اخبار داغ

تحکیم بنیان خانواده در گرو سلامت روح و روان زنان

تحکیم بنیان خانواده در گرو سلامت روح و روان زنان
یک کارشناس سلامت، گفت: مسئولیت زنان در تحکیم بنیان خانواده در گرو سلامت روح و روان آن ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، آزاده علیزاده؛ کارشناس سلامت در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، با بیان اینکه به جهت اشتراک زن و مرد در حقیقت انسانی، در بیشتر موارد زن و مرد در نظام حقوقی اسلام از حقوق و مسئولیت های یکسان برخوردار می باشند، گفت: تفاوت در حقوق و مسئولیت ها امری است که نشان دهنده برتری جنسی بر جنس دیگر نمی باشد و عمدتاً مولود عناوین حقوقی خاصی است که هر یک از زن و مرد به تناسب نقش های ویژه و بدل ناپذیر در خانواده پیدا می کند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ، آزاده علیزاده؛ کارشناس سلامت در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، , شاخه طوبی,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تفاوت از آن جهت است که امکان وجود سلامت مادی و معنوی خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد جامعه که جایگاه حقیقی پیدایش و پرورش انسان است تامین شود.

,

علیزاده حق سلامت زنان را برخورداری از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی با توجه به ویژگی های آنان در مراحل مختلف زندگی دانست و افزود: لازم است زنان از حقوق خود در زمینه های مسئولیت های فردی؛ خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی در صورت ا نحلال خانواده آگاهی داشته باشند. 

,

این کارشناس سلامت، تقویت نقش محوری زنان در تامین سلامت خود، خانواده؛جامعه و افزایش مشارکت آنان در سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرا اصلاح و رفع موانع فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت زنان را از فرایند توانمند سازی افراد جهت افزایش تسلط بر سلامت خود و بهبود آن عنوان کرد.

,

وی با تاکید بر افزایش آگاهی زوجین و آموزش های لازم در زمینه حقوق تکالیف و روابط سالم زناشویی بهداشت باروری، گفت: توسعه آگاهی زنان و خانواده از نقش و مسئولیت های متعدد آنان در خانواده و اجتماع و همچنین نیاز های سلامت زنان در مراحل مختلف زندگی اعم از کودکی، بلوغ، ازدواج، باروری، شیردهی، یائسگی و سالمندی است.

,

 علیزاده، حق و مسئولیت زنان در تحکیم بنیان خانواده و برخورداری از امکانات و حمایت های قانونی لازم به منظور پیشگیری از بروز اختلافات و کاهش طلاق- حق آگاهی از حقوق و تکالیف زوجین و آیین همسرداری- حق آشنایی با معیارهای مناسب همسر گزینی و شناخت و انتخاب همسر- حق باروری، بارداری، تنظیم و کنترل آن و بهره مندی از آموزش ها- مسئولیت رعایت حقوق جنین بویژه محافظت از حیات و رشد آن و... را از برخی از حقوق و مسئولیت های فردی زنان برشمرد.

,

این کارشناس سلامت در پایان تصریح کرد: حق برخورداری از سلامت جسمی و روانی در زندگی فرد– خانوادگی و اجتماعی با توجه به ویژگی های زنان در مراحل مختلف زندگی و مسئولیت حفاظت از آن- حق بهره مندی از بهداشت ( محیط، کار و ... ) - حق مشارکت زنان در سیاستگذاری، قانونگذاری، مدیریت، اجرا و نظارت در زمینه بهداشت و درمان، بویژه در خصوص زنان- حق بهره مندی زنان و دختران آسیب دیده جسمی، ذهنی، روانی و در معرض آسیب از امدادرسانی و توانبخشی مناسب و... از حقوق و مسئولیت های سلامت جسمی و روانی زنان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه