اخبار داغ

شاعر و دبیر ادبیات فارسی عنوان کرد؛

لالایی، اولین ادبیات کودکانه

لالایی، اولین ادبیات کودکانه
ادبیات کودکان از زمانی که اولین کودک پا به عرصه ی وجود گذاشته با لالایی مادران و با مثال زدن پدران به وجود آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سفیرخور نویسنده و دبیر ادبیات فارسی گفت: در فرهنگ روانشناسی و آموزش و پرورش ادبیات کودکان به مجموعه آثار و نوشته هایی (کتاب ها و مقالات )گفته می شود که به وسیله ی نویسندگان متخصص برای مطالعه آزاد کودکان تهیه می شود ودر همه ی آنها ذوق و سطح رشد کودکان رعایت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرخور,

زهرا وهاب افزود: کودکی و نوجوانی عنوان هایی هستند که به پانزده سال از زندگی هر انسان داده شده و دارای اهمیت خاصی هستند.

,

وی بیان مفاهیم متعالی زندگی و آموزش روش صحیح زندگی  به کودکان و نوجوانان را نیازمند ساده نویسی دانست و گفت: مولوی درباره گفتار با کودکان می فرمایند: چونکه با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد
دبیر ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: سال ها است که ثابت شده بچه ها نصیحت مستقیم و وعظ و خطابه را پس می زنند و در جست و جوی این هستند که پیام ها ذره ذره و غیر مستقیم و شیرین به کامشان ریخته شود، در اینجاست که اهمیت ادبیات کودکان و نوجوانان بیش از پیش آشکار می شود.

,
,

وی ادبیات مادران در لالایی خواندن را اولین ادبیات کودکانه نامید و تصریح کرد: ادبیات کودکان از زمانی که اولین کودک پا به عرصه ی وجود گذاشته است با لالایی مادران و با مثال زدن پدران به وجود آمده است، در بسیاری از موارد از این که بچه هایمان حرف های ما را نمی فهمند عصبانی می شویم اما باید بدانیم که بچه ها تقصیری ندارند. زیرا ما والدین هستیم که باید راه حرف زدن با بچه ها و ایجاد ارتباط موثر و صمیمی با آنها را پیدا کنیم.

,

وهاب با بیان اینکه هرگز انتظار نداریم که بچه ها با سن کم خود از نظر عقل و فهم و شعور و سواد بزرگ باشند و مشکل ما را در ایجاد ارتباط موثر با خودشان حل کنند، خاطرنشان کرد: نیاز  والدین به برقراری ارتباط با بچه ها از یک سو و مشکل بودن ایجاد ارتباط موثر با آنها زمینه پیدایش آثار ادبی ویژه ی کودکان و نوجوانان شده است.
وی درپایان سروده ای کودکانه از اشعار خود را بیان کرد:
رنگ گل
رنگ گل زیبا کند هر سبزه زار
آشیان گل بود در مرغزار
قرمزش رنگی به رنگ جام می
زرد آن زیباتر و هم رنگ نی
آبی اش زیباترین رنگ زمان
شادی آور ،رنگ صاف آسمان
سبز رنگ ،در هر جهانی زندگی است
گر نباشد قالبی از مردگی بود
گل به هر رنگی بود زیباست دوست
چونکه دنیا جلوه ای از نام اوست
نام او هر جا بود سازندگی است
هر که عاشق شد خوشا بالندگی است
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه