اخبار داغ

گرانی گوشت و تاثیر آن بر سفره مردم کردستان/ سفره مردم در دولت یازدهم چند درصد کوچکتر شده است؟

گرانی گوشت و تاثیر آن بر سفره مردم کردستان/ سفره مردم در دولت یازدهم چند درصد کوچکتر شده است؟
گوشت قرمز، سهم کمی از سبد غذایی خانوارهای متوسط و ضعیف کردستانی بشمار میرود، به همین دلیل گران تر شدن آن جایگاهی در حد غذای لوکس به آن میدهد بطوریکه افراد کم درآمد شاید در سال نتوانند حتی مزه آن را بچشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، گوشت قرمز که از اوایل سال تاکنون روند افزایشی را در پی گرفته به گفته کارشناسان این روند تا عید و پس از آن همچنان ادامه دارد بنابراین بعید نیست که به آرامی این محصول از سر سفره های ایرانیان برچیده شده و جایگزینی برای آن انتخاب شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, .,

 

,

بر اساس داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، سهم انواع گوشت از هزینه خانوار از ۶.۱ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است.

,

 

,

سرانه مصرف گوشت قرمز طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و به ۱۱.۴۳ کیلوگرم در سال گذشته رسیده است؛ درحالی که بر اساس آمار بانک مرکزی، سرانه مصرف گوشت قرمز در خانوار شهری طی دهه گذشته، بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

,

 

,

گوشت قرمز امروز به عنوان منبع اصلی تامین پروتئین اقشار متوسط جامعه به شمار می رود وهر گونه فراز وفرودی در قیمت این  مواد غذایی، مصرف کنندگان را بامشکلاتی روبرو می کند.

,

 

,

, ,

 

,

بسیاری از مردم استان کردستان، با افزایش قیمت گوشت قرمز با کاهش توانایی مالی تأمین این منبع غذایی ، خرید آنرا به تاخیر انداخته اند تا شاید شرایطی بهتری  برای خرید آن مهیا شود.

,

 

,

گوشت قرمز، سهم کمی از سبد غذایی خانوارهای متوسط و ضعیف کردستانی بشمار میرود، به همین دلیل گران تر شدن آن جایگاهی در حد غذای لوکس به آن میدهد بطوریکه افراد کم درآمد شاید در سال نتوانند حتی مزه آن را بچشند.

,

 

,

نوسانات قیمت گوشت  در ماههای  اخیرعلاوه بر نارضایتی تولید کنندگان وفروشندگان ،گلایه شهروندان را هم برانگیخته است.

,

 

,

حبیب اله شهروند سنندجی می گوید: با داشتن چند فرزند متاسفانه مجبورم به هر قیمتی حتی  اگر پس انداز و مخارج پایان سال باشد مواد غذایی مورد نیاز خانواده ام را تامین کنم وفکر کنم این موضوع با وجود خانواده هایی با وضعیت بنده فراگیر است.

,

 

,

بر اساس آمار بانک مرکزی، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور حدود ۹ گرم در روز به ازای هر یک نفر است که در مقایسه با سرانه مصرف گوشت مرغ تفاوت فاحشی دارد.

,

 

,

فاطمه یکی از بانوان سنندجی می گوید: مردم در این شرایط اقتصادی  توانایی تامین مواد غذایی  از جمله ماهی وگوشت قرمز به اندازه کافی را ندارند بطوریکه بسیاری از خانواده ها را در شهر میشناسم که مجبور شده اند این مواد غذایی را به کلی از برنامه غذایی خانواده حذف کنند.

,

 

,

سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور در حال حاضر ۲۷.۵ کیلوگرم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان فروش توزیع‌کنندگان گوشت قرمز در کشور طی چند سال گذشته، تا یک سوم کاهش یافته است.

,

 

,

, ,

 

,

عوامل بسیاری دست به دست هم دادند تا گرانی گوشت قرمز و به دنبال آن کاهش مصرف رقم بخورد.

,

 

,

مشخص نبودن سیاست خودکفایی در تولید گوشت، وجود مشکلات ساختاری در تولید، هزینه بالای تولید گوشت در کشور، عدم وجود مدیریت یکپارچه در زنجیره تامین گوشت قرمز و عدم نظم‌پذیری و تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات گوشت قرمز از جمله نقاط ضعف صنعت گوشت در کشور است.

,

 

,

ضمن اینکه از دلایل عمده گرانی گوشت قرمز عدم وجود برنامه جامع کاربردی، پرورش و ذخیره‌سازی دام در کشور است. البته کم‌آبی و از بین رفتن مراتع و نیز ارسال دام‌های مولد به کشتارگاه  به این موضوع دامن زده است.

,

 

,

بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی،  مردم ایران در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۲.۴ درصد گوشت دام کمتری نسبت به سال پایانی دولت دهم مصرف کرده‌اند.

,

 

,

در مورد فرآورده‌های گوشتی مصرف متوسط هر خانوار ایرانی نسبت به دولت قبل ۳۳ درصد کمتر شده است. در مورد انواع ماهی نیز شاهد کاهش ۱۵.۴ درصدی خانوارهای ایرانی بوده‌ایم.

,

 

,

در مجموع، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط مقدار مصرف سالانه اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۱ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، به طور میانگین ۸ درصد کاهش یافته که نشانه کوچک شدن سفره مردم ایران است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه