اخبار داغ

چرا باید با تور سفر کنیم؟!

بسته راهنمای سفر؛ از ابتدا تا انتها

بسته راهنمای سفر؛ از ابتدا تا انتها
بسته سفر یا تور پکیج یک برنامه زمان بندی و اجرایی برای شروع یک تور گردشگری است که در آن مسیر و برنامه سفر، برنامه بازدیدهای گروهی در جامعه مقصد، نوع حمل و نقل، تغذیه و اطلاعات مورد نیاز برای یک تور مشخص می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای اصفهان– در عصر پیشرفت و تکنولوژی و با وجود استرس های موجود در این عصر، نیاز انسان به تفریح و راهکارهایی برای تمدد اعصاب و کسب آرامش بیش از بیش احساس می گردد. یکی از این راهکارها، سفر کردن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

انسان با سفر کردن و دور شدن از محل زندگی و فعالیت های روزمره خود، می تواند برای ساعاتی هم که هست از استرس و فشارهای کاری محیط خود دور باشد. به همین دلیل است که بسیاری از روانشناسان به بیماران خود سفر را پیشنهاد می کنند.

,

هدف گردشگران کسب حداکثر مطلوبیت و رضایت از سفر است؛ این رضایت و مطلوبیت می تواند شامل رفع خستگی، دیدن مناظر جدید، آشنایی با فرهنگ اقوام دیگر، زیارت، تفریح، ورزش، مصاحبه، تمدد اعصاب و یا اهداف کاری شامل مسایل شغلی باشد. (موسایی، ۱۳۸۶، ۲۱)

,

معمولا مردم بر اساس وضعیت اقتصادی خود برنامه سفر را در  برنامه ریزی زندگی خود قرار می دهند. اقتصاد یکی از عوامل حیاتی و مهم در تصمیم گیری برای سفر کردن است. گردشگران در واقع از لحاظ اقتصادی نقش مصرف کننده و تقاضا کننده را دارند. (موسایی، ۱۳۸۶، ۲۱)

,

در سفر کردن انسان تجربه های ارزشمندی را کسب می کند. در میان عامه مردم قولی معروف شده با این مضمون «دوست را در دو جا می توان شناخت یکی در معامله و دیگری در سفر»؛ یعنی اهمیت سفر به اندازه ای است که برای شناخت دوست خوب می تواند بهترین معیار برای ما باشد. در سفر همواره با سختی ها و ناملایمت هایی رو به رو هستیم و اینجاست که می توان دوستان خوب را تشخیص داد.

,

تاکید در دین مبین اسلام

,

تاکید بر سفر و مسافرت از گذشته های دور بوده است به طوری که دین مبین اسلام در قرآن کریم ۱۴ مورد بر سفر و مسافرت تاکید نموده است: «قل سیروا فی الارض…»

,

, ,

گردشگری و مسافرت های زیارتی چه در اسلام و چه در غیر اسلام یکی از انواع گسترده گردشگری است که خود تحت تاثیر تقویم و ضوابط و قوانین شرعی است (رحیم پور و سید موسوی، ۱۳۷۹، ۵۶)

,

دین مبین اسلام حتی برای سفر کردن هم دستورات و آداب خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال، اگر کمیسیون گردشگری آمریکا در سال ۱۹۷۳ فاصله پنجاه مایل را ملاک عمل خود قرار داده است، مسلمانان از حدود چهارده قرن قبل فاصله را ۲۴ کیلومتر از محل سکونت دایمی خود تعیین کرده اند (پاپلی یزدی، ۱۳۸۹، ۱۷)

,

گردشگر کیست؟

,

عموما در جامعه افرادی که سفر می کنند را به نام گردشگر می شناسند البته تعریف گردشگر و گردشگری تابع تعریف خاصی است.

,

لغت گردشگری tourism از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدا و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است. (oxford 1970 189)

,

درباره گردشگر و گردشگری در دنیا تعاریف مختلفی داریم از تعاریف نهادهای مرتبط با گردشگری و همایش های مختلف گرفته مثل Unwto تا دیدگاههای صاحب نظران حوزه گردشگری اما عمدتا تعاریف آنها یک معنی و هدف را دنبال می کند. گردشگر کسی است که به منظور تفریح، بازدید، معالجه، مطالعه، تجارت، ورزش و یا زیارت به کشورهای غیر از محل اقامت خود سفر می کند مشروط بر اینکه حداقل مدت اقامت او از ۲۴ ساعت کمتر و از یکسال بیشتر نباشد.

,

تعریف سازمان جهانی جهانگردی نیز به برداشت فوق از مفهوم گردشگری اشاره دارد. این تعریف که تصویری نسبتا عام از گردشگری را ارائه می دهد به این شرح است: گردشگری به مجموعه فعالیت های فردی در مکانی خارج از محل زندگی معمولش برای کمتر از یک دوره زمانی مشخص و با هدفی غیر از کسب درآمد از محل مورد بازدید گفته می شود. (ضیایی، ۱۳۸۸، ۴)

,

بسته سفر چیست؟

,

بسته سفر یا تور پکیج یک برنامه زمان بندی و اجرایی برای شروع یک تور گردشگری است که در آن مسیر و برنامه سفر، برنامه بازدیدهای گروهی در جامعه مقصد، نوع حمل و نقل، تغذیه و اطلاعات مورد نیاز برای یک تور مشخص می شود.

,

به عنوان مثال یک بنگاه تورگردان قصد دارد برای تعطیلات عید فطر یک بسته تور گردشگری به مدت سه روز جهت بازدید از شهر شیراز برای گردشگران اصفهانی در شهر اصفهان تدارک ببیند؛ این بنگاه تورگردان باید با مشخص کردن مدیر اجرایی تور اصفهان –شیراز اقدام به هماهنگی برای تهیه وسیله نقلیه از مبدا به مقصد و بالعکس، وسیله نقلیه در جامعه مقصد، تنطیم برنامه زمان بندی از حرکت مبدا تا بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی شهر شیراز، ساعات حضور در هتل تا برگشت از مقصد به مبدا، هماهنگی با بناهای مورد بازدید از شهر شیراز، هماهنگی با اماکن اقامتی مورد نظر و ارسال لیست مسافران و تعیین اتاق ها، مشخص نمودن راهنمای تور و آموزش آن، اقدام به طراحی بسته سفر و مرحله بعد،  تبلیغ سفر می کند.

,

تور چیست؟

,

تور در لغت به معنای گشت و سیاحت است و در اصطلاح صنعت گردشگری عبارت است از مجموعه ای از عناصر سفر شامل: اقامت، حمل و نقل، تغذیه، گشت و… که از سوی یک بنگاه برنامه ریز سفر (که آن را تور گردان می خوانند) برای فرد یا افراد گروه گردشگران در قالب یک بسته سفر عرضه می شود. (رنجبریان، زاهدی، ۱۳۸۷، ۸)

,

چرا باید با تور سفر کنیم؟ دلیل استقبال مردم از خرید تورهای گروهی چیست؟

,

دکتر رنجبریان و آقای زاهدی در کتاب «برنامه ریزی سفر و سرپرستی گشتها» به این سوال به خوبی پاسخ داده اند. در این کتاب علت سفر کردن با تور و استقبال مسافران از تور گروهی را در پنج نکته معرفی کرده اند.

,

۱– سفر با تور امکان همراهی با کسانی که داری علایق نزدیکی با ما هستند را برایمان فراهم می آورد. مشتاقان زیارت علاقه مندان به بازدید از اهرام ثلاثه یا طالبان زیبایی مالدیو دارای مشترکاتی هستند که می تواند عاملی برای دور هم جمع شدن آنها در قالب یک بسته سفر باشد.

,

۲– سفر با تور از آنجا که حرکتی برنامه ریزی شده از قبل است و کارگزاری به نمایندگی از ما ترتیبات لازم برای حمل و نقل، اقامت، بازدید و جز آن را دیده است برای کسانی که در خصوص تدارک چنین امکاناتی در مقصد احیانا اضطراب داشته و به دلایلی مثل عدم آشنایی با زبان یا تجربه اندک در سفر دل نگران هستند، حالتی از اطمینان به همراه دارد.

,

۳– خرید بسته سفر به معنای آگاهی از مجموعه مبالغی است که فرد می یابد برای تدارکات مربوطه هزینه نماید؛ او از این مبلغ آگاه گشته و آن را حتی پیش از سفر پرداخت می کند؛ بنابراین به هنگام انتخاب بسته سفر تناسب آن با بودجه اش را نیز مدنظر قرار داده و از این رو فارغ از دل نگرانی های مالی پای در راه سفر می گذارد.

,

۴– سفر با تور تجربه یک برنامه گروهی را در اختیار افراد قرار می دهد. زندگی شهری و ماشینی امروز امکان برقراری ارتباط با دیگران را عموما به دیدارهای کاری محدود ساخته است در حالی که وقتی فرد با تور سفر می کند از همراهی گروهی برخوردار می شود که می توانند برای او جذابیت فراوان داشته باشند.

,

به خصوص اینکه برنامه ریزان سفر می کوشند تا توسط عوامل اجرایی نظیر راهنمای تور فضایی دلچسب، صمیمی و به یاد ماندنی میان مسافران برقرار کنند تا آنجا که یکی از اهداف اصلی برنامه های تور ایجاد دوستی های پایدار در میان اعضاء گروه است.

,

۵– از آنجا که تورگردان اقدام به خرید اجزاء بسته سفر به صورت عمده و پیش خرید می کند هزینه تمام شده هر بسته سفر حتی با لحاظ کردن منافع انتظاری تورگردان و هزینه توزیع بسته سفر از سوی دفاتر خدمات مسافرتی باز هم از اینکه هر مسافر به تنهایی به دنبال جفت و جور کردن اجزاء این بسته سفر باشد پایین تر است. به این ترتیب هزینه های پایین تر به عنوان یک محرک مالی قوی افراد را به استفاده از خدمات تورگردانان راغب می کند. (رنجبریان، زاهدی، ۱۳۸۷، ۱۴و ۱۵)

,

, ,

اجزاء بسته سفر

,

زمانی که ما یک بسته سفر را خریداری می کنیم و از آن استفاده می کنیم باید بدانیم که دست اندرکارانی مدت ها برای برگزاری این سفر، برنامه ریزی کرده اند؛ به عبارتی می توان گفت مراحل برگزاری یک تور گردشگری سه دسته است:

,

۱– مقدمات قبل از سفر

,

۲- حین سفر

,

۳ – بعد ازسفر

,

الف) مقدمات قبل از سفر

,

نقطه شروع عملیات قبل از اجرای تور  را باید عرضه بسته سفر به مشتریان دانست. (رنجبریان، زاهدی، ۱۳۸۷، ۱۹۳) برای عرضه بسته سفر باید هماهنگی های لازم را انجام داد که به شرح زیر است:

,

۱ – بستن تورپکیج: مشخص نمودن زمان بندی برنامه تور، از طریق هماهنگی با وسیله حمل و نقل برای ساعت حرکت، هماهنگی با بناهای مورد بازدید و…

,

۲– تبلیغ محصول خود (تور گردشگری):

,

یک بنگاه تورگردان می تواند از طرق مختلف تور یا محصول خود را به دیگران معرفی کند؛ تبلیغات در سطح شهر، تبلیغ در نشریات و جراید، تبلیغ در رسانه، تبلیغات پیامکی و فضای مجازی یا استخدام بازاریاب و جذب مشتری، اکثر بنگاهها از بازاریاب و شیوه بازاریابی استفاده می کنند.

,

اغلب بازاریابی را با فروش یا تبلیغات یکی فرض می کنند درحالی که این هر دو می توانند به عنوان جزیی از بازاریابی به شمار آیند. (رنجبریان، زاهدی، ۱۳۹۲، ۱۳)

,

بازاریابی فرآیندی مدیریتی است که نیازهای مشتری را شناسایی، پیش بینی و تامین می کند چندان که متضمن کارآیی و سودآوری نیز باشد. (رنجبریان، زاهدی، ۱۳۹۲، ۱۲)

,

۳– هماهنگی با راهنمایان تور (در صورت نیاز آموزش آنان)

,

برای یک تور بر اساس تعداد ثبت نام کنندگان، اقدام به جذب راهنمای تور می کنیم. برای بعضی از تورها مثل تورهایی که برنامه های مخاطره آمیز مثل کوهنوردی در برنامه بسته سفر خود چیده اند نیاز به آموزش های لازم به راهنمایان تور و مدیران اجرایی تور داریم.

,

۴– هماهنگی با وسیله نقلیه:

,

مطابق با نوع مشتریان، نسبت به انتخاب وسیله نقلیه اقدام می کنیم. مسافرت از طریق هوایی، زمینی یا ریلی نیازمند هماهنگی با شرکت مورد نظر می باشد. هر شرکت برای جذب بنگاه های تورگردان اقدام به شرایط و تخفیف خاصی می کند. مثلا شرکت های هواپیمایی، در صورت چارتر نمودن هواپیما تخفیف ویژه ای برای بنگاه تورگردان قائل می شوند.

,

۵– هماهنگی های لازم با اماکن اقامتی در شهر مقصد:

,

معمولا بنگاهای تورگردان، از طریق رابطه هایی در شهر مقصد هماهنگی های لازم را انجام می دهند.

,

۶– هماهنگی با شرکت بیمه طرف قرار داد بنگاه تور گردان

,

, ,

ب) مواردی که در حین تور باید انجام گیرد

,

۱- حضور در مقصد و تحویل گرفتن گردشگران

,

۲- انتخاب سرپرست تور و راهنما

,

۳- نظارت بر هتل اقامت و نحوه توزیع و همچنین بازارهای خرید و معرفی برترین آنها

,

ج) مواردی که بعد از پایان تور انجام می پذیرد

,

بسیاری بر این باور هستند که بعد از پایان یافتن تور، فعالیتشان با این گروه به اتمام رسیده و باید به فکر آماده سازی بسته سفر دیگری باشند در صورتی که این تفکر اشتباه است و به عبارتی اصل کار تورگردان در این مرحله شروع شده است.

,

تورگردان موفق کسی است که برای آینده گردشگران خود بسته تور آتی را برنامه ریزی کرده باشد و در پایان تور به آنها ارائه نماید. به قول کاتلر بازاریابی از مشتری شروع شده و به مشتری ختم می شود. برنامه ریزی برای مسافران و ارائه بسته سفر خود در سفری که اکنون هستند می تواند به نوعی یک تبلیغ رایگان باشد.

,

از عمده کارهایی که می توان پس از پایان یافتن تور انجام داد به شرح زیر می باشد:

,

۱– اهداء یادبود از طرف بنگاه تورگردان به گردشگران:

,

این کار خود نوعی تبلیغ برای بنگاه تورگردان است و یک نوع راه برای ماندگاری برند موسسه تورگردان در ذهن مشتری می باشد. می توان با چاپ تصویر بنای شاخص شهر مقصد بر روی شاسی یا چوپ و حک کردن نام بنگاه تورگردان بر روی این اثر، یک تبلیغ برای معرفی و ماندگاری بنگاه خود داشته باشند. به خصوص اگر گردشگران از بسته سفر خود راضی باشند این امکان را دو برابر می کند.

,

۲– جمع بندی و ارزیابی بسته سفر

,

یکی از بهترین کارها که به موسسه تورگردان کمک می کند تا در آینده از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار باشد همان ارزیابی بسته سفر است. ارزیابی بسته سفر به دو صورت می باشد:

,

ابتدا از طرف برگزار کنندگان تور است که پس از پایان تور مشکلات و معضلات تور را بررسی می کنند و گزارش خود را به موسسه تورگردان می دهند. به عنوان مثال برگزار کنندگان تور سه روزه شیراز پس از پایان تور به بررسی وضعیت اقامتی هتل، وضعیت غذاها، نحوه برخورد مشتریان با عوامل برگزار کننده تور در حین تور و پس از اتمام تور می پردازند و به یک جمع بندی واحد رسیده و گزارش آن را برای بنگاه تورگردان ارسال می کنند.

,

ممکن است در گزارش به این صورت آورده باشند: «گردشگران و مهمانان از وضعیت اتاق هتل رضایت کافی را داشتند اما از سیستم اینترنت هتل اصلا رضایت نداشتند. نظر گردشگران درباره غذاهای هتل مثبت ارزیابی شده به جز معدود اعتراضی نسبت به غذای روز شنبه هتل که عمدتا رضایت کافی را نداشتند. در پایان می توان این چنین برداشت کرد که گردشگران از برگزاری تور استقبال کردند».

,

یکی دیگر از راههای ارزیابی سفر از طریق خود گردشگران است. بهترین راه دریافت این نظرات از طریق چاپ پرسشنامه و در اختیار گذاشتن آن  می باشد. در این پرسش نامه باید سوالات را به گونه ای انتخاب کنیم که بتوانیم از همه جوانب تور آگاهی پیدا کنیم.

,

به عنوان مثال می توان از طریق «طیف لیکرت» پرسشنامه ای را آماده کرد و در اختیار گردشگران قرار داد. نمونه آن در پایین آمده است:

,

آیا از نحوه برخورد پرسنل هتل راضی بوده اید؟                  بسیار زیاد              زیاد                  متوسط                 کم       خیلی کم

,

آیا از کیفیت غذا هتل مورد اقامت خود رضایت داشته اید؟    بسیار زیاد              زیاد                  متوسط                 کم       خیلی کم

,

۳- معرفی بسته سفر آینده بنگاه تورگردان

,

یکی از بهترین روش ها و تقریبا بی هزینه ترین روش های تبلیغ، معرفی بسته سفر خود در تور موجود و گردشگران موجود است. لازم به ذکر است موارد بالا به صورت خلاصه جهت انتقال مطلب آورده شده است و برای هر عنوان می توان چندین صفحه راجع به آن بحث کرد.

,

, ,

منابع

,

پاپلی یزدی، محمد حسین، سقایی، مهدی، (۱۳۸۹) گردشگری ماهیت و مفاهیم، تهران، چاپ چهارم، انتشارت سمت

,

رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد، (۱۳۹۲) بازاریابی گردشگری، اصفهان، چاپ پنجم، انتشارت چهارباغ

,

رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد، (۱۳۸۷) برنامه ریزی و سرپرستی گشتها، اصفهان، چاپ دوم، انتشارت چهارباغ

,

ضیایی، محمود، (۱۳۸۸) جغرافیای گردشگری، تهران، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیام نور

,

موسایی، میثم، (۱۳۸۶) اقتصاد توریسم، تهران، چاپ اول، انتشارات نور علم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه