اخبار داغ

کدام حرکت علمی وزیرعلوم باعث خروجی چمران ها از دانشگاه می شود؟

کدام حرکت علمی وزیرعلوم باعث خروجی چمران ها از دانشگاه می شود؟
آیا برنامه کلان و نگاه آبنده نگری در وزارتخانه علوم وجود دارد که از تحقق این برنامه باعث خروجی چمرانها از دانشگاه های کشور شود؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از جهان بین نیوز: یکی از مولفه های تحقق تمدن اسلامی حرکت علمی شتابان است، حرکت علمی کشور موضوعی اساسی برای آینده کشور و جامعه و حتی برای دنیای اسلام است. تحقق این حرکت علمی مستلزم ایجاد زمینه هائی در فضای دانشگاههای و مدیریت علمی کشور است تا مبادا این حرکت متوقف و یا کند شودکه در این صورت هرگونه توقف در این مسیر و یا کُند شدن شتاب موتور علمی کشور، با عقب‌گرد همراه خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, جهان بین نیوز,

یکی از الزامات تحقق این امر، نوع نگاه مجموعه مدیران علمی کشور و ایمان به لزوم این حرکت علمی است. به گفته رهبر معظم انقلاب دانشگاه نباید در اختیار کسانی قرار گیرد که پیشرفت علمی کشور را هیچ می انگارند، ناگفته پیداست که در راس مدیران علمی کشور مجموعه وزارت علوم قرار دارد.

نگاهی که اکنون این وزارتخانه و در راس آن وزیر محترم علوم در این یکسال گذشته به حرکت علمی کشور داشته بیشتر جنبه حاشیه ای و سیاسی کاری دارد.

بازگرداندن دانشجویان ستاره داری که در دانشگاه عامل دست احزاب و گروهها بوده و جز به تشنج کشیدن فضای دانشگاه هدفی نداشتند و یا احیای انجمن های منحله به ظاهر اسلامی طیف علامه در دانشگاهها که زمانی با بودجه بیت المال به اقدام علیه مبانی نظام و توهین به مقدسات می پرداختند و از طرفی نصب افراد فعال فتنه ۸۸ و معلوم الحالی در وزارتخانه که حتی توسط وزارت اطلاعات نیز رد شدند و یا تغییرات سریع روسای دانشگاهها و روی کار آوردن افرادی که دغدغه ای جز مسائل سیاسی و تبدیل دانشگاهها به بنگاههای سیاسی نداشته و ندارند مثالهایی از حاشیه اندیشی وزیر محترم دارد.

 در حالی که رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: مسئولان ذیربط و مدیران دانشگاه‌ها باید با جدیت از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی جلوگیری کنند. آرامش دانشگاه‌ها، زمینه‌ساز و شتاب بخش حرکت علمی کشور است و اگر خدای نکرده این آرامش ضربه بخورد، حرکت علمی متوقف می‌شود و ایران به عقب باز می‌گردد.

آنچه در این یادداشت به نگارش درآمد همه و همه حاکی از عدم وجود نگاه صحیح وزارتخانه تحقق حرکت پیش رونده علمی کشور است که در این صورت می توان گفت برخلاف سخنان رهبر انقلاب عملا کار به دست افرادی افتاده است که به روند علمی کشور نه تنها معتقد نیستند که بدنبال به حاشیه بردن این حرکت نیز می باشند.

از طرفی سکان دار انقلاب معیاری برای سنجش و ارزیابی مجموعه مدیریت دانشگاهها ارائه کردند ایشان در دیداربا اعضاى بسیجى‌هیئت علمى دانشگاه‌ها در تاریخ ۲/۴/۸۹ فرمودند:"خب، حالا توقعى که ما داریم و این توقع، توقع زیادى هم نیست، یعنى آن زمینه‌اى که انسان مشاهده میکند - این روحیه هاى پرنشاط شما، این دلهاى پاک و صاف، این ذهنهاى روشن، این جوّال بودن فکرهاى شما که انسان در عرصه‌هاى مختلف از نزدیک شاهد است - این امید را و این توقع را به انسان میبخشد، این است که فرآورده‌ى دانشگاه جمهورى اسلامى - نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده - چمران‌ها باشند؛ نه اینکه چمران‌ها یک استثنا باشند. این امید، امید بى‌جائى نیست."

اکنون جای این سوال از وزیر محترم علوم وجود دارد که کدام برنامه کلان و نگاه آبنده نگری در وزارتخانه علوم وجود دارد که از تحقق این برنامه باعث خروجی چمرانها از دانشگاههای کشور می شود؟ آیا میدان دادن به افراد تندرو در دانشگاهها و احیای حوادثی که در گذشته باعث به حاشیه بردن فضای علمی کشور می شود باعث پیشرفت حرکت علمی کشور می گردد؟آیا انتخاب روسای دانشگاههائی با سابقه نه چندان درخشان مدریتی و صرفا سیاسی به تربیت دانشجویان می انجامد؟

در این بین از رئیس جمهور محترم که با شعار اعتدال سکان دار قوه مجریه گردید جای سوال است که عملکرد وزیر علوم در این یکساله چه نسبتی با شعار اعتدال و میانه روی شما دارد؟ آیا بهتر نیست با انتخاب فردی در راس مجموعه وزارتخانه علوم مسیر حرکت این وزارتخانه که جز حرکت در مسیر تحقق اهداف متعالی نظام و پیشبرد حرکت علمی کشور است به ریل اصلی خود بازگردد. امید است که با تغییر رویه در مدیریت کلان این وزارتخانه شاهد وزارتخانه و وزیری در شان و جایگاه جمهوری اسلامی باشیم.

احسان قائدی
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه