساسی کشور ما در این برهه زمانی در واقع به کمبود قدرت سرمایه‌گذاری در شروع تولید بر می‌گردد.

بروکراسی های اداری موجب افزایش زمان سرمایه گذاری در کشور شده است

وی تأکید کرد: در زمینه تأمین سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکار، اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ما این است که سرمایه‌گذار به‌واسطه دیوان‌سالاری‌های اداری باید یک‌زمان طولانی را تلف کند تا تازه برسند به ابتدای سرمایه‌گذاری یا ابتدای تولید، این در حالی است که در کشورهای مختلف این سیاست وجود دارد که زمان کسب‌وکار را حفظ می‌کنند و از قبل مشخص کردند که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و نیازها برای هر منطقه چقدر است و قابلیت‌های آن منطقه چگونه است و سرمایه‌گذار به‌راحتی می‌تواند گزینه خود را انتخاب کرده و در آن روند مشارکت کند.

وی با اشاره به اینکه متوسط سرمایه‌گذاری در ایران به بیش از ۳ سال رسیده است، گفت: به‌خصوص در سرمایه‌گذاری‌هایی که مربوط به شرکت‌های با ارزبری و نقدینگی متوسط به بالاست شاخص‌هایی مثل تأمین سرمایه که مکانیزم‌های خاص خود را دارند این میزان زمان برای سرمایه‌گذاری گاهی بیشتر نیز می‌شود.

حل مشکلات زیرساختی می‌تواند مشارکت را توسعه دهد

وی گفت: حل این مشکلات در تولید می‌تواند بسیار مؤثر باشد و مشارکت را توسعه دهد و اگر این مکانیزم به‌درستی اجرا شود می‌تواند سرمایه عمومی مردم و سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی را به تولید جذب کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: درصورتی‌که این موضوعات مدنظر گرفته نشود نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری افراد را جلب کنیم و از نظر من حوزه تجارت در کل باید اصلاح شود و بازار آزاد رقابتی بتواند منافع تولیدکننده را تأمین کند.

وی معتقد است مجموعه‌ای از شاخص‌های مربوط به حوزه بازار وقتی در کنار هم به‌درستی قرار بگیرند و در کنار حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری توأماً مدیریت شوند می‌توانند مشارکت مردم را جلب کنند.

قاسمی در پایان گفت: ما باید شاخص‌هایی مثل تعمیر سرمایه و مکانیزم‌های آن را اصلاح کنیم تا در تولید مؤثر باشیم و بتوانیم مشارکت را توسعه بدهیم، این کارها موجب جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی می‌شود و در مجموع برطرف‌کردن مشکلات زیرساختی موجب خواهد شد تا مشارکت مردم در تولید افزایش پیدا کند و به شعار سال دست پیدا کنیم.

 اصلاح شاخص‌های اقتصادی چگونه موجب رشد سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی می‌شود؛ از زبان  احمد قاسمی کارشناس اقتصاد بین الملل

بیشتر بخوانید:

خصوصیات مدیر اقتصادی مردم پایه و نقش عدالت در اقتصاد مردم‌نهاد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه