اخبار داغ

هشتم شوال؛

تخریب قبرستان بقیع، سندی از مظلومیت اسلام در تاریخ

تخریب قبرستان بقیع، سندی از مظلومیت اسلام در تاریخ
تخریب قبرستان بقیع، نماد و سندی از مظلومیت اسلام و شیعه در تاریخ بشریت است، اما شیعه همچنان ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم را از یاد نبرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سعید نجفی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو در رابطه با سالروز تخریب قبرستان بقیع گفت: بقیع تنها یک قبرستان نیست، بقیع گنجینه ی تاریخ اسلام است و تاریخی دراز دارد. چهار امام معصوم شیعیان، حسن بن علی(ع)، علی بن الحسین(ع)، محمد بن علی(ع) و جعفربن محمد(ع) و عباس عموی پیامبر(ص) به همراه همسران، دختران، صحابه و تابعین رسول اکرم و حدود ده هزار نفر از شخصیتهای بزرگ اسلام در این قبرستان شریف دفن شده اند. حتی مدفن ابراهیم، فرزند رسول اکرم نیز در این قبرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای دانشجو,

, ,

وی در ادامه افزود: پیشینه ی این قبرستان به قبل از اسلام برمیگردد که با هجرت مسلمانان به مدینه تنها قبرستان آنها در این شهر میشود، چرا که پیش از هجرت مسلمانان مرده هایشان را در گورستانهای بنی حرام و بنی سالم و بعضی هم در منزل دفن میکردند. در روایات آمده که رسول اکرم(ص) به دستور خداوند کنار این قبرستان حضور پیدا کرده و از خداوند برای این اموات طلب مغفرت و آمرزش میکردند.

,

سعید نجفی ادامه داد:بقیع تا یکصد سال پیش حصار و دیواری نداشت،چرا که در زمان بنی امیه شیعیان حتی جرات اظهار عقیده هم نداشتند و با روی کار آمدن عباسیان و مجالی برای آزادی، شیعیان علی الخصوص بنی الحسن در تعمیر و توسعه ی این قبرستان تلاش زیادی کردند، و در این راستا بدلیل انتساب عباسیان به عباس، عموی پیامبر، این حکومت هم کمک هایی کرد و قبه و سایبان هایی برای قبور مطهر ساخته شد که اکنون جز دیواره هایی کوتاه چیزی برجای نمانده است.

,

, ,

وی گفت: با تسلط سعودیان بر حجاز و و با وجود پیوند و ارادت مذهبی که نسبت به محمد‌ بن‌ عبد‌الوهاب، موسس فرقه ی وهابیت داشتند، با ورود به هر شهری ابنیه ی قبور بزرگان صدر اسلام را ویران کردند که قبرستان بقیع هم از این ویرانی مبرا نبود. البته برای اینکه وجهه ی خود را بیشتر در نظر عموم تخریب نکنند، به حرم پیامبر اکرم(ص) صدمه ی چندانی وارد نکردند. اولین تخریب که بخشی از قبرستان را شامل می شد در سال ١٢٢١هجری صورت گرفت اما تخریب کامل در هشتم شوال سال ١٣۴۴هجری انجام شد که به طور کامل بناها و گنبدها تخریب شده و اشیاء قیمتی به تاراج رفت. تخریب قبرستان بقیع، نماد و سندی از مظلومیت اسلام و شیعه در تاریخ بشریت است، اما شیعه همچنان ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم را از یاد نبرده است.
 

,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه