قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل:
نظام آموزش عالی کشور موفق و کارآمد است/ آموزش های مهارت محور، مهمترین راهکار کاهش بیکاری

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل به تشریح ویژگی های دانشگاه جامع علمی و کاربردی پرداخت و با بیان اینکه اشتغال آفرینی مستلزم سرمایه گذاری بالا است، گفت: با آموزش مهارتی و دانش بنیان می توان بیکاری در کشور را کاهش داد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما، اصغر کشتکار قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بعد از انقلاب اسلامی موفق عمل کردند گفت: وزارت علوم یکی از سازمان ها و نهاد های موفق کشور بعد از انقلاب اسلامی است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما, سبلان ما,
وی در پاسخ به منتقدان سیستم آموزش عالی کشور گفت: ۴۴ درصد فارغ التحصیلان بیکار را نمی توان عامل عدم موفقیت سیستم آموزش عالی کشور دانست چراکه تحولات صورت گرفته کشور در ۴۴ سال گذشته آن هم در اوج تحریم ها و فشارهای دشمنان کار هر دولتی نیست.
,
کشتکار پیشرفت های روز افزون کشور در زمینه علم و فناوری را یاداور شد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی بیمارستان ها و درمانگاه های ما را پزشکان هندی و پاکستانی اداره می کردن در حالیکه امروز یکی از صادرکنندگان علم و دانش پزشکی و همچنبن تجهیزات پزشکی به سایر کشورها هستیم.
,
وی قطعی مکر برق در پیش از انقلاب اسلامی را یاداور شد و گفت: امروز نه تنها با قطعی برق مواجهه نیستیم بلکه از توان علمی بالایی در زمینه دانش الکترونیک نیز برخوردار هستیم.
,
قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به فرار مغزها نیز اشاره کرد و گفت: همین دانشمندانی که امروز مورد توجه دانشگاه های برجسته جهان قرار گرفته و بعضا منجر به مهاجرت نیز می شود حاصل آموزش و پرورش و سیستم اموزش عالی کشور است که به رشد، ظهور و بروز رسیده و استعدادشان شکوفا شده است.
,
وی توان پیشرفته نظامی کشور را یاداور شد و گفت: دست یابی به دانش تولید انواع موشک و ماهواره نشان از توان آموزش عالی کشور است.
,
کشتکار در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: مهارت پروری مهمترین رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی است چراکه دانشجویان در کمترین زمان ممکن با توجه به سطح مهارت و دانش خود جذب بازار کار شده و یا با ابتکار و خلاقیت خود به کارآفرینان خوش فکر تبدیل می شوند.
,
وی به برنامه های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: قرار بود ۳۰ درصد آموزش عالی کشور مهارت پرور شود که متاسفانه تاکنون ۹درصد این برنامه محقق شده است.
,
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانش آموختگان آچار به دست و آچار به مغز بعد از فارغ التحصیلی نیازمندآموزش های بدو و ضمن خدمت نیستند، گفت: این از محسنات دانشگاه جامع علمی کاربردی است که بر حسب نیاز کشور مبادرت به تربیت و پرورش نیروهای ماهر و با دانش آماده کار بر حسب نیاز روز کشور تربیت می کند.
,
وی به مقایسه نظام آموزش عالی کشورهای پیشرفته با ایران پرداخت و گفت: سیستم آموزش عالی کشور که بعد از انقلاب اسلامی به رشد و تکامل دست یافته در همان اوایل به دلیل تامین نیروی انسانی کارآمد،عجولانه عمل کرد و سیستم ها اینگونه طراحی شدند
,
کشتکار با بیان اینکه امروز شاهد تنوع در سیستم آموزش عالی کشور هستیم و دانشگاه های نسل سوم و چهارم در جامعه ما نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند، گفت: در آینده نزدیک شاهد تحول در سیستم اموزش عالی کشور و کاهش دغدغه اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود.
,
وی به هزینه اشتغال آفرینی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: هر شغل برای ایجاد نیازمند ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه است و برای همین است که با میزان بی کاری بالایی برخورداریم.
,
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه بی کاری اصلی ترین معضل کشور و پیش روی جوانان است، گفت: علاوه بر سرمایه گذاری، پارامترهایی مانند دانش و مهارت نیز لازم است تا برای فارغ التحصیلان کارآفرینی صورت گیرد.
,
وی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل مهارت پروری از دانش و مهارت کافی و لازم برخوردار هستند و می توانند با حداقل ترین سرمایه ضمن اشتغال خود منجر به کارافرینی برای دیگران نیز شوند.
,
کشتکار از آموزش مهارت محور به عنوان راهکار کاهش بیکاری در کشور نام برد و گفت: مهارت نیز خود شامل سطح بندی هایی است که با طی مراحل و کسب سطوح بالاتر می توان خانواده ها را از دغدغه اشتغال و اقتصاد پایدار نجات داد.
,
وی آموزش و مهارت پروری به دانشجویان سایر دانشگاه ها و سربازان وظیفه را مثبت و کارگشا ارزیابی کرد و گفت: در این آموزش ها باید مهارت های روز و مورد نیاز جامعه که مولد و اشتغال آفرین است به جوانان آموزش داده شود
,
قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه جوانان کشور نیازمند مهارت آموزی در سطوح ۴ الی ۷ هستند گفت: امروز سیستم مهارت پروری ما باید به سمت مهارت هایی چون کار بر روی سنگ های قیمتی که نیازمند دانش مرتبط با معدن است برود.
,
وی از تعمیر آسانسور و دستگاه MIR به عنوان مهارت های روز و درآمدزا برای جوانان نام برد و گفت: این مهارت ها علاوه بر اینکه مستلزم دانش هایی چون الکترونیک و مکانیک است در بازار نیز تعیین کننده است چراکه امروز صنعت ساختمان سازی خود نیازمند تعمیرکاران ماهر برای آسانسور است و بیمارستان های ما نیز به لحاظ فوریت در کار خود نیازمند تعمیرکاران تجهیزات پزشکی حیاتی و مدرن همچون MIR هستند.
,
کشتکار با بیان اینکه دوره های پودمانی از لحاظ مدت آموزش و هزینه های مهارت آموزی مقرون به صرفه است، به اهمیت دوره های پودمانی پرداخت و گفت: این دوره ها بر حسب نیاز سنجی مراکز، نهادها و دستگاه ها برای تامین نیروی ماهر آماده به کار راه اندازی می شود.
,
وی با بیان اینکه مهارت آموزان حرفه ای درآمد بالایی از مهارت خود دریافت می کنند گفت: برخی مشاغل به دلیل مهارت و دانش بالا از درآمدهای چندصد میلیونی برخوردار هستند، گفت: امروز مراکز علمی ما باید به سمت مهارت پروری دانش بنیان پیش برون دتا مهارت آموزان موفق به جامعه تحویل دهند.
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه