اخبار داغ

به دلیل کمبود سرمایه وعدم استقبال جوانان:

بُقسَمات سوغاتی که به خاطره ها می پیوندد

بُقسَمات سوغاتی که به خاطره ها می پیوندد
اگرهم اکنون بچه های ما در کنار ما مشغول انجام این کار هستند به خاطر این است که یک مقدار سرمایه از قبل داریم. اما اگر جوانان خواسته باشند این شغل را ادامه دهند نیاز به سرمایه زیادی دارند که...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سایت مرات نیوز  ،سوغات، ارمغان سفر است و سوغاتی بردن، یکی از رسوم کهن و زیبای ما ایرانیان.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مرات نیوز ,

سمنان از استان‌هایی است که به تنوع اقلیمی اشتهار دارد و شاید از همین‌روست که سوغاتی‌های این استان نیز، تنوع بسیاری دارند.

,

اگرچه در سفر به هرکدام از مناطق کویری استان و خصوصاً شهر سمنان سوغاتی ها و مخصوصاً خوراکی‌های خوبی وجود دارد اما نان‌های محلی و شیرمال سمنان بیش از همه اشتهار دارد.

,

نان‌های محلی سمنان، نان‌های خانگی، نان شیرمال، نان کماچ، ... از سوغاتی‌های سمنان هستند.

,

, ,

در گذشته نیز نان بُقسَمات سمنان، معروفترین سوغاتی این استان کویری را به خود اختصاص داده بود.

,

, ,

امروزه شیرمال سمنان که نوعی نان شیرینی به حساب می‌آید بیشتر مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد و از این‌رو امروزه شیرمال پزی‌های متعددی در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود دارد.

,

برآن شدیم تا برای معرفی این سوغات سمنان به یکی از شیرمال پزی های شهر سری بزنیم که در نهایت به سراغ شیرما پزی آقای محمدی در میدان امام سمنان رفتیم و با این شیرمال پز قدیمی شهر دقایقی را به گفتگو نشستیم.

,

, ,

فتح الله محمدی از شیرمال پزان قدیمی شهر سمنان کهحدود 50سال است که در شغل شیرمال پزی مشغول به کار است و یکی از قدیم ترین افراد شاغل در این شغل است.

,

محمدی شغل شیرمال پزی را  شغل اجدادی خود دانست و افزود:این شغل در خانواده ما ارثی است ووپدرم من نیز شیرمال پز بوده و هم اکنون نیز پسرم در کنار من مشغول این کار است. شغل ما از اول همین بوده و تا آخر ببینیم خدا چه می خواهد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

این شیرمال پز سمنانی در توضیح مراحل پخت کماچ و شیرمال سمنان گفت:کماچ سمنان  بایک مَن(3کیلو) آرد و یک کیلو روغن و یک کیلو شکر درست می شود.همچنین برای تهیه  شیرمال از یک مَن آرد و یک کیلو روغن و یک کیلوو نیم شکر استفاده می کنیم .

,

, ,

, ,

, ,

 

,

وی در ادامه  افزود : نخود را از شب قبل خیس می کنیم، حدود هفت یا هشت ساعت خیس می خورد،سپس آب نخود را به خمیر اضافه می کنیم  و خود نخود را دور می ریزیم.

,

مایع کماچ  از همین نخود تهیه می شود. با این مایع  می توان یک یا دو گونی آرد را به خمیر تبدیل کرد، مایع باقی مانده را نیز به تدریج به آرد اضافه می کینم.

,

به گفته وی از  شیره توت برای رنگ گرفتن بُقسَمات و برای رنگ گرفتن  شریمال ها  نیز از زرده تخم مرغ استفاده می شود.

,

محمدی قدمت شیرمال سمنان را مربوط به حدود بیست سال  قبل دانست و افزود: قدمت کماچ سمنان مربوط  به صد سال پیش است وکماچ و بقسمات صد سال سابقه دارد، اما شیرمال در حدود 20 سال است که در سمنان باب شده است.

,

 

,

این قدیمی کار سمنانی  در مورد مشکلات کارش اینچنین گفت: مشکل ما قدیم بود که با هیزم باید بقسمات می پختیم ولی اکنون با آمدن فِر دیگر مشکل آنچنانی نداریم ،تنها مشکل ما آرد است که باید آن رابه صورت آزاد

,

خریداری کنیم.

,

 

,

محمدی در پایان در مورد استقبال جوانان از این شغل گفت:. اگر هم اکنون  بچه های ما در کنار ما مشغول انجام این کار هستند  به خاطر این است که یک مقدار سرمایه از قبل داریم. اما اگر جوانان خواسته باشند این شغل را ادامه دهند نیاز به سرمایه زیادی  دارند که به دلیل نداشتن سرمایه مجبورند این شغل را رها کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه