اخبار داغ

گزارش دانا از نشست مدیر اقتصادی آرمانی؛

خصوصیات مدیر اقتصادی مردم پایه و نقش عدالت در اقتصاد مردم‌نهاد

خصوصیات مدیر اقتصادی مردم پایه و نقش عدالت در اقتصاد مردم‌نهاد
نشست مدیر اقتصادی آرمانی به همت باشگاه مدافعان اقتصاد مردمی باهدف پاسخ به این سؤال که "مدیر اقتصادی مردم پایه باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟" در خانه اندیشه‌ورزان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نشست مدیر اقتصادی آرمانی از مجموعه نشست‌های جشنواره مدافعان اقتصاد مردمی با مشارکت مدیران مجموعه‌های اقتصادی و فعالان این حوزه و حضور مهندس سجادی مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری و دکتر توکلی مدیر محترم اندیشکده اقامه عدل برگزار شد.

ویژگی‌های یک مدیر آرمانی مردمی چیست؟

در ابتدای این نشست مسعودیان؛ دبیر نشست و مسئول باشگاه مدافعان اقتصاد مردمی پس از خوشامدگویی به مدعوین طرح موضوع کرد و موضوع نشست را ویژگی‌های یک مدیر آرمانی مردمی بیان کرد و هدف را بازنمایی و بازنشانی دو موضوع نحوه مدیریت اقتصادی و خصوصیات مدیر بیان نمود.

وی ادامه داد: کشور ما پس از انقلاب دو تحول را پشت سر گذاشت که ابتدا آشنایی مردم با مفهوم مشارکت و سپس مطالبه یک فضای کارآمد بود و مبحث امروز این است که حال این فضای کارآمد را چه کسی باید محیا کند؟ و چه کسی مسیر ساز این روند باشد و این مدیر باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

دبیر نشست مدافعان اقتصاد مردمی گفت: سؤال اینجاست که کاروان اقتصاد باید به کجا برود؟! پاسخ به این سؤال توسط مدیران اقتصادی کشور، مستلزم داشتن تصویر آینده از خود آن مدیر است؛ تصویر آرمانی از مدیر تراز جمهوری اسلام که  مردم آگاه امروز به آن نیاز دارند.

وی توضیح داد: نشست‌های قبلی نشان داد که چهارچوب رفتار ارزشی استنتاج شده یک مدیر مدافع اقتصاد مردمی عبارت است از: خط‌شکنی، عدم منفعت‌طلبی، فراتر از وظیفه کارکردن، تدبیر و تخصص. از سوی دیگر تلاش برای تبیین گفتمان مدیر موفق اقتصاد مردمی، بدون پرداختن به مسائل عینی و برجسته‌سازی مصادیق، اثربخشی کافی را نخواهد داشت.

وی افزود: باشگاه مدافعان اقتصاد مردمی در این نشست، به دنبال همسوسازی آحاد مدیران با تصویر بهبودیافته از فضای آرمانی اقتصادی کشور از دو مجرای مباحث نظری و مصادیق روایی مدیر اقتصادی مردم پایه و مردم‌نهاد است.

حسنی فعال اقتصادی و صنعتیِ تولید بار اول به‌عنوان اولین سخنگو در این نشست اظهار کرد: این گفتمان‌ها اهمیت زیادی دارند تا مسئولان بدانند که مردم عملکرد آنان را قضاوت خواهند نمود و در نظر داشته باشند که یکی از اصلی‌ترین شاخصه انقلاب ما مردمی‌بودن آن است و زمانی می‌توانیم از مردم انتظار قضاوت صحیح را داشته باشیم که به مردم فرصت شناخت واقعیت اقتصادی را بدهیم.

وی افزود: این موضوع در قانون اساسی هم پیش‌بینی‌شده و لذا باید یک مطالبه جدی مردمی در این زمینه شکل گیرد تا مردم جهشی را نسبت به پس از انقلاب در این موضوع احساس کنند.

وی با اشاره به این موضوع که ما هنوز نسبت به آنچه مردم متصور بودند به‌خصوص در اقتصاد عقب هستیم اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم تا تبیین کنیم که مدیر آرمانی ما چه ویژگی باید داشته باشد و به دنبال یک ابر مدیر با ویژگی‌های خاص نیستیم و به دنبال مدیری هستیم که پیچیدگی‌های نظام کنونی با وجود تحریم‌ها و چالش‌ها را درک کند و به ظهور اقتصاد مردمی کمک کند.

حسنی با اشاره به نقاط ضعف و قدرت یک مدیر جریان‌ساز گفت: یک مدیر آرمانی نباید نگاه سیاسی بر تصمیم‌سازی‌های اقتصادی او اثرگذار باشد و یا بگوییم مدیری می‌خواهیم که وامدار کسی نباشد و یا به دنبال تشریفات نباشد و... و همه شاخص‌ها را در این زمینه مطرح کنیم.

مهندس سجادی مدیرعامل انجمن خیرین توسعه علم و فناوری در این نشست به‌عنوان سخنران بعدی دررابطه‌با ابعاد اقتصاد مردمی اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که امسال مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشت، حمایت از تولید برای کاهش تورم و دستیابی به اقتصاد مردمی در کنار استفاده از مبحث دانش‌بنیان‌ها برای رشد دانش و تأمین بازار کار داخلی برای مردم بود.

وی افزود: هدف از برگزاری این نشست‌ها، بیان نکات لازم برای تحقق اقتصاد مردمی و تشویق مدیران دولتی است که می‌توانند به خرید داخلی بپردازند و مسئولیت قبول کنند تا از فرایندهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند تا توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تثبیت شود.

سجادی ادامه داد: رویکرد ما این است که مدیران اقتصادی و صنعتی متعهد را به مسئولان بشناسانیم تا برای مسئولیت‌پذیری از این افراد استفاده کنیم و تبیین کنیم که مدیر مردمی موفق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ما باید نتایج موفق را بیشتر کنیم و اگر مردم حس کنند با رفتن به‌سوی اقتصاد مردم پایه، می‌توانند موفقیت بیشتری و امکانات مادی بیشتری را به دست آورند، به این سمت روی می‌آورند.

سجادی با اشاره به عدم موفقیت کامل برنامه‌های اقتصادی دولت در سال‌های پس از انقلاب و ضرورت تغییر رویه به‌سوی اقتصاد مردم پایه و موفقیت‌هایی که این نوع اقتصاد در سال‌های اخیر کسب کرده است، افزود: ضرورت دارد تا در شرایط پیچیده اقتصادی امروز به عرصه مدیریت با محوریت مردم اعتبار داده شود. حکومت باید با ایجاد بازار کار برای شرکت‌های مردم پایه و یا تعاونی‌ها، جوانان را به سمت بازار کار با استفاده از توسعه فناوری برای رفع مشکلات اقتصادی سوق دهد.

پس از وی دکتر توکلی مدیر اندیشکده اقامه عدل درباره جایگاه عدالت در اقتصاد مردم بنیان با اشاره به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام علی (ع) اظهار کرد: عدالت از دیرباز جزء مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های بشر و ادیان الهی و اندیشمندان سیاسی است. کلمه عدالت دارای کاربردی فراگیر است که مع‌الوصف تعریف آن دارای فراز و نشیب‌هایی است که دستیابی به یک معنای واحد در مباحث اقتصادی می‌تواند راهگشای مسیر اقتصاد مردمی باشد.

وی با اشاره اهمیت سه‌پایه اقتصاد، مردم، و پایداری این روند، قوام را خصوصیت اصلی اقتصاد دانست و گفت: تولید، نسل و مال در قوام اهمیت دارند و برای پایداری باید حتماً تعادل سه ضلع مدیریت از جمله فعالیت عادلانه، انتصاب صالح و نظارت مداوم تقویت شود و در مردم پایه بودن اقتصاد باید نزدیک‌ترین نظر به میانه‌روی انتخاب شود و عدلی که زمینه‌سازی رضایت رعایا به معنای توده رضایت‌مند مردم برای تحقق اهداف اقتصادی توسط مدیر مردم پایه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین هدف از تشکیل حکومت اسلامی تلقی کرد. عدالت، هدف غایی تمامی تلاش‌های فکری و اجرایی را در عرصه سیاست و حکومت است.

وی با اشاره به حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: تنها آسیبی که حضرت علی (ع) در برابر با آن هرگز تسامح و مماشات نکرد، اصرار بر اجرای عدالت بود. بعثت پیامبران و تشریع ادیان به‌منظور تحقق قسط و عدل در نظام حیات انسان بوده است. هیچ ملت و مکتب و مرامی و حتی هیچ اندیشمند سیاسی و اجتماعی عدالت را نادیده نگرفته و آن را برای جامعه واجب و لازم دانسته است.

توکلی گفت: برای امام علی (ع)، هیچ فاصله‌ای بین سیاست و عدالت وجود ندارد و عدالت برایش برترین سیاست محسوب می‌شود. امام علی (ع) به معنای واقعی کلمه، یک حاکم عادل و متعهد به عدالت مردم پایه بود و همیشه تلاش می‌کرد تا عدالت را در همه جوانب حکومت اجرا کند.

وی توضیح داد: مولا علی (ع) هیچگاه از اجرای عدالت فروگذار نمی‌کرد و این موضوع در تمام زندگی و حکومت او مشهود بود. به‌عنوان‌مثال، او در بسیاری از مواقع، به کسانی که برای اجرای عدالت دست به شمشیر برده بودند، تشویق و تمجید می‌کرد و به آنها اعتماد می‌کرد. به‌عنوان یک پاسخ به سؤال، می‌توان گفت که برای امام علی (ع)، عدالت بهترین ابزار برای جلب‌اعتماد مردم و حفظ استواری نظام سیاسی بوده و برای او، اجرای عدالت بهترین روش برای پایداری و رشد جامعه بود که مدیر تراز انقلاب اسلامی با رویکرد مردم پایه هم باید این خصوصیات را برای اجرای اقتصادی مردم‌نهاد مدنظر داشته باشد.

پژمان عرب، سردبیر نشریه دانشمند نیز در پایان اظهار داشت: روایت پیشرفت یک مدیر مردمی می‌تواند به‌عنوان الگویی برای انتخاب این مدیر در نظر گرفته شود.

وی آن را روایت قهرمانی یک ملت دانست و گفت: بیان حرکت‌های ایجابی صورت‌گرفته می‌تواند سازنده تاریخ و آینده کشور باشد.

عرب افزود: روایت پیشرفت فقط به حوزه‌های علمی، دفاعی و فرهنگی محدود نمی‌شود و هر حرکت مردمی که در آن حل مسئله صورت‌گرفته، می‌تواند موضوع روایت باشد تا مردم با درنظرگرفتن این روایت‌ها مدیر مردم پایه خود را انتخاب کنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه