اخبار داغ
  1. سوددهی ۵۰ میلیاردی پرسپولیس و زیان نیم هزار میلیارد تومانی استقلال!
  2. روند مذاکرات به شکل عادی جریان داشته و امور کشور معطل این مباحث نیست
  3. برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت درباره پیوستن ایران به CFT
  4. ارتش و سپاه حصار مستحکم ایران اسلامی هستند
  5. درآمدهای مالیاتی صددرصد تحقق یافت
  6. تابستان بهتری پیش رو داریم
  7. هدف از سفر به روسیه انتقال پیام مکتوب رهبری به پوتین است
  8. تحقق شعار سال نیازمند نگاه عملیاتی، نظارت دقیق و حمایت از سرمایه‌گذاران است
  9. صدور مجوز بی‌قانونی از سوی متولی قانون؛ دورزدن آزاد!
  10. کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام و عزم ملی است/ حکم اعدام تتلو صادر شد
  11. هشدار به رئیس جمهور؛ حذف ارز دولتی دارو استنکاف از قانون است
  12. بازار مسکن در دام بی‌برنامه‌گی و تورم!/ وام‌ها، تورم و ودیعه؛ مثلث نابسامانی بازار مسکن
  13. خلع سلاح ایران بهانه تشدید فشارهاست/ جدیدترین تسلیحات آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی است
  14. خلع سلاح ایران در مقابل تجهیز رژیم صهیونیستی به جدیدترین تسلیحات نظامی/ بهانه ای آمریکایی برای اعمال تحریم های شدیدتر!
  15. بی‌قراری کرونومتر برای پایان درویش؛ آقا رضا و خطر برکناری از پرسپولیس!
  16. مسائل کشور را به گفت‌وگوها گره نزنیم/ به طرف مقابل خیلی بدبین هستیم
  17. جنگ افروزان همیشه منفورند/از جنگ بیزاریم اما در دفاع از کشور لحظه‌ای غفلت نمی کنیم
  18. وعده صادق ۱ عملیاتی کاملاً مشروع، قانونی بود
  19. ورود به مسائل غیر قابل مذاکره، انحراف مسیر گفتگوهاست/ مذاکرات صرفاً درباره هسته‌ای و رفع تحریم‌
  20. وزیر مسکن دولت چهاردهم فاقد انگیزه و مدیریت مناسب است

در کتابی به قلم عباس شاه منصوری بحث شد؛

معرفت‌شناسی در آثار میرزای اصفهانی و نقد منتقدان پیشوای تفکیکیان

معرفت‌شناسی در آثار میرزای اصفهانی و نقد منتقدان پیشوای تفکیکیان
کتاب «معرفت‌شناسی در آثار میرزا مهدی اصفهانی» نوشته عباس شاه منصوری توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتشارات نگاه معاصر کتاب «معرفت‌شناسی در آثار میرزا مهدی اصفهانی» نوشته عباس شاه منصوری را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۲۴ صفحه و بهای ۳۲ هزار تومان منتشر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کتاب حاضر با موضوع شناخت، در فلسفه اسلامی با تاکید بر تفکر میرزا مهدی اصفهانی، تألیف شده و شامل سه فصل است. فصل اول معرفت‌شناسی خود بنیاد را تعریف می‌کند که این تعریف ارائه‌شده، از سوی ادموند گتیه با مثال‌های نقضی مواجه می‌شود. او قائلان به چنین تعریفی را به چالش کشیده و آن‌ها را از ارائه پاسخی متقن عاجز می‌کند. در تحلیل همین تعریف است که مشکلات دیگری بروز می‌دهد. با تعریف معرفت به باور صادق موجه، سه جز باور، صدق و توجیه پیش روی اندیشمندان قرار می‌گیرد.

, گتیه, نقضی, جز,

معرفت‌شناسی خود بنیاد در فرازی دیگر به منابع معرفت می‌پردازد و با تقسیم آن به مولد و غیر مولد، عقل و ادراک حسی را در دو منبع برای سراسر تاریخ اندیشه ورزی بشری معرفی می‌کند و در توصیه این دو منبع آنچه مشهود می‌شود ناکارآمدی هر دو منبع است به گونه‌ای که منبع بودن ادراک حسی به شکاکیت می‌انجامد و عقل‌گرایی نیز به ایده‌آلیسمی ختم می‌شود که هیچ نشانی از واقعیت زندگی را در آن نمی‌توان دید.

, ورزی,

, ,

در فصل دوم معرفت‌شناسی خدا نهاد تعریف می‌شود و می‌نویسد که میرزا مهدی اصفهانی برای توجه دادن به حقیقت علم، مخاطبین خود را به برخی مواقفی رجوع می‌دهد که در آن مواقف بهتر می‌توان تعالی علم و وصف‌ناپذیری‌اش را متذکر شد و می‌گوید آگاهی ما به چنین حکمی نشان از آن است که علم و آگاهی عدم چیزی غیر از معلوم و عالم بوده و در عرض هیچ‌کدام از این دو نیز قرار نمی‌گیرد.

, وصف‌ناپذیری‌اش,

فصل آخر به نقد و بررسی آرا میرزا مهدی اختصاص دارد. نقد و بررسی روش میرزای اصفهانی، بیان نقدهای ناظر بر روش او و تحلیل این نقدها از جمله مباحث مطرح شده در این فصل است. نویسنده در این فصل با اشاره‌ای گذرا به نظرات فلسفی و حکمی عبدالله جوادی آملی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید جلال‌الدین آشتیانی و صادق لاریجانی، همه انتقادات، ایرادات و اشکلات وارده از سوی فلاسفه، عرفا و پژوهشگران علوم انسانی و اندیشمندان به میرزا مهدی اصفهانی را مردود می‌داند، با تقسیم‌بندی نقدها به چهارگونه نقد آنها را رد می‌کند. او نخست نقدهای میرزای اصفهانی را مورد نقد قرار داده است. دومین محور نقدها ناظر بر مباحث محتوایی آرا وی در معرفت‌شناسی دین و محور سوم بررسی برخی انتساب‌های ناقدین به میرزای اصفهانی است. در نهایت نیز نویسنده برای روشن کردن بستر و فضای نقدی که در برابر آرای میرزای اصفهانی شکل گرفته، به برخی نقدهایی که مغالطی خوانده پرداخته است. نویسنده نقدهای این اندیشمندان بر میرزا مهدی اصفهانی را نادقیق خوانده است.

, اشکلات, چهارگونه, آرا, انتساب‌های, ناقدین, مغالطی,

شاه‌منصوری در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «میرزای اصفهانی بر آن است که در دستیابی به معارف دینی باید از همان ابتدا با اتکاء بر خود متون آغاز نمود و راه را طی کرد. اگر با دین شروع کنیم آنگاه همه مفاهیم و واژه‌ها نیز با هم سازگار خواهند بود و در غیر این صورت هیچ‌گاه از تناقض و ناسازگاری رهایی نخواهیم داشت.»

, اتکاء,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه