اخبار داغ

سال اقتصاد مقاومتی به ماه آخر رسید؛ قوای سه گانه حساب پس دهند!

سال اقتصاد مقاومتی به ماه آخر رسید؛ قوای سه گانه حساب پس دهند!
باید از مسئولان مختلف در سه قوه کشور خواست که در پایان سال اقتصاد مقاومتی و بعد از گذشت سه سال از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کنند که برای تحقق هر کدام از بندهای آن تا کنون چه کرده اند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر امروز، اولین روز آخرین ماه سالی است که توسط مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

در این ماه پایانی سال، آنچه باید مد نظر مردم و مسئولان باشد، جمع بندی و ارائه گزارش اقدام ها و عمل هایی است که در راستای تحقق این شعار و حرکت به سمت تبدیل اقتصاد بیمار کشور به اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

,

همان گونه که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش در دیدار مردم آذربایجان فرمودند، حالا دیگر مسئولان نباید بگویند باید چنین بشود، بلکه باید بگونید چنین کردیم.

,

ماه آخر سال دیگر زمان سخنرانی و نظریه پردازی و تعریف و تمجید از مقوله اقتصاد مقاومتی نیست بلکه زمانی است که مسئولان باید به رهبری و مردم گزارش دهند که برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی چه گام های اساسی برداشته اند.

,

مقام معظم رهبری در بهمن ماه 1392 یعنی سه سال پیش، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و در متن ابلاغیه چنین آورده اند که: «با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می گردد».

,

این سیاست ها در اولین سال فعالیت دولت فعلی ابلاغ شده است و اکنون دولت باید در آخرین سال فعالیت خود و نیز در آخرین ماه سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است گزارش دهد که آیا توانسته است بر اساس سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبری معظم انقلاب، با رویکردی جهادی و مولد و درون زا و برون گرا در جهت مقاوم کردن اقتصاد ایران اسلامی گام بردارد؟

,

برای ارزیابی عملکرد دولت در تحقق شعار امسال، نگاهی به بندهای مختلف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می تواند راهگشا باشد.

,

با نگاهی به سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مشاهده می شود که  تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و نیز پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه از جمله این سیاست ها اعلام شده است.

,

اینک سؤال اساسی این است که مسئولان و برنامه ریزان کشور اعم از دولت و مجلس شورای اسلامی برای توسعه کارآفرینی و تقویت اقتصاد دانش بنیان چه کرده اند؟ در سبد صادرات کشور چه میزان به سهم محصولات و خدمات دانش بنیان افزوده شده است؟ کارآفرینی و اشتغال زایی تا چه حد انجام شده و چه حمایت های واقعی از کارآفرینان انجام شده است؟

,

از دیگر مواردی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است می توان به توانمند سازی نیروی کار، استفاده از ظرفیت هدفمندسازی یارانه ها برای تقویت تولید، ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی، سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف، افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی، ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای خاص، تأمین امنیت غذا و درمان، مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی اشاره کرد.

,

همچنین اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌‌ی نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی و حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات و نیز مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز، افرایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، کاهش هزینه های عمومی کشور، شفاف سازی اقتصاد کشور و جلوگیری از زمینه های فسادزا، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه از دیگر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.

,

یکی از نکات مهم در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی می باشد.

,

حال باید از مسئولان مختلف در سه قوه کشور خواست که در پایان سال اقتصاد مقاومتی و بعد از گذشت سه سال از ابلاغ این سیاست ها اعلام کنند که برای تحقق هر کدام از این بندها تا کنون چه کرده اند؟

,

از آنجا که در بین قوای مختلف کشور، قوه مجریه نقشی اساسی و محوری در مدیریت اقتصاد کشور دارد در همین سیاست های کلی آمده است که: دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ‌سازی و بسیج پویای همه‌ی امکانات کشور، اقدامات زیر را معمول دارد:

,

- شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.

,

- رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.

,

- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی.

,

خلاصه کلام آنکه این روزهای پایانی سال دیگر زمان سخنرانی نیست و به تعبیری زنگ انشاء به پایان رسیده ا و زنگ حساب آغاز شده است!

,

امروز شاید کمتر کارشناسی در حوزه اقتصاد باشد که سیاست های اقتصاد مقاومتی را راهگشا و درمان درد اقتصاد و معیشت این کشور نداند.

,

اگر همین سیاست ها به مرحله اجرا برسد و همه مسئولان و آحاد مردم به دنبال محقق کردن آن باشند و با روحیه ای جهادی در جبهه اقتصادی حاضر شوند، اقتصاد ایران آنچنان قدرتمند و پولادین می شود که هیچ تحریمی نخواهد توانست آن را با چالش مواجه کند.

,

مقام معظم رهبری در همین دیدار اخیر خود با مردم آذربایجان به درستی تبیین فرمودند که ادعای دشمنان ملت ایران مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی، یک ادعای واهی و یک دروغ محض است بلکه گزینه واقعی آن ها، نبرد اقتصادی با نظام اسلامی می باشد و هدف آن ها هم از مطرح کردن جنگ نظامی، غافل کردن مردم و مسئولان از جنگ اقتصادی است.

,

امید آنکه با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب و با وحدت و همدلی، همان گونه که در دفاع مقدس، گزینه نظامی دشمنان را برای همیشه با شکست مواجه کردیم در جنگ اقتصادی نیز با روحیه ای جهادی و با اجرای عملیات اقتصاد مقاومتی، این گزینه دشمنان را نیز خنثی کنیم.

,

از یاد نبریم که تا اقتصاد ما قوی و آسیب ناپذیر نشود، تحریم ها به بهانه های مختلف ادامه خواهد داشت و نه برجام و نه پسابرجام نخواهد توانست دشمن را از ضربه زدن به اقتصاد کشور بازدارد!

,

تنها راه منصرف ساختن دشمن آن است که به این نتیجه برسد که اقتصاد ایران آن قدر قوی شده است که دیگر از هیچ ضربه ای آسیب نمی خورد.

,

دشمن باید به این نتیجه برسد که اقتصاد ایران، بیدی نیست که با باد تحریم بلرزد!

,

و تنها راه دستیابی به این هدف، اقدام و عمل برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است!

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه