اخبار داغ

اسلامی کردن محیط های کاری؛

آیا اشتغال بانوان در محیطی دور از مردان باعث تنزل کرامت انسانی است؟/ جو سازی رسانه های معاند با واژه دیوار کشی

آیا اشتغال بانوان در محیطی دور از مردان باعث تنزل کرامت انسانی است؟/ جو سازی رسانه های معاند با واژه دیوار کشی
شهردار تهران هیچگاه تصور نمی کرد کار ارزشمندش با چنین توهین هایی همراه شودو متهم به تنزل کرامت و تحقیر زنان شود. مواضع غیر منطقی افرادی که با جوسازی سعی در اغتشاش اذهان عمومی دارند جز زخم زدن بر کاری فرهنگی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از پایگاه خبری زنان قم ، محمد باقر قالیباف در حالی متهم به دیوار کشی میان همکاران زن ومرد در شهرداری شده که همواره بحث های مختلفی در خصوص جداسازی محیط های کاری زن و مرد مطرح بوده که در بسیاری از موارد هم به نظر این اقدام ضروری می آید، با این حال به نظر می آید شروع این کار باید از یک نهاد یا سازمان کلید می خورد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, پایگاه خبری زنان قم,

محمدباقر  قالیباف شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه خود در نماز جمعه گذشته با اشاره به بازنگری محیط های کاری در سازمان ها زیر مجموعه شهرداری، گفت: اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.  

,

این در حالی است که هیچگاه حرفی از دیوار کشی به میان نیامده و منظور شهردار ، زمانی به اجرا در خواهد آمدکه امکانش وجود داشته باشد بنابراین نیازی به ساخت وساز جدیدی وجود نداشته و تنها زمانی که هیچ لزومی بر یکجا بودن همکاران زن ومرد نیست این تفکیک صورت می پذیرد.

,

دکتر مجید ابهری جامعه شناس در این باره می گوید: براساس پژوهشهای میدانی معلوم می شود که وقتی دو خانم با چهار آقا در یک اتاق مشغول به کار هستند هم بانوان ناراحت هستند و هم آقایان. چراکه ممکن است در طول ساعات کار همکاران قصد گفتن لطیفه یا دردودل داشته باشند که با حضور جنس مخالف این کار غیر ممکن است. از طرف دیگر بانوان شاغل باید بخشی از حواس خود را به رعایت حجاب ،طرز نشستن و رفت و آمد صرف کنند که همین موجب افت کارآرایی آنها است.

,

بنابراین وقتی خانم ها در اتاق هایی مشغول به کار می شوند که دیگر نیازی به رعایت شدید حجاب و آداب نشستن و برخاستن باشند راحتترند یا در جوار آقایانی که هیچ نیازی آنها را ملزم به بودن در اتاق آنان نمی کند؟

,

سوال دیگر اینکه اگر زنان در جوار مردان به خدمت نپردازند و راحتی بیشتری را در اختیار داشته باشند، چه لطمه ای به کرامت و شان و منزلت آنان وارد می شود؟ آیا شان و منزلت زنان در گرو هم نشینی با آقایان است؟

,

این در حالی است که لاله افتخاری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با عقلانی توصیف کردن کار شهرداری گفت: سایر دستگاه ها برای تکریم و آرامش شغلی زنان از شهرداری تهران الگو بگیرند.

,

اما این سوال پیش می آید که اگر در اماکنی که امکان جدا کردن زنان و مردان وجود دارد، تفکیکی صورت پذیرد و زنان در محیطی آرامتر به کار خود بپردازند، دقیقا چه مشکلی پیش می آید؟

,

 نباید این موضوع را نادیده گرفت که سابقا در اماکنی مانند پارک ها، مترو، دانشگاه، این تفکیک کم و بیش صورت گرفته و نتایج و بازخوردهای خوبی هم داشته است بنابراین بهانه گیری هاو سنگ اندازی هایی که ریشه های سیاسی داشته ومانع شکل گیری فرهنگ مناسب در کشور می شود ناشی از چیست که اینگونه بر سر نظرات کارشناسان فرود می آید؟

,

 

,

گفتنی است در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن و انگلستان علاقه مندی کارمندان به تفکیک غیر قابل انکار بوده و

,

در بسیاری از موارد نیز با اجرای برخی تفکیک ها اعلام رضایت مندی نموده اند.

,

به طور قطع موش خطاب کردن افراد جامعه و به سخره گرفتن تفکیک عقلانی   اما متاسفانه در کشور ما برخی افراد و گروه های سیاسی جو فرهنگی را به سمت و سوی دلخواه خود پیش می برند تاجایی که هیچ کس توان مطرح کردن یک نظریه را نداشته باشد. در این صورت رشد فرهنگی، آزادی بیان، تعامل فکری و آزاد اندیشی در کجای جغرافیای فکری قرار می گیرد؟

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه