اخبار داغ

به دنبال سفر استانی هیئت دولت به لرستان؛

پلدختر در ترانزیت توسعه نیافتگی/ سفرهای پوپولیستی، زخم لرستان را دوا نمی کند

پلدختر در ترانزیت توسعه نیافتگی/ سفرهای پوپولیستی، زخم لرستان را دوا نمی کند
در کشورهای قوس بحران چون دولت ها منابع و امکانات را در اختیار دارند و نیازی به مالیات ندارند، پاسخگو هم نیستند و حکومت های دموکراتیک نیز در این جوامع پایدار نشده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سفیرافلاک، در جوامعی که در حال گذار به سر می برند؛ همانند تمام جوامع بشری تجربه های سنت، تجدد و پساتجدد قابل مشاهده است. جامعه ی ایران به عنوان یک جامعه ی در گذار از دوره‌‌ی سنتی مبتنی بر پدرسالاری با توسعه‌ی ناموزون قدم به دوره‌ی کاریزماتیک گذاشت. جامعه‌ی توده‌ای کاریزما نیز بسیار سریع در حال اسطوره‌زدایی و قدم گذاشتن به سیستم‌های بوروکراتیک و عقلانیت‌های مدرن مبتنی بر دموکراسی است. در این جامعه به دلیل فقدان پارادایم هماهنگ کننده تحول اجتماعی و توسعه ملی یک رشد پایدار درونی زای اقتصادی و توسعه ای قابل مشاهده نیست و ایران در شمار کشورهای قوس بحران قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

در کشورهای قوس بحران چون دولت ها منابع و امکانات را در اختیار دارند و نیازی به مالیات ندارند، پاسخگو هم نیستند و حکومت های دموکراتیک نیز در این جوامع پایدار نشده اند. این دولت ها برای جبران بخشی از عدم توسعه نیافتگی خود و برای پیگیری مطالبات مردم به رفتارهای پوپولیستی ای مانند سفرهای استانی هیئت های دولتی دست می زنند.

,

این سفرها اگر از سطح سفرهای تبلیغاتی فراتر رود و برای آشنایی با مشکلات مردم و مسئولین در استان‌ها و منطقه باشد، فی نفسه بد نیست؛ اما اگر سفر استانی تمرین پوپولیستی و تبلیغ حکومتی باشد؛ این کارها اصلاً درست نیست.

,

شهرستان پلدختر با دارا بودن 3615 کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی بالغ بر 82300 نفر در منطقه گرم جنوب استان واقع شده و به نسبت سایر شهرستان های استان لرستان از آمار بالای بیکاری، فقر، مهاجرت به شهرهای کلان و بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی برخوردار است. این شهرستان با  آزادراه خرم آباد - پل زال نقشی محوری در مسیر ترانزیت کالا از مرکز به جنوب کشور دارد.

,

در سال 1372 و همزمان با سفر استانی هاشمی رفسنجانی به شهرستان پلدختر مصوباتی از جمله الحاق بخش ملاوی به شهرستان پلدختر و آبرسانی به این شهرستان صورت گرفت. این مصوبات در طی این سفر استانی به مرحله ی اجرایی رسید؛ اما احداث بیمارستان 64تختخوابه شهرستان و تکمیل بیمارستان 64تختخوابه فقط در حد مصوبه باقی ماند و باز هم تسلسل مصوبات اجرایی نشده ی استان تکرار شد.

,

در سال 1378، خاتمی دیگر رییس جمهور کشورمان به شهرستان پلدختر طی یک سفر استانی مصوباتی را از جمله بهره برداری از بیمارستان 64تختوابه و تأمین اعتبار برای تعیین ساخت دانشگاه پیام نور از نظر مردم چشم به راه این شهرستان گذارند که این مصوبات باز هم محقق نشد و تنها احداث پل دوم شهر پلدختر به نام شهدای دولت محقق شد.

,

در سال 1384 و طی سفر اول استانی  احمدی نژاد به پلدختر، مصوباتی از جمله پمپاژدشت واشیان و احداث کارخانه سیمان صورت گرفت. پمپاژدشت واشیان پس از گذشت 6 سال هنوز مقدمات در حال اجرایی شدن را طی می کند و سرنوشت احداث کارخانه سیمان در لیست مصوبات راکد استان قرار گرفت. در سفر دوم احمدی نژاد به شهرستان پلدختر کلنگ احداث پالایشگاه نفت جلگه به زمین زده شد؛ این در حالی است که بهره برداری از آن هنوز صورت نگرفته و سرنوشت مصوبه باز هم  در حالت تعلیق رها شد.

,

در سفر سوم احمدی نژاد به شهرستان پلدختر، باز هم سهم مردم شهرستان پلدختر از این سفر به رقم خوردن چند مصوبه از جمله ایجاد دانشکده پرستاری، پروژه مسکن مهر، خانه جوان، استخر شنا، چهارخطه پلدختر به خرم آباد، تکمیل و بهره برداری از بیمارستان 64تختخوابه، بهره برداری از دانشگاه پیام نور، تجهیز مجتمع فرهنگی فجر ارشاد پلدختر، ایجاد سالن چند منظوره ورزشی آموزشی در شهرستان، احداث استخر دانش آموزشی و احداث سالن سرپوشیده، احداث کارخانه نورد فولاد پلدختر و چمن صورت گرفت.

,

از بین این مصوبات استانی پروژه مسکن مهر و چهارخطه پلدختر به خرم آباد در حال اجرا بوده و ایجاد دانشکده پرستاری، خانه جوان، تکمیل و بهره برداری از بیمارستان 64تختخوابه، بهره برداری از دانشگاه پیام نور، تجهیز مجتمع فرهنگی فجر ارشاد پلدختر، ایجاد سالن چند منظوره ورزشی آموزشی و احداث کارخانه نورد فولاد پلدختر راکد و چمن محقق گردید و مصوبات استخر شنا، احداث استخر دانش آموزشی و احداث سالن سرپوشیده، احداث کارخانه نورد فولاد پلدختر باز هم در لیست مصوبات راکد استانی قرار گرفت.

,

حال پس از سفرهای استانی رؤسای قبلی جمهور و پس از گذشت یک سال از عمر دولت تدبیر و امید، لرستان اولین مقصد سفرهای استانی  هیئت دولت  است. استانی که علی رغم ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی که در زمینه های مختلف کشاورزی،گردشگری، اقتصادی دارد، ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

,

امید در راه پلدختر، پلدختر نیمه کاره رها شده است

,

شهرستان پلدختر با دارا بودن 56هزار هکتار اراضی کشاورزی از شهرستان های حاصلخیز استان لرستان محسوب می شود.  بیشتر این اراضی اما بصورت دیم بوده و کشاورزان علی رغم زحمات زیادی که متحمل می شوند؛ نمی توانند از آب رودخانه کشکان برای آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

,

با کاهش آب‌های زیرزمینی، خشکی چاه‌های آب کشاورزی و تداوم خشکسالی‌ها در کنار سایر بحران‌های به وجود آمده پی‌خواهیم برد که پلدختر شرایط مساعدی را ندارد و مسئولان امر باید برای تأمین آب اراضی کشاورزی به فکر چاره اندیشی باشند.

,

در این زمینه در سال‌های گذشته عملیات اجرایی چند ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کشاورزی آغاز شد که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آنها، به سهم خود نقش به‌سزایی می‌توانند در آبی نمودن اراضی دیم، رونق اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان محروم پلدختر داشته باشند. 

,

مهم‌ترین ایستگاه‌های پمپاژ که در سال‌های گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است ایستگاه پمپاژ دشت‌های بن بازه چم مهر واشیان، جایدر و رنگین بان است که به علت تخصیص اعتبارات قطره چگانی هنوز امیدی به راه‌اندازی و بهره‌برداری از آنها نیست.  گرمسیر بودن شهرستان پلدختر و بروز خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزی دیم منطقه، مهم‌ترین مطالبه کشاورزان پلدختری برای تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ موصوف است، که هنوز این امر محقق نشده است.

,

در دهه مبارک فجر سال 81 و با حضور مسئولان وقت استانی و شهرستانی، کلنگ عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ دشت بان بازه چم مهر به کار فرمایی امور آب به دست حجت‌الاسلام سید محمد مهدی شاهرخی نماینده اسبق شهرستان در روستای چم مهر سفلی به زمین زده شد.  این پروژه آب‌رسانی با اراضی تحت پوشش یک‌هزار و 250 هکتار بعد از 10 سال از کلنگ زنی آن هنوز حدود 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. یعنی به طور متوسط هرسال حدود هفت درصد پیشرفت، با این وجود باید گفت، اگر روند عملیات اجرایی این پروژه به همین صورت ادامه پیدا کند و اتفاقی هم رخ ندهد، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که این ایستگاه در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

,

ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی دشت واشیان، کلنگ این ایستگاه هم در هفته دولت و در سال 83 با اراضی تحت پوشش یک‌هزار و 500 هکتار و با حضور مسئولان وقت استانی و شهرستانی از جمله مرتضی ولیپوریان فرماندار، توکلی مدیر کل امور آب لرستان و باز هم به دست حجت‌الاسلام شاهرخی نماینده اسبق مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده شد. این پروژه تاکنون 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یعنی بعد از گذشت هفت سال به طور میانگین هر سال حدود 8,2 درصد پیشرفت داشته است و اگر روند عملیات اجرایی این پروژه مهم به همین شکل ادامه یابد می‌توان گفت ایستگاه پمپاژ  آب‌رسانی واشیان در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

,

علاوه بر این خشکسالی های اخیر و استفاده بی رویه مناطق ویسیان از آب کشکان برای آبیاری مزارع برنج باعث شده که آب رودخانه کشکان در سال های اخیر کم شود و رو به خشکی رود، پس در این صورت اگر این پمپاژهای ابرسانی به بهره برداری برسند به دلیل کم آبی نمی توانیم ازنعمت این ایستگاه های آبرسانی در کشاورزی استفاده کنیم.

,

راه و ترابری:

,

بهره برداری از پروژه عظیم آزاد راه خرم آباد -پل زال موجب روان سازی ترافیک محور ترانزیت تهران – بندر امام خمینی (رض) و کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت از افتخارات دولت در بخش حمل و نقل و راه و ترابری می باشد و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد طول این آزاد راه در حوزه شهرستان پلدختر قرار گرفته، این بهره برداری از پروژه عظیم آزاد راه خرم آباد -پل زال باعث شد تا به نوعی مردم منطقه پلدختر که تا سالیان گذشته در مسیر ترانزیتی شمال  به جنوب از لحاظ اقتصادی کسب درآمد می کردند؛ بیکار شوند و یا شغل های خود را از دست دهند.

,

هر چند با پیگیری مسئولین طرح های چهار خطه های پلدختر – خرم آباد ، پلدختر – اسلام آباد ، پلدختر – دره شهر ، اتصال پلدختر – آزاد راه ، پلدختر – پاعلم  و حذف گردنه دهلیج در دستور کار قرار گرفت؛ ولی این اقدامات همان نوشدارو پس از مرگ سهراب است که هنوز به نتیجه نرسیدند.

,

مسکن مهر:

,

   با توجه به رویکرد دولت عدالت محور به تلاش در جهت تامین مسکن اقشار آسیب پذیر جامعه اقدامات مناسبی در سطح کشور در این راستا صورت گرفت که شهرستان پلدختر نیز از این عنایت دولت بی بهره نبود و در چند سال گذشته بالغ بر 132 میلیارد ریال اعتبارات در قالب طرح مسکن مهر برای 624 نفر متقاضی اختصاص یافته وعملیات اجرایی طرح با حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی در منطقه کوی بسیجیان پلدختر در دست اقدام می باشد.

,

باید گفت طرحی که از ابتدا در پلدختر به اشتباه و غیر کارشناسی پایه ریزی شد، منطقه کوی بسیجیان محل احداث طرح مسکن مهر، منطقه ای سیلاب خیز است که در ابتدا پروژه به خاطر همین مسئله متوقف شد و سپس به خاطر دور بودن از شهر دولت متحمل صرف هزینه سنگین برای خدمات رسانی به منطقه شد. جالب این هست که طبق قانون شهرسازی ومعماری این پروژه ها حتما بایستی دارای آسانسور باشند؛ ولی پروژه مسکن مهر شهرستان پلدختر فاقد آسانسور هستند که واقعا این مسئله اوج کارهای غیرکارشناسی در این پروژه را نشان می دهد.

,

انرژی:

,

در سالیان گذشته بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح ها و پروژه های مختلف خدماتی در فصل انرژی شهرستان پلدختر هزینه شده است.  هم چنین برق رسانی به روستاهای بن میدان زیودار قلعه زنجیر کرکی، علی زمان کار میانکوه شرقی و برق رسانی به سایت مسکن مهر شهر پلدختر با اعتباری بالغ بر 3334 میلیون ریال انجام شده است.

,

در بخش گازرسانی نیز اجرای شبکه داخلی گاز روستاهای سراب حمام، اسلام آباد با اعتباری معادل 7،5  میلیارد ریال و روستاهای  مورانی ، کیان آباد ، تیمور آباد و پران پرویز  از مهمترین پروژه های تأمین اعتبار شده می باشند که این روستاها در سال 1390 از نعمت گاز بهره مند گردیده اند.

,

طرح های احداث پست 20/63 کیلو ولت جایدر و پست  63/230  کیلو ولت واشیان با اعتباری بالغ بر 326 میلیارد ریال و اجرای خط تغذیه گاز تلمبه خانه آسار با اعتبار 25 میلیارد ریال و احداث خط انتقال برق ایستگاه پمپاژ بن بازه چم مهربا اعتبار 7 میلیارد ریال از مهم ترین و بزرگ ترین پروژه های در دست اجرای بخش انرژی شهرستان پلدختر می باشند که این پروژه های در سال جاری به بهره برداری می رسند؛ زیرا عملیات اجرایی آنها بالای 90در صد می باشد.

,

لازم به ذکر است گازرسانی به روستاهای چم گردله علیا سفلی و وسطی در دست اقدام بوده و خط انتقال آنها در حال اجرا می باشد و  همچنین گاز رسانی به برخی دیگر از روستاهای بزرگ شهرستان پلدختر در دست طراحی و مطالعه می باشد.

,

بهداشت و درمان:

,

دولت و هزینه کرد حدود 80 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی انتظار 16 ساله مردم پلدختر برآورد شد و بیمارستان 64 تختخوابی پلدختر به بهره برداری رسید با افزایش تعداد پزشکان عمومی و متخصص، تعداد تخت بستری و امکانات و تجهیزات مدرن پزشکی تحول مثبتی در حوزه درمان شهرستان اتفاق افتاد.

,

در همین راستا و پس از گذشت سال های زیاد ساختمان کهنه و فرسوده مرکز بهداشتی درمانی شهر معمولان تخریب و بازسازی آن  با اعتباری معادل 7700 میلیون ریال در سال گذشته انجام گرفت و به بهره برداری رسیده است.

,

از مشکلات بیمارستان امام خمینی شهرستان پلدختر می توان به موارد زیر اشاره کرد: نداشتن سی تی اسکن، نداشتن پزشک سونوگراف خانم،نداشتن آمبولانس، کمبود پزشک عمومی به طوری که در روزهای اول هفته اورژانس و کلینیک یک پزشک عمومی دارد، نداشتن قراردار با بیمه طلایی، نداشتن پزشک متخصص چشم، نداشتن پزشک متخصص مغز و اعصاب، نداشتن پارکینگ مناسب، نداشتن فاضلاب مناسب برای جمع آوری فاضلاب و پسماندهای بیمارستانی که در ایام گرم سال بوی بد آن باعث اذیت و آزار همسایه های بیمارستان شده است؛ هم چنین در ایام پنج شنبه و جمعه هر هفته به دلیل نبود پزشکان متخصص در صورتی که تصادفی یا بیمار اورژانسی برای در مان به بیمارستان مراجعه می کند بلافاصله به خرم آباد اعزام می شود.

,

پس از فوت دکتر چنگایی متخصص و جراح ورئیس شبکه بهداشت  و درمان شهرستان پلدخت با گذشت چند هفته علی رغم نیاز شهرستان به یک پزشک متخصص و جراح تا به حال این امر محقق نشده است.

,

در تنها بیمارستان شهرستان پلدختر تختی یا بخشی برای بستری بیماران صعب العلاج، سرطانی، شیمی درمانی، سوختگی و اعصاب و روان وجود ندارد و بیشتر بیماران شهرستان مجبورند برای انجام معالجات خود به استان های هم جوار مراجعه کنند.

,

نپذیرفتن بیماران برای انجام سونوگرافی در بیمارستان امام (ره) مشکل دیگری در زمینه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند و آنها مجبورند برای انجام سونوگرافی در کلینیک های شخصی هزینه های گزاف پرداخت کنند، این در حالی ست که  سونوگرافی بیمارستان فقط برای بیماران اورژانسی انجام می شود و از پذیرش عموم بیماران برای انجام این مسئله امتناع می کنند.

,

یکی دیگر از مشکلات بهداشتی در شهرستان پلدختر  تفکیک غیر بهداشتی و غیراصولی زباله ها در سطح شهر است به طوری که دفن زباله در شهر به صورت کیفی نیست و اوضاع خوبی ندارد.

,

این در حالی است که مرکز درمانی شهر پلدختر دارای دستگاه استریل بوده که این دستگاه زباله های عفونی بیمارستان را به زباله عادی تبدیل می کند که شبکه بهداشت این کار را انجام می دهد.

,

از دیگر مشکلات بهداشتی شهرستان می توان به عدم ساماندهی محل های جمع آوری زباله ها در مناطق کوی بسیجیان و تپه شهدای گمنام اشاره کرد؛ علاوه بر این با توجه به گرمای هوا مشکل کلرزنی آب درروستاها همیشه بعنوان یک دغدغه بهداشتی برای مردم بوده و بحث بیماری سالک که در برخی از مناطق شهرستان پلدختر به ویژه روستای سرابحمام به یک معضل تبدیل شده است.

,

این در حالی است که شهرستان پلدختر به عنوان یکی از پر ترددترین شهرستانهای کشور در مسیر ترانزیت شمال به جنوب همواره شاهد تصادفات جاده ای بسیاری بوده است که مصدومان آن در بیشتر مواقع به دلیل نبود امکانات یا پزشک متخصص به بیمارستانهای شهرهای همجوار انتقال می یابند که این امر زمینه صدمات جبران ناپذیری را فراهم کرده است.

,

عمران شهری:

,

احداث و تکمیل بوستان شهروند پلدختر، پارک ساحلی فدک پلدختر،  بوستان مهر معمولان، بهسازی معابر و کانال های هدایت آبهای سطحی شهرهای پلدختر بویژ کانال کوی بسیج برای دفع سیلاب های فصلی آن منطقه و نیز شهر معمولان از پروژه های مهم عمران شهری اجرا شده در یک سال گذشته می باشند.

,

پروژه آبرسانی مجتمع کوثر به منظور تأمین آب شرب بیش از 11000 نفر از روستائیان بخش معمولان و مرکزی با اعتبار پیش بینی شده حدود 90 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی بعنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی روستایی غرب کشور که در سال گذشته به بهره برداری رسیده و مشکلات آب شرب بسیاری از روستاییان مناطق مختلف مسیر را رفع نموده است؛ همچنین پروژه های مجتمع چم حیدر در بخش معمولان که در سال جاری به بهره برداری رسیده نیز مشکلات آب آشامیدنی اهالی پشت تنگ معمولان را مرتفع نموده و البته مجتمع چم گرداب نیز که در دهستان جلوگیر حوزه مرکزی واقع شده است برای رفع مشکلات روستاهای جنوبی شهرستان در دست اقدام و تکمیل می باشد.

,

در بخش های آب شهری نیز با راه اندازی ایستگاه تله متری، احداث مخزن تعادلی، تجهیز چاه پنجم و حفر و تجهیز چاه ششم و بهره برداری از آن  در مجتمع گل گل که  در شهریور ماه سال گذشته تأمین آب شرب شهر پلدختر مشکل افت فشار آب بخشی از شهر پلدختر و روستاهای حومه در فصل تابستان مرتفع گردیده است.

,

اجرای پروژه های ساماندهی روستاهای بخش معمولان و مرکزی از مهمترین پروژه های اجرا شده دولت در بخش عمران روستایی در یکسال گذشته شامل اجرای طرح هادی روستاها که در 11 روستا و با اعتباری معادل 8657 میلیلون ریال  اجرا گردیده، همچنین تهیه نقشه های طرح هادی از جمله اقدامات قابل ذکر  روستاهای سطح شهرستان  می باشد که برای ادامه و تکمیل پروژه های مذکور  در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 2020 میلیون ریال برای تهیه و اجرای طرح های هادی روستاهای شهرستان تخصیص یافته است.

,

 در زمینه عمران شهری علی رغم تلاش های زیادی که انجام گرفته ولی متاسفانه شهرستان پلدختر همچنان فاقد یک فضای سبز و درختکاری مناسب است به طوریکه در تابستان که گرمای هوا به 45درجه می رسد در شهر پلدختر در مقایسه با شهرهای اطراف درخت های مناسبی را برای استراحت شهروندان ندارد.

,

آبرسانی به روستاهای جنوبی را باید یک سریال تکراری دانست که دیگر مردم روستاهای تنگ فنی، چم گز و جلوگیر از اطلاع رسانی آن در رسانه های،خبرگزاریها و مطبوعات خسته شدند و واقعا نفت زندگی مردم این مناطق را مختل کرده است و باعث مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

,

احداث و تکمیل بوستان شهروند پلدختر ، پارک ساحلی فدک پلدخت ، بوستان مهر معمولان، بهسازی معابر و کانال های هدایت آبهای سطحی شهرهای پلدختر بویژه کانال کوی بسیج برای دفع سیلابهای فصلی آن منطقه و نیز شهر معمولان از پروژه های مهم عمران شهری اجرا شده در یکسال گذشته می باشند.

,

پروژه آبرسانی مجتمع کوثر به منظور تأمین آب شرب بیش از 11000 نفر از روستائیان بخش معمولان و مرکزی با اعتبار پیش بینی شده حدود 90 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی روستایی غرب کشور که در سال گذشته به بهره برداری رسیده و مشکلات آب شرب بسیاری از روستاییان مناطق مختلف مسیر را رفع نموده است؛ هم چنین پروژه های مجتمع چم حیدر در بخش معمولان که در سال جاری به بهره برداری رسیده، نیز مشکلات آب آشامیدنی اهالی پشت تنگ معمولان را مرتفع نموده است و البته مجتمع چم گرداب نیز که در دهستان جلوگیر حوزه مرکزی واقع شده برای رفع مشکلات روستاهای جنوبی شهرستان در دست اقدام و تکمیل می باشد.

,

در بخش های آب شهری نیز با راه اندازی ایستگاه تله متری ، احداث مخزن تعادلی، تجهیز چاه پنجم و حفر و تجهیز چاه ششم و بهره برداری از آن  در مجتمع گل گل که  در شهریور ماه سال گذشته تأمین آب شرب شهر پلدختر مشکل افت فشار آب بخشی از شهر پلدختر و روستاهای حومه در فصل تابستان مرتفع گردیده و انشااله دیگر شاهد افت فشار آب در شهر پلدختر نخواهیم بود.

,

اجرای پروژه های ساماندهی روستاهای بخش معمولان و مرکزی از مهمترین پروژه های اجرا شده دولت در بخش عمران روستایی در یکسال گذشته شامل اجرای طرح هادی روستاها که در 11 روستا و با اهتباری معادل 8657 میلیلون ریال  اجرا گردیده، هم چنین تهیه نقشه های طرح هادی از جمله اقدامات قابل ذکر  روستاهای سطح شهرستان  می باشد که برای ادامه و تکمیل پروژه های مذکور  در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 2020 میلیون ریال  برای تهیه و اجرای طرح های هادی روستاهای شهرستان تخصیص یافته است.

,

مخابرات:

,

در سالیان گذشته علاوه بر تجهیز ادارت دولتی  به خدمات الکترونیکی و راه اندازی شبکه دولت طرح و پروژه ها ی مخابراتی مهمی از جمله ایجاد و عبور خط شبکه فیبر نوری از شهرستان پلدختر در حال اجرا می باشد؛ همچنینین  نصب وراه اندازی سایت موبایل روستاهای بن لار، چشمک و قلعه نصیر  8 سایت موبایل جهت پوشش آزاد راه خرم آباد به پل زال، راه اندازی سیستم  ADSL  پلدختر  اجرا شده است .

,

باید گفت سرقت کابل های تلفن در شهرستان پلدختر به یک معضل جدی در شهرستان تبدیل شده که واقعا متولیان امر و مسئولین شهرستان تا به حال نتوانستند راه حل مناسبی برای رفع آن پیدا کنند و به نوعی هم اکنون برخی از روستاهای ما از نعمت تلفن ثابت بی بهره هستند واز طریق تلفن همراه یا بی سیم ارتباط برقرار می کنند.

,

تربیت بدنی:

,

در حال حاضر زمین چمن مصنوعی روستای مورانی با اعتبار یکی از  پروژه های موثر شهرستان بوده که در سال 92 آماده و به بهره برداری رسیده است و مشابه همین  پروژه در روستای سراب حمام نیز در دست اقدام است، همچنین سالن ورزشی دانش آموزی در شهر پلدختر با اعتباری معادل 3171 میلیون ریال و پیشرفت فیزیکی حدود 85 درصد در ماههای آینده به بهره برداری خواهد رسید که این موضوع باعث هر چه بالا تر رفتن سرانه فضاهای ورزشی در سطح شهرستان می گردد. خانه کشتی پلدختر نیز با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 90درصد در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید؛ همچنین عملیات اجرای احداث استخر شنای پلدختر با انتخاب پیمانکار جدید فعال سازی گردید که مراحل اجرای فونداسیون ساختمان الحاقی به پایان رسیده و در حال اجرای ستونهای بتنی آن  می باشد.

,

استخر شنا نماد بی عدالتی ورزش در کشور است که متاسفانه در مناطق محرومی مثل پلدختر جوانان این منطقه باید به خاطر نبود استخر شنا 45کیلیومتر مسافت طی کنند و حوادث احتمالی سفررا باید به جان بخرند تا به  درهشهر بروند و برای یک ساعت شنا کنند.

,

وقتی استخر شنای پلدختر هم به مانند پروژه مسکن مهر شهرستان مورد بی مهری های کارشناسان و مطالعات کارشناسی قرار می گیردو مدیر اداره ورزش و امور جوانان شهرستان از غیر استاندارد بودن نقشه‎های طراحی شده این استخر و تعطیلی دوساله پروژه می گوید.

,

فرهنگ و هنر:

,

احداث مصلی در شهرهای پلدختر و معمولان که واقعا به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده است و در سالیان گذشته هرچند ائمه جمعه در این مورد اطلاع رسانی کردند و لی این پروژه های مهم فرهنگی پیشرفتی نداشتند. به نظر می رسد که احداث پروژهای عمرانی در شهرستان پلدختر هر چند کوچک هم باشد نمی تواند در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری برسد.

,

تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری پلدختر ، احداث مرکز فرهنگی دینی پلدختر ، احداث مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا ، احداث حوزه علمیه خواهران، احداث کتابخانه عمومی درجه 2، باز سازی بقعه امازاده سید علی ( دره سید ) ، کمک به تعمیر و تکمیل مساجد شهری و روستایی احداث ساختمان اداری سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان پلدختر از جمله مهم ترین این طرح ها و پروژه ها می باشند که با بهره برداری از این پروژه ها تحول عظیمی در بخش فرهنگی ، هنری و مذهبی شهرستان اتفاق خواهد افتاد.

,

بیش از 14584 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای احداث و تکمیل پروژه های فوق الذکر در سالجاری به تصویب رسیده است ثبت آثار و مرمت فضای تاریخی شهرستان و تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان از دیگر خدمات دولت در این بخش می باشد و همچنین در سالجاری احداث 2 باب خانه عالم در روستاهای تابعه شهرستان در دستور کار قرار گرفته که آماده بهره برداری می باشند.

,

آموزش عالی:

,

در بخش آموزش عالی افزایش رشته ها و گرایش های دانشگاه پیام نور شهرستان پلدختر به بیش از 20 رشته و گرایش و افزایش آمار دانشجویان این مرکز به بیش از 2000 نفر ، بالا رفتن تعداد رشته ها و دانشجویان دانشگاه آزاد  شهرستان پلدختر از  140 نفر دانشجو به بالاتر از 300 دانشجو در رشته های عمران ، حسابداری ، کامپیوتر و مدیریت بازرگانی، ایجاد و راه اندازی شعبه ای از دانشگاه دولتی (دانشگاه لرستان) در شهرستان پلدختر در رشته های کامپیوتر، مدیرت دولتی، مدیریت بازرگانی؛ هم چنین ایحاد شعبه جنوبی دانشگاه علوم پزشکی با پذیرش حدود 150 دانشجو در 2 رشته پرستاری و فوریت های پزشکی در مرکز شهرستان پلدختر را باید سال شکوفایی و رونق آموزش عالی در شهرستان پلدختر دانست؛ ولی متاسفانه عدم پیگیری متولیان امر در تهیه فضای مستقل فیزیکی باعث شده است که آموزش و پرورش در اجاره دادن آموزشگاه به دانشگاه ازاد با مشکلاتی مواجه شود ودانشجویان را در ادامه برای تحصیل نگران کند.

,

میراث فرهنگی و گردشگری:

,

210 اثر ثبت شده ملی – 350 اثر شناسایی شده –مهمترین آنها غار کلماکره – غار کوگان – پل دختر اماکن مذهبی : بقعه سید نعمت اله جزایری – بقعه آقا سید محمد معمولان – بقعه امامزاده سید علی طایی و..... 

,

مناطق گردشگری:

,

شهرستان پلدختر به دلیل وجود آبشار افرینه،آب تاف، تالاب های تنگ فنی و ولیعصر،وجود غار کلماکره ششمین گنجینه دنیا در پلدختر، وجود غار کوگان اولین غار دست ساخته بشر متاسفانه نتوانستیم در زمینه گردشگری و توریسم اقدامت خاصی را انجام دهیم .

,

با توجه به اینکه در مسیر جاده اصلی شمال و جنوب قرار دارد می تواند ازاین ظرفیت مهم برای توسعه گردشگری استفاده کند و لی متولیان امر تا به حال نتوانستند در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.

,

ولادت، طلاق و ازدواج:

,

«طی سال گذشته تعداد یکهزار و 491 واقعه ولادت شامل 712 مورد شهری و 779 روستایی در این شهرستان به ثبت رسیده است.

,

این میزان ولادت در پلدختر در مقایسه با مدت مشابه سال 91 هفت درصد کاهش یافته به طوریکه در سال 91 یکهزار و 603 واقعه ولادت در شهرستان پلدختر ثبت شده است.

,

در همین مدت در شهرستان پلدختر در مقابل هر 109 پسر، 100 دختر متولد و 59 مورد چند قلوزایی شامل 25 مورد دو قلو و سه مورد سه قلو در این شهرستان ثبت شده است.

,

در سال گذشته 308 واقعه فوت شامل 142 مورد شهری و 166 مورد روستایی در این شهرستان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 91 حدود 2.2 درصد کاهش داشته است.

,

در سال 92 تعداد 988 واقعه ازدواج شامل 489 مورد شهری و 499 مورد روستایی در شهرستان پلدختر به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد کاهش داشته است.

,

همچنین در سال 92 تعداد 110 واقعه طلاق شامل 63 مورد شهری و 47 مورد روستایی در شهرستان پلدختر به ثبت رسیده است.

,

نسبت ازدواج به طلاق در سال 92 در مقابل هر 9 ازدواج یک طلاق در شهرستان پلدختر بوده است.

,

جمعیت شهرستان پلدختر طبق آمار در سال گذشته 78 هزار و 227 نفر بوده که از این تعداد 38 هزار و 896 نفر زن و مابقی آن مرد است.

,

جمعیت شهری پلدختر در حال حاضر 33 هزار و 885 نفر است که از این تعداد 16 هزار 861 نفر زن و مابقی مرد بوده و جمعیت روستایی 44 هزار 342 نفر سرشماری شده که از این تعداد 22 هزارو 307 مورد مرد و مابقی زن هستند.»

,

متاسفانه نبود کارخانجات و شغل مناسب در شهرستان باعث شده که آمار طلاق و ناهنجاری های اجتماعی در شهرستان بو جود بیاید شهرستانی که بیشترین جمعیت آن جوان است باید طوری برنامه ریزی شود که نیاز اکثریت آنها برآورده شود ولی متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است و جوانان ما برای اشتغال مجبورند به تهران سفر کنند یا دچار اعتیاد شوند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه