اخبار داغ

اتحاد گروهک های ضد انقلاب خیلی زود جای خود را به جنگ خونین چهار ساله داد

اتحاد گروهک های ضد انقلاب خیلی زود جای خود را به جنگ خونین چهار ساله داد
هر چند گروهک های دموکرات و کومله در آغاز کار از اتحاد و هم دلی برای رسیدن به هدفی به نام جدایی و استقلال کردستان ایران دم می زدند، اما این اتحاد و هم دلی خیلی زود جای خود را به جنگ و درگیری داد و بسیاری از عوامل گروهک ضد انقلاب به دست خودشان به کام مرگ کشیده شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، جنگ و درگیری بین گروهک های سیاسی اغتشاش گر در کردستان ایران(کومله و دموکرات) از سال 1363 آغاز و تا سال 1367 ادامه داشت و در نهایت با آتش بس یک طرفه از جانب گروهک کومله متوقف شد. گروهک های سیاسی که تا قبل از این درگیری، از اتحاد و هم دلی با محوریت شعارهای خلقی و کمک به خلق کرد دم می زدند، در یک بازه زمانی چهار ساله شکاف عمیق خود را به همگان نشان دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

هرچند آمار موثقی از تلفات این درگیری 4 ساله در هیچ جایی ثبت نشده است، اما به گفته بسیاری از افرادی که بعد از آشکار شدن این شکاف سیاسی از این گروهک ها جدا شدند، آمار کشته های گروهک های کومله و دموکرات در درگیری های 4 ساله بسیار بیشتر از آمار کشته های این گروهک های مزدور به دست رزمندگان سپاه اسلام می باشد.

,

 

,

گروهک های سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم چون قارچ سر برآوردند و سهم نداشته خود را از انقلاب اسلامی طلب کردند. هر چند گروهک های دموکرات و کومله در آغاز کار از اتحاد و هم دلی برای رسیدن به هدفی به نام جدایی و استقلال کردستان ایران دم می زدند، اما این اتحاد و هم دلی خیلی زود جای خود را به جنگ و درگیری داد و بسیاری از عوامل گروهک ضد انقلاب به دست خودشان به کام مرگ کشیده شدند.

,

 

,

یکی از توابین گروهک کومله در خاطرات خودش عنوان می کند: در سال هایی که بین کومله و دموکرات جنگ و درگیری شدت داشت، یک روز در منطقه اورامان شبانه به چادری که متعلق به اعضای حزب دموکرات بود حمله بردیم و چادر را به آتش کشیدیم. از چهل نفر نیروی دموکرات حتی یک نفر هم نتوانست از این مهلکه جان سالم به در ببرد و همه افراد داخل چادر جزقاله شدند.

,

 

,

علاوه بر اختلافات ایدئولوژیکی و عقیدتی، یکی از دلایل اختلاف این دو گروهک (کومله و دموکرات) مبلغ پولی بود که به بهانه مختلف از مردم جمع می کردند(یارمتی). گروهک کومله توانسته بود در مدت فعالیت خود مبلغ بیشتری نسبت به دموکرات از مردم مظلوم کردستان غارت کند و پشتوانه مالی مناسبی برای خود ایجاد کند و این بهانه خوبی برای حمله به گروهک کومله بود.

,

 

,

گروهک های سیاسی که تا قبل از این درگیری، شعارهای خلقی و دفاع از خلق کُرد سر می دادند، در آغاز این درگیری ها فکر ریاست و رهبری قوم کرد را در سر می پروراندند. در حالیکه خود قوم کرد تشکیلات منسجمی به نام سازمان پیشمرگان مسلمان کرد را تأسیس کرده و با نیروهای ضد انقلاب مبارزه می کردند.

,

 

,

در دست گرفتن ریاست و رهبری مردم، آنچنان سران گروهک های ضد انقلاب را سرمست کرده بود که بدون توجه به زندگی و آینده اعضای سازمان خود، نبردی خونین را میان خود به راه انداختند و فرسنگ ها از اهداف اولیه ـ پوچ ـ خود که مبارزه با حکومت مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود، فاصله گرفتند.

,

 

,

هر چند فکر خودمختاری و دست یازیدن به استقلال به عنوان هدف اولیه توانست سران گروهک های سیاسی مختلف را برای مدت زمانی کوتاه گرد یکدیگر جمع کند، اما مدتی بعد هر کدام از گروهک های سیاسی به فکر سهم خواهی از اغتشاشات خود در کردستان افتادند و اتحاد و هم دلی اشان خیلی زود تبدیل به جنگی خونین شد که نه تنها منجر به جدایی بیشتر دو گروهک کومله و دموکرات شد، بلکه هر کدام از این گروهک ها در درون خود نیز چند شاخه شدند و هر کس که ادعایی داشت، حزب مستقلی برای خود تأسیس کرد.

,

 

,

گروهک های ضد انقلاب که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریک و تجهیز استکبار جهانی توانسته بودند تعدادی از شهرهای کردستان را به اشغال خود درآورند، در مدت کوتاهی تمام تصرفات ناحق خود را از دست دادند و به مناطق مرزی و بعد هم آن سوی مرزها رانده شدند و بعد از اینکه اختلافاتشان آشکار شد و درگیری خونینی بین آن ها شکل گرفت، دیگر خبری از دولت های تحریک گر و میانجیگری اشان در درگیری خونین آن ها نبود.

,

 

,

استکبار جهانی که برای نشان دادن ضدیت خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اختلافات قومی و مذهبی اقوام کُرد را بازیچه قرار داد و به تحریک جوانان احساساتی این منطقه پرداخت، خیلی زود دست از حمایت گروهک های ضد انقلاب برداشت و حتی در این اختلاف خونین نیز پا در میانی نکرد و گروهک های ضد انقلاب را به حال خود رها کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه