اخبار داغ

نمایشگاه عروسکهای بومی محلی در کانون

عروسک لیلی خاطرات سالهای گذشته در دست کودکان امروز

عروسک لیلی خاطرات سالهای گذشته در دست کودکان امروز
اعضای دختر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لردگان در طرح احیای فرهنگ بومی با نحوه ی ساخت عروسک محلی این منطقه آشنا شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین فرزاد رحیمی مدیر کل کانون استان از احیای عروسک بومی محلی منطقه ی لردگان توسط کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی هنری این شهر خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکات برین,

وی با اشاره به احیای آداب و رسوم محلی و نماد های فرهنگی مناطق مختلف استان از جمله اسباب بازیهاو بازیهای بومی افزود: حفظ ارزشها وسنت های بومی ومحلی واستفاده از عروسکهای متناسب با فرهنگ ملی ومحلی دربازیهای کودکانه از جمله اهداف کانون در ترویج فرهنگ محلی به شمار می آید.

فرزاد رحیمی در این باره افزود: فرهنگ و تمدن به مفهوم قوم نگاری که آیین و رسوم را نیز شامل می شود ، تأثیرات زیادی بر عروسک ها به خصوص عروسک های دست ساز سنتی داشته است.لیلی یکی از عروسک های دست ساز سنتی است که تحت تأثیر فرهنگ قوم لر شکل گرفته است.

وی در این باره بیان داشت:  این عروسک علاوه بر جنبه بازیچه، نقش تربیَتی و آیینی زیادی نیزبرای کودکان و نوجوانان دارد و تداعی گر یک سنت خلق شده و با تصورات ذهنی و احساسات کودکانه برآمده از یک سنت چندین هزار ساله از طریق این آدمکهای چوبیِ نمادین است که  نسل به نسل منتقل شده و ضرورت به بازنگری و بررسی این عروسک های دست ساز نمادین با توجه به تهاجم فرهنگی ایجاد شده در جوامع متمدن امروز از الزامات فرهنگی مناطق مختلف به شمار می آید.

رحیمی بیان تأثیر فرهنگ قوم لر برنحوه ی پیدایش لیلی دستی (بویگ )، ساختار لیلی دستی، شناسایی مکان های بازی کودکان عشایر قوم لر با عروسک لیلی، آشنایی کودکان متجدد امروز با آداب و سنن گذشتگان و نحوه بازی کودکان با این عروسک را از اهداف اجرای این طرح دانست. 

مدیر کل کانون با اشاره به اینکه این طرح از مرداد ماه سال 95 آغاز شده است و تا پایان شهریور ماه  ادامه دارد گفت: دراین طرح اعضا باروش ساخت عروسک لیلی بااستفاده از چوب وپارچه آشنا می شوند وعروسک های تهیه شده در جشنواره عروسک های محلی که اوایل مهر ماه برگزار می گردد به نمایش گذاشته می شود.

تا کنون بیش از 40 عروسک لیلی در طرح ها و رنگ ها و اندازه های مختلف توسط اعضای دختر مرکز فرهنگی هنری لردگان ساخته شده است. 
 
 

انتهای پیام/1020ج
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه