اخبار داغ

فرهنگ فاطمی، تجلی حضور همه جانبه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی

فرهنگ فاطمی، تجلی حضور همه جانبه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی
استاد مطهری در خصوص زنان و مردان به عنوان عناصر تشکیل دهنده جامعه می گوید: زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف، هرکدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت کند… شرط اصلى سعادت هریک از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشرى, این است که دو جنس هریک در مدار خویش به حرکت خود ادامه دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  همانگونه که از آیات و روایات بر می آید حضرت زهرا و زینب کبری سلام الله علیهما در مسایل سیاسی زمان خود نقش پر رنگ و به سزایی داشتند خطبه فدکیه حضرت زهرا و خطبه های متعدد حضرت زینب در شام از جمله کارهای سیاسی اجتماعی ایشان است.تا جایی که گفته می شود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در بخش پایانی کتاب زن در آئینه جلال و جمال، سخنی از آیت‌الله جوادی آملی وجود دارد که ایشان می‌گویند، اگر کارهایی که زنان ابوذرگونه در طول تاریخ، جنگها، و صحنه‌های سیاسی اسلام، ده‌ها بار گفته می‌شد و به صورت فیلم‌های تبلیغی درمی‌آمد و کتابهایی در این زمینه نوشته می‌شد، مشخص می‌شد که زنها در پیشبرد مسائل نظامی درصدر اسلام، همچون ابوذر و مالک اشتر، در صحنه بوده‌اند.(22)

,

 

,

فمنیسم شعار فریبنده :

, فمنیسم شعار فریبنده :,

« واژه فمینیسم ازریشه Feminine ( به معنى زن آسا , زنانه , مونث ) است که در اصل از زبان فرانسه و نهایتا از ریشه femina  گرفته شده است فمینیسم در دو معنای نزدیک به هم در زبان انگلیسی به کار می رود در معنای نخست فمینیسم عبارت است از نظریه ای که معتقد است که زنان باید به فرصتها و امکانات مساوی با مردان در تمامی جنبه های سیاسی , اقتصادی و اجتماعی دست پیدا کنند در زبان فارسی معادلهایی از قبیل زن گرایی , زن باوری , زن آزاد خواهی برای این استعمال از لفظ فمینیسم ذکر شده است معنای دیگری که برای لفظ فمینیسم ذکر شده است این است که این لفظ بر جنبشهای اجتماعی اطلاق می شود که تلاش می کنند تا اعتقاد و باور فوق - که در معنای نخست ذکر شد _ را نهادینه کنند در زبان فارسی معادل این معنااز فمینسیم واژه نهضت زنان یا نهضت آزادی زنان قرار داده شده است .››(23)
‹‹یکی از شعار های فریبنده که در افق فکری اومانیسم خودنمایی می کند ، (( حقوق زنان و حمایت از آن))است . حمایت از زن اگر به دور از فریبکاری باشد ،ارجمند است زیرا در مکتب اسلام زن جایگاهویژه ای دارد .ولی متاسفانه آنچه در جوامع غیر دینی و غیر اسلامی مطرح می شود شکستن کرامت و حرمت و جایگاه زنان است با نام (( فمنیسم )) است.

 فمنیسم در غرب :

در قرن هجدهم بنیانگذاران حقوق بشر نیز به زنان به دیده تحقیر می نگریستند .چنانچه (( مونتسکیو )) نویسنده فرانسوی و یکی از بنیانگذاران انقلاب کبیر فرانسه زنان را موجوداتی با روح های کوچک و دارای ضعف عقلی و خود خواه و متکبر معرفی می کند .

این نهضت به واقع نوعی اعتراض به مرد سالاری آشکار و حاکم بر جوامع غربی بود و نمود پیروزی آن را نیز میتوان در دستیابی به حق رای در سال( 1918 ) توسط زنان انگلیسی دید .

سر انجام در سال ( 1945 ) و پس از جنگ ویرانگر جهانی دوم ، نظریه برابری زن و مرد طرفداران زیادی یافت و برای اولین بار درسال ( 1948 ) به طور رسمی و در اعلامیه جهانی حقوق بشربه برابری حقوق زن و مرد اشاره شد .

در جوامع غربی یک زن فمنیست را می شد از وضع ظاهریش که شامل مو های کوتاه و مردانه ، کفش بدون پاشنه وکت و شلوار های زمخت شناخت که اکثریت آنها با رد کلیت ازدواج و تاکید بر تجرد ، بر نیل به آرمان های خود با این روش اصرار می ورزیدند .

,
,
,
,  فمنیسم در غرب :,
,
,
,
,
,
,
,
,


مبانی اساسی فمنیسم یا زن گرایی غربی به شرح زیر است :

- نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت
- مذهب زدایی و دور ساختن دین از خانواده
- شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی بین زن و مرد

...

,


مبانی اساسی فمنیسم یا زن گرایی غربی به شرح زیر است :

- نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت
- مذهب زدایی و دور ساختن دین از خانواده
- شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی بین زن و مرد

...

,
,
,
,
,
,
,
,



_ فمنیسم از نگاه جامعه شناسان :

انگلس و مارکس نیز بر اساس دیدگاه زنان فمنیست و در تایید دیدگاه آنان ،ازدواج و تشکیل خانواده را نوعی از روابط استثماری مرد بر زن و فرزندان می دانند ، بطوری که انگاس اولین شرط رهایی زن خانه دار را در آن می بیند که جنس مونث به فعالیت های عمومی وارد گردد .

_ فمنیسم در ایران :

در ایران و با تهاجم جدید فرهنگ غرب ، گروهی از غرب گرایان داخلی که تحولات فرهنگی مغرب زمین را مشتاقانه و با خوشبینی دنبال می کردند و تنها راه پیشرفت کشور را در الگو برداری از جهان به اصطلاح متمدن و متجدد غرب میدیدند پایه گذار فمنیسم در ایران بودند .

از این رو در اواخر سلطنت قاجاریه ، جنبش هایی پدیدی آمد که توسط زنهای ایرانی اداره می شد که اکثر آنها از همسران یا دختران تحصیل کردگان دنیای غرب بودند .

در دوران پهلوی فصل جدیدی در تاریخ زنان گشوده شد و غرب زدگی و بی هویتی نیمه پنهان چهره پلید خود را روشن ساخت و نقطه عطف آن را نیز می توان در سال ( 1317 ) و در کشف حجاب توسط رضا شاه دید .

_ فمنیسم در اسلام :

در دیدگاه اسلام زن و مرد هر دو در حقیقت انسان هستند – هر چند به نظر بنده انسانیت با آدمیت تفاوت فراوانی دارد – و از لحاظ سیر تکاملی هیچ تفاوتی با هم ندارند و در تمام عرصه های زندگی دوش به دوش هم پیش میروند و تفاوت آنها فقط در عرصه های فرعی زندگی است – که این تفاوت نیز بر اساس عدالت بوده – و نیز می توان گفت که ظلم هایی که در طول تاریخ بر زنان شده هیچ یک منشا دینی نداشته اند .››( 24)

,
,
, _ فمنیسم از نگاه جامعه شناسان :,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


در حالیکه اسلام کرامت و حقوق از دست رفته ی زن را به اوبازگرداند؛غرب با شعار فریبنده ی حمایت از حقوق زن و تساوی حقوق زن ومرد در دنیا بلوایی به پا کرد که بیشتر از همه گریبان بنیان خانواده را گرفت.

,
,

دید گاه دکتر علی شریعتی:

,

«اساساً نوع تکیه‌ای که غرب به آزادی و کمال و ارزشهای انسانی زن می‌کند، در مسیر اصالت فردی زن است؛ یعنی زن را از «خانواده» بیرون می‌آورد. اختلافی که بین اسلام به عنوان «اصالت خانواده» و غرب به عنوان «اصالت انسان» برای زن مطرح است، این است که غرب زن و مرد را به عنوان دو موجود مستقلِ تمام در خانواده کنار هم می‌نشاند. اما اسلام در مفهوم اصالت خانواده، زن و مرد را به عنوان دو نیمة تمام که در خانواده، یک موجود تمام را می‌سازند و مکمل یکدیگرند تلقی می‌کند.(25)

,

استاد مطهرى در این باره مى نویسد:

,

زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف, هرکدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت کند… شرط اصلى سعادت هریک از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشرى, این است که دو جنس هریک در مدار خویش به حرکت خود ادامه دهند. آزادى و برابرى آن گاه سود مى بخشد که هیچ کدام از مدار و مسیر طبیعى و فطرى خویش خارج نگردند. آنچه در آن جامعه ناراحتى آفریده قیام برضدّ فرمان فطرت و طبیعت است نه چیز دیگر.(26)
 

,
,

تساوى غیر از تشابه است, تساوى برابرى است و تشابه, یک نواختى; ممکن است پدرى ثروت خود را به طور مساوى (از جهت ارزشى) میان فرزندان خود تقسیم کند, امّا به طور متشابه تقسیم نکند. مثلاً ممکن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد, هم تجارت خانه داشته باشد و هم ملک مزروعى و هم مستغلات تجارى, ولى نظر به اینکه قبلاً فرزندان خود را استعدادیابى کرده است, در یکى ذوق و سلیقه تجارت دیده است و در دیگرى علاقه به کشاورزى و در سومى مستغل دارى, هنگامى که مى خواهد ثروت خود را تقسیم کند, با در نظرگرفتن اینکه آنچه به همه فرزندان مى دهد از لحاظ ارزش مساوى با یکدیگر باشد و ترجیح و امتیازى از این جهت در کار نباشد, به هرکدام از فرزندان خود همان سرمایه را مى دهد که قبلاً آزمایش استعدادیابى آن را مناسب یافته است.(27)
 

,
,

شبهه ای در مورد حجاب زن

شبهه ‏ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می ‏کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است.
راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف ‏نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است، لذا می‏ بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می‏ کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می ‏باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏ اللَّه مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه‏ ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می‏ شوند که در غرب ظهور کرده است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم می‏گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق‏ اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن، آنگاه جامعه به صورتی درمی‏آید که شما در ایران می ‏بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بی‏رحمانه بی‏گناهان و غیر نظامی ‏ها را مشروع نمودند. جامعه‏ ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت می‏ دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است .‹ آیت الله جوادی آملی›
 

, شبهه ای در مورد حجاب زن,
,
,
,
,

آیت‌الله جوادی: کمال زن در تربیت صحیح فرزند است نه مدال‌آوری

,

وی ادامه داد: تفاوتی در خلقت انسان‌ها و تفاوتی در خلقت زن و مرد نیست، هزاران آدم آمدند و رفتند، هیچ دلیلی بر تفاخر نیست مگر عمل صالح، به جای این که بفرماید از یک شخص واحد فرمود از یک نفس واحد آفرید، تفاوت بین زن و مرد نیست، اما در برخی از ویژگی‌ها زن نسبت به مرد گاه مساوی مرد است، گاه بیشتر از مرد می‌برد، گاه کمتر از مرد است، این ویژگی‌های زن و مرد یک اختلافی است برابر خلقت‌هایی که دارد، او باید مادر بشود و این مادری عاطفه لازم دارد، هرگز مرد این توان را ندارد که فرزند رئوف و مهربان تربیت کند.

کمال زن در مادر شدن و تربیت فرزند است
ما خیال می‌کنیم کمال زن در این است که برای ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم.(28)

نتیجه :

,
,
,
,
,
,

نتیجه آنکه خانواده کانون گرم امن و آرامش است و این مهم بر عهده زن خانواده می باشد هم اوست که با مدیریتی  که آمیخته با مهر وعشق مادری محبت و وظیفه ی همسری فضای خانواده را آکنده از خوبی ها و نیکی ها کند.

,

خانواده جایی که شخصیت کودک یا کودکانی که پدران و مادران آینده ی همین جامعه هستند شکل می گیرد؛ جایی که کودکان در درجه ی اول ، کلاسهای تربیتی را با چگونگی رفتار پدر و مادر نسبت به هم آموزش میبینند .رفتار متقابل هر یک از همسران نسبت به هم میزان احترام فرزند را در کهن سالی آنها براورد می کند.

,

اسلامی که برای کوچکترین مسایل زندگی ما برنامه دارد بلا شک حد آزادی وحرمت او را مشخص نموده است زیاده خواهی هر یک از زن و مرد در هر مسأله ای به بحران برای آن خانواده تبدیل می شود. اینجاست که اگر مادران و پدران هر یک وظیفه ی خود را دانسته و با کمی گذشت و عاطفه از پی انجام آن برآیند از دامن خانواده ، جامعه به معراج می رود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه