اخبار داغ

مدیریت بحران را در البرز جدی بگیریم/ حادثه پلاسکو تلنگری بر مسولین بود

مدیریت بحران را در البرز جدی بگیریم/ حادثه پلاسکو تلنگری بر مسولین بود
بر اساس مطالعات لرزه ای موجود و آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله یا همان استاندارد ۲۸۰۰ ، پایتخت ایران یعنی تهران و نیز استان البرز در پهنه بندی لرزه خیزی کشور در منطقه دارای خطر لرزه خیزی بسیار زیاد قرار گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کرج رسانه ، دو هفته قبل بود که در سوز زمستان زبانه های آتش یکی از معروفترین ساختمان های پایتخت را فرو ریخت و حادثه تراژدیک پلاسکو رقم خورد. حادثه ای تلخ که صحنه جان فشانی آتش نشان هایی بود که تاریخ آنها را در کنار دیگر شهدای نامی این مرز و بوم هرگز فراموش نخواهد کردو همینطور اشک ها و انتظار که شاید قلبی در زیر آوار در حال تپیدن باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرج رسانه,

تلاش بی وقفه برای آوار برداری و اما چه سوزناک که در همان لحظه اتفاق آن آتش نشان های جان فشان به آسمان پرگشوده بودند و سرانجام، وداع با شکوه هموطنان قدردان ایرانی در مصلی تهران با آتش نشانان قهرمان ماجرای پلاسکو به پایان رسید و این شرحی مختصر بود بر آنچه در این مدت پیرامون این حادثه رقم خورد اما اهمیت بررسی علل این رخداد و ارزیابی و بحث پیرامون خطرات همچون پلاسکو آنقدر زیاد است که ساعت ها ، روزها و یا حتی ماه ها باید زمان صرف تحلیل آفندها و پدافندهای تخصصی آن شود.

,

بر اساس مطالعات لرزه ای موجود و آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله یا همان استاندارد 2800 ، پایتخت ایران یعنی تهران و نیز استان البرز در پهنه بندی لرزه خیزی کشور در منطقه دارای خطر لرزه خیزی بسیار زیاد قرار گرفته اند که علت آن هم وجود گسل های فراوان و دوره فراگذشت نزدیک زمین لرزه در این خطه میباشد ، حال آنکه این دو استان دارای تراکم جمعیتی قابل توجهی میباشند که در حوادث، مدیریت بحران را به شدت با مشکل مواجه می سازد. ارتباط این دو موضوع با حادثه پلاسکو در نقطه ای به نام "ایمنی" تلاقی میابد.

,

پلاسکو تنها یکی از هزاران ساختمان غیر ایمنی بود که در پایتخت و یا حتی در استان البرز مشغول به کار بود و امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ساختمان های قدیمی موجود هرگز ضوابط لرزه ای و ایمنی موجود در مباحث مقررات ملی ساختمان را ارضا نمی کنند و در برابر زمین لرزه هایی با شدت بسیار کوچکتر از زلزله طرح خود دچار نقض جدی و یا انهدام میگردد.

,

نکته ای که در این حین وجود دارد آنست که پلاسکو تنها یک ساختمان بود که دچار حریق گشت اما در زمین لرزه ای احتمالی و با وجود آن تعداد ساختمان فرسوده و نا ایمن چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟ از طرفی آتش نشانی، حلال احمر، اورژانس و سایر ارگان ها با تمام توان در حادثه پلاسکو حاضر شدند اما تلفات مالی و جانی بسیار زیاد بود.

,

حال پلاسکو تلنگری است تا احتمال خطرات و مخاطرات احتمالی را جدی بگیریم و برای ایمن سازی زیرساخت های شهری گام های جدی و اثرگذار برداریم و از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنیم.در این راه باید در امر مقاوم سازی لرزه ای ساختمان های موجود و یا ساخت ساختمان های جدید از تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان نظیر میراگرهای انرژی زلزله، جداسازهای لرزه ای، مصالح سبک و پرمقاومت بهره برد و استفاده از ایده های جدید و به روز در تحلیل و طراحی و استفاده از مجریان و ناظران ذیلاح را بیش از پیش در دستور کار قرار داد .

,

همچنین با اعطای تسهیلات ویژه به صنعت دانش بنیان در امر ساختمان و دیگر زیرساخت های سازه ای، بافت های فرسوده را ترمیم و یا از نو ساخت و با این روند انگیزه و شور را در شرکت های مرتبط و سازندگان و صنعت ساخت و ساز تزریق نمود.

,

همه مسئولان، مهندسان، سرمایه گزاران و اقشار مرتبط در این راه همگام باشیم و با دفع تهدید ها، فرصت هایی نو را در جهت آبادی روزافزون سرزمین عزیزمان شکوفا سازیم.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه