اخبار داغ

مدیر کل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان:

تعداد کودکان کار در گیلان افزایش پیدا کرده است / با وجود ممنوعیت کار کودکان، مسئولان تصمیمی در این باره اتخاذ نمی کنند

تعداد کودکان کار در گیلان افزایش پیدا کرده است / با وجود ممنوعیت کار کودکان، مسئولان تصمیمی در این باره اتخاذ نمی کنند
مدیر کل سابق امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به نبود شغل و درآمد مناسب برای معیشت سرپرستان خانوارها در گیلان گفت: این مشکل برای تامین بخشی از هزینه های زندگی خانواده ها باعث افزایش کودکان کار در سطح استان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزیز پورعزیزی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به نبود شغل و درآمد مناسب برای معیشت سرپرستان خانوارها در گیلان اظهار داشت: این مشکل برای تامین بخشی از هزینه های زندگی خانواده ها باعث افزایش کودکان کار در سطح استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

وی افزود: خانواده ها کودکان را به اجبار وارد کار کرده اند به نحوی که در بیشتر میادین و محل های پر تردد شاهد کودکانی هستیم که با بسته هایی از اجناس به اصرار اقدام به فروش می کنند و یا برای تحمیل خواسته خود را آویزان ماشین ها کرده و یا در بعضی از شغلهای کاذب مشغول کار می شوند.

,

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بهره کشی از نیروهای کار کودک، ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد گفت: فقر اقتصادی، بیکاری والدین، اعتیاد و طلاق و شکاف طبقاتی از مهمترین عوامل افزایش کودکان کار در این استان به شمار می رود. خانواده ی فقیری که بیشتر درآمد خود را برای خرید غذا صرف می کند، به درآمد کودک برای بقا نیاز اساسی دارد.

,

مدیر کل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ادامه داد: کودکان کار به صورت مداوم و پایدار مشغول کار هستند. این کار و تلاش کودک برای تامین بخشی از هزینه های خانواده، سلامتی او را تهدید می کند. این کودکان از تامین اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی برخوردار نیستند. کودکان در این استان به منظور کسب درآمد به فعالیت های تولیدی، خدماتی یا مشاغل کاذب روی آورده اند.

,

پورعزیزی افزود: بسیاری از این کودکان از حقوق اولیه انسانی، حق آموزشی و تحصیل باز مانده اند. سلامتی جسمی و روانی این کودکان به شدت در معرض انواع آسیب ها و خشونت های جسمی و حتی جنسی قرار می گیرد و در آینده با افسردگی سو تغذیه و انواع بیماری های روحی و جسمی مواجه می شود. فردی که از کودکی به جای تحصیل و تفریح موظف به تامین اقتصاد و معیشت خود و خانواده است کودکی خود را تباه شده می بیند.

,

وی با تأکید بر این نکته که کودکان باید از سطح زندگی ای که تامین کننده ی رشد جسمی، فرهنگی و اجتماعی آنها است برخوردار شوند اظهار کرد: ماده ۷۹ قانون کار، اشتغال به کار کودکان زیر ۱۵سال را ممنوع دانسته و برای کار فرمایان مجازات های تعیین کرده است و متولیان امر، امروز شاهد این پدیده هستند ولی در این مورد تصمیمی اتخاذ نمی کنند.

,

این مقام سابق استانداری گیلان گفت: استان گیلان دارای سرمایه ی عظیم خدادادی است ولی متاسفانه بدلیل سو مدیریت بعضی از مسئولان در بخش های مختلف این استان و عدم حمایت مرکز نشینان و خلف وعده هایشان خیلی از شرکت های بزرگ این استان از حرکت باز مانده و مشکلات کارگری بغرنج شده است. گزارش تحول و ارتقای کسب کار و معیشت توسط مسئولین عملا چیزی را نشان نمی دهد.

,

پورعزیزی در پایان افزود: این جا استان گیلان است. قبیح هست چهره ی شهرهای ما با بچه های کار جلوه بدی پیدا کند. مسافران و گردشگران از این رفتار خاطره خوشی در ذهن مجسم نمی کنند.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه