اخبار داغ

گزارشی از دفترخانه ازدواج در بهار؛

خانواده ها میزان مهریه را معمولا 114 سکه تعیین می کنند

خانواده ها میزان مهریه را معمولا 114 سکه تعیین می کنند
سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. به این مناسبت به یکی از دفترخانه های ازدواج در بهار رفتیم و از تعداد ازدواج های ثبت شده در این دفترخانه جویا شدیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه،  اصغر قاسمی رضوان منشی دفترخانه شماره 81 ازدواج در بهار است. از وی در مورد مراسم عقد در این دفترخانه و خاطراتش جویا شدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

قاسمی گفت: از سال 84 این دفترخانه افتتاح شده است و من از سال 88 منشی این دفترخانه هستم و در این مدت ازدواج های زیادی را ثبت کرده ایم.

,

وی از تعداد ازدواج های ثبت شده در این دفترخانه گفت: در سالهای گذشته حدود 30 الی 35 ازدواج در ماه داشتیم اما الان در ماه 15 ازدواج در این دفترخانه ثبت می کنیم.

,

وی دلیل کم شدن تعداد ازدواج ها را بالا بودن هزینه ها بیان کرد و گفت: خیلی از جوانان توانایی هزینه سنگین مراسم را ندارند به همین دلیل شاهد این هستیم که کمتر ازدواج صورت می گیرد.

,

قاسمی در مورد تعداد مهریه ها گفت: معمولا میزان مهریه را 114 سکه تعیین می کنند و در این بین افرادی هم هستند که میزان 250 و 300 سکه هم مهریه قرار می دهند. میزان 72 سکه هم داریم بعضی ها هم 14 سکه تعیین می کنند. کمترین میزان مهریه به یاد دارم که سه سال پیش بود که سه عقد داشتیم با میزان 1 سکه مهریه و بیشترین میزان مهریه هم که تاکنون ثبت کردیم 500 سکه بوده است.

,

وی در مورد شروط ضمن عقد گفت: ادامه تحصیل و اشتغال به کار بیشترین مواردی است که عروس خانم ها ضمن عقد شرط می کنند.

,

وی ادامه داد: 80 درصد مراجعین به این دفترخانه از شهر بهار هستند و 20 درصد مابقی از روستاها و شهرهای اطراف مثل صالح آباد، کریم آباد، بهادربیگ ، حسین آباد عاشوری، گنج تپه و حتی از اطراف گل تپه و سوباشی هستند.

,

قاسمی در ادامه به بازگویی یکی از خاطرات خود در دفترخانه پرداخت و گفت: حدود سه سال پیش بود قرار بود ما مراسم عقدی در اینجا برگزار کنیم که روز قبل از عقد عروس خانم به اینجا آمد و به ما گفت که می خواهم مهریه ام را میزان 1374 گرم پلاتین یا طلاسفید به میزان سال تولدم بیندازید همچنین 250 عدد سکه طلا ، سفر مشهد و تشرف به عتبات عالیات را نیز قید کنید. ما نیز این میزان مهریه را ثبت کردیم تا فردای آن روز که قرار بود مراسم عقد برگزار شود، شروع به خواندن میزان مهریه کردیم. داماد پدر نداشت و پدربزرگش ولی او بود. وقتی که میزان 1374 گرم پلاتین را شنید بدون اینکه چیزی بگوید بلند شد که از اینجا خارج شود. بقیه خانواده رفتند و او را برگرداند و خلاصه با صحبت هایی که  شد توافق کردند و میزان 1374 گرم پلاتین از مهریه حذف شد و به جای آن شرط حق انتخاب مسکن به عقدنامه اضافه شد و مراسم عقد برگزار شد.

,

وی ادامه داد: اما متاسفانه با این وجود خبردار شدیم که حدود سه یا چهار ماه بعد از عقد عروس خانم خودکشی کرده است. جویای علت شدیم و گفتند که گویا پدر عروس وضعیت مالی خوبی نداشته و قدرت خرید و تهیه جهیزیه نداشته و گویا مسائل مالی باعث خودکشی شده است.

,

وی در مورد دوام زندگی های مشترک گفت: حدود 10 الی 15 درصد از ازدواج هایی که ثبت می کنیم بعد از 3 یا 4 ماه یا حتی یک سال بعد به طلاق می انجامد. از آنجایی که برای طلاق رونوشتی از خلاصه ازدواج باید از ما بگیرند ما متوجه می شویم که چند مورد از ازدواج ها به جدایی می انجامد.

,

قاسمی گفت: از افرادی که می آیند و برای طلاق از ما رونوشت می خواهند می پرسیم که دلیل طلاقتان چیست اکثرا نداشتن تفاهم و وجود اختلاف بین خانواده ها را دلیل طلاقشان بیان می کنند.

,

وی دلایل اختلاف خانوادگی و نبود تفاهم بین زوج ها را چنین بیان کرد: در همین شهر کوچک خودمان فرهنگ محله ها با هم فرق دارد. ما در بهار چند محله داریم که هر کدام یک فرهنگ دارند و همین اختلاف فرهنگ ها و نظرها باعث ایجاد کدورت و اختلاف می شود. آستانه تحمل جوانها پایین آمده با کوچکترین اختلافی سریع حرف جدایی را پیش می کشند. به نظر من توقع دخترهای بهاری بالاست چیزی را که در خانه پدرشان ندیده اند از همسرشان می خواهند. می بینیم که عروس خانم در خانه پدرش حتی سفر مشهد هم نرفته اما به خانه همسر که می آید از شوهرش توقع خانه مستقل و ماشین و سفر آنچنانی دارد. همین نمونه ها هم باعث می شود که جوانها دیگر شهامت ازدواج را نداشته باشند.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه