اخبار داغ

گزارشی از وضعیت چاه های کشاورزی در خراسان رضوی:

کدام چاه های کشاورزی غیر‌مجاز هستند؟

کدام چاه های کشاورزی غیر‌مجاز هستند؟
در حالیکه مسئولین آب منطقه ای از انسداد چاه های غیر مجاز خبر می دهند، مسئولین بخش کشاورزی بسیاری از این چاه ها را مجاز و روزی رسان کشاورزان روستایی می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پرستوها ، یکسال قبل سخنگوی کمیسیون اصل 90 اظهار کرده بود:«در قانون ۵ شرط اصلی برای مجاز کردن فعالیت چاه‌های آب کشاورزی پیش‌بینی شده است، وجود ظرفبت آبی برای برداشت آب، وارد نشدن به حریم چاه‌های آب اطراف، سبب متضرر شدن کشاورزان دیگران نشود، سبب متضرر شدن عموم نشود و با بهره برداری از آن طرح‌های آبیاری تحت فشار اجرا شود از جمله شروطی است که برای مجاز کردن فعالیت چاه‌های آب باید به آن توجه می‌شد که به این مسایل توجه لازم نشده است. »

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پرستوها ,

عبدالله حاتمیان در خصوص پلمپ چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای بهره‌برداری از چاه‌های آب قانونی در سال 65 تصویب‌شده و سبب در سال 85 اصلاحاتی انجام‌شده است

,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: ماده 5 کتاب توزیع عادلانه آب  آورده شده است چاه‌هایی که 25 مترمکعب در شبانه‌روز آب‌دارند در دشت‌های غیر ممنوع با هیچ محدودیتی  ازجمله پلمپ و کردن نباید مواجه شود.

,

وی ادامه داد: این مقدار مصرف ذکرشده در  هم در مناطق ممنوعه و غیر ممنوعه آب شرب اعم از دام و انسان و باغچه می‌شود اما در مناطق ممنوعه باید با اداره آب هماهنگ شود.

,

حاتمیان افزود: در جلسه‌ای که با حاج رسولی‌ها معاون وزیر نیرو موارد را پذیرفت با این شرط که چاه مربوط به قبل از 85 باشد اما همین مورد هم در قانون نیامده است.

,

وی تصریح  کرد: حتی با در نظر گرفتن شرایط ذکرشده معاون وزیر نیرو بازهم بسیاری از چاه‌ها مشمول محدودیت نمی‌شوند.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در سنوات گذشته و مطابق قانون در زمینه تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز اقدام کرده و خوشبختانه با به‌اجرا درآمدن طرح ملی احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی که در سال 93 به تصویب شورای عالی آب رسیده است، فرآیند تجهیز چاه‌های مجاز به کنتورهای هوشمند و همچنین تعیین تکلیف و انسداد چاه‌های غیرمجاز قوت و سرعت بیشتری یافته است.

,

جعفری ادامه داد: از ابتدای سال 95 تاکنون بالغ‌بر 1200 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده که مقدار قابل‌توجهی از آن‌ها مربوط به حوضه آبریز مشهد بوده است، حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از انسداد این چاه‌ها سالانه تقریباً برابر با حجم آب قابل ذخیره در مخزن یکی از سدهای استان است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: باید کشاورزی را از این پیچ مهم نجات دهیم؛ چراکه بحران آب نه‌تنها در بخش کشاورزی بلکه تهدیدی برای حیات است و در همین راستا توسعه کشت گلخانه‌ای، استفاده از فنّاوری و ماشین‌آلات به‌روز و افزایش بهره‌وری و راندمان آب بسیار مهم و یک تکلیف واجب است.

,

مزروعی بابیان این نکته که افتخار بانک کشاورزی باید مبنی بر توسعه کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌ها باشد بر صرفه اقتصادی و ضرورت اقلیم و منابع درکشت گلخانه‌ای تأکید کرد و افزود: به‌اندازه کافی زمان را ازدست‌داده‌ایم و خسارت کافی به خاطر نگاه‌های بازاری و کاسبانه دیده‌ایم و زیان را کشیده‌ایم و امروز باید از لحظه لحظه زمان استفاده کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه