اخبار داغ

حتی یک «حرکت نابجا» ...

حتی یک «حرکت نابجا» ...
«یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات می‌دهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است ، تاریخ را در ورطه‌ی گمراهی می‌غلتاند...»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا وبلاگ« حزر»در مطلبی چنین نوشت: سخن گفتن و حمایت از «تلاش و تحرک دیپلماسی» دولت و بیان اهمیت آن در کنار توجه به آمادگی های همه جانبه (اقتصادی و...) و از همه مهم تر بحث «استحکام ساخت درونى نظام اسلامى» فرازهایی از بیانات مهم امام خامنه ای در مراسم تحلیف و اعطاى سردوشى دانشجویان دانشگاه‌هاى افسرى ، درباره سفر نیویورک و دیپلماسی دولت بود :

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


«ما از تحرّک دیپلماسى دولت حمایت میکنیم، پشتیبانى میکنیم. در کنار آمادگى‌هاى همه‌جانبه‌ى ملّت ایران - چه از لحاظ اقتصادى، چه از لحاظ امنیّت داخلى، چه از لحاظ استحکام ساخت درونى نظام اسلامى، چه از لحاظ وحدت ملّى و چه از لحاظ نظامى - به تلاش و تحرّک دیپلماسى هم چه در این قضایاى سفر اخیر و چه غیر از آن، اهمّیّت میدهیم و از آنچه دولت ما انجام میدهد و تلاشهاى دیپلماتیک و تحرّکى که در این زمینه میکنند، حمایت میکنیم.
البتّه برخى از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسى ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم» (1)

پویایی و تحرک دیپلماسی زمانی که همراه با استحکام ساخت درونی نظام و قدرت ناشی شده از آن (مسئله ای که بارها و بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است) ، باشد ، بسیار بجا ، تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.همانطور که رهبر انقلاب به آن اشاره فرمودند.
اما مسئله ی قابل تأملی که مورد تذکر رهبری هم قرار گرفت ، بحث «حرکت نا بجا» بود.
در دنیای پر فراز و نشیب دیپلماسی و در تقابل کشور هایی که از میدان جنگ سرد ها و... بیرون آمده اند ، کوچک ترین اشتباه محاسباتی و حرکات نابجا ، بزرگترین آثار منفی و لطمات بعضاً جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت.
با وجود همه ی تلاش ها و تحرک موجود در شخص رئیس جمهور محترم و مجموعه ی دستگاه دیپلمسی دولت در جریان سفر نیویورک ، متأسفانه اشتباهات و خطاهای رفتاری و گفتاری متعددی از سوی ایشان رقم خورد که ممکن است آثار سوء آن در آینده مشخص شود و تاریخ قاضی آن باشد.
نمونه هایی از حرکات نابجا را جناب ظریف ، کاملاً صادقانه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کردند که « مکالمه دکتر روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود » (2)
اما توضیحی در چرایی و لزوم اتفاق افتادن این حرکات نابجا ندادند و یا تضمینی برای اینکه از این دست حرکات در آینده رخ ندهد ، ارائه نکردند.
حال که دولت محترم تمرکز خود برای حل مشکلات را به عرصه ی دیپلماسی معطوف کرده است انتظار می رود که در این میدان با تیزبینی و هشیاری تمام و با درک و فهم صحیح ماهیت طرف های مقابل و پرهیز از هرگونه خوش بینی های غیر معقول در مواجهه با طرف مقابل و اعمال رفتاری عقلانی و واقع گرایانه ، با مسائل روبرو شده که مبادا رفتارهای ناصواب امروز ، منافع ملی مردم امروز و حتی آیندگان را مورد تهدید قرار دهد.
در این عرصه حتی یک «حرکت نابجا» هم توجیه پذیر نیست و ممکن است تبعات سوء آن به شدت پشیمان کننده باشد.



یادآوری کلام ژرف امام حضرت آقا درباره ی «حرکت نابجا» در یکی از سخنرانی هایشان درسال 75 برای این روزها بسیار درس آموز خواهد بود :

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

«یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات می‌دهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است ، تاریخ را در ورطه‌ی گمراهی می‌غلتاند...» (3)

,

انتهای پیام/

,



 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه