آخرین وضعیت مهمترین پروژه زیرساخت ریلی کشور؛
تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور "راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس" در حالی قرار بود پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، که این پروژه نیمه تمام به دولت سیزدهم به ارث رسید.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل میکند؛ اما روند کُند پیشرفت آن باعث شده تا بیش از یک دهه از عمر این پروژه بگذرد و همچنان در پیچ و خم مشکلات باشد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
شهریور ماه سال ۹۸ بود که محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی از موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیسجمهور سابق برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل احداث راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد؛ این درحالیست که پس از آن و تاکنون نیز وعدههای متعددی برای زمان اتمام این پروژه اعلام شده است.
گواه این ادعا سخنان" احمد علی موهبتی استاندار سابق سیستان و بلوچستان" در ۲۳ آذر ۱۳۹۸ است که از بهره برداری راهآهن چابهار به زاهدان تا پایان سال عمرانی ۱۳۹۹ خبر داده بود، و یا" خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور" درآذر ۱۳۹۸ از بهره برداری راه آهن چابهار-زاهدان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
این درحالیست که "خادمی" یکبار دیگر در خرداد ۹۹ از بهره برداری راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان دولت دوازدهم خبر داده بود.
وعده وعیدها پیرامون بهره برداری از این خط ریلی در حالی نتیجه نداد و امید واهی بیش نبود که دیماه سال ۹۹ باز دیگر "محمد اسلامی از بهره برداری این خط تا پایان سال ۱۴۰۰خبر داد.
اگر چه پیش از وی نیز" محمد باقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه" در خرداد ماه ۹۹ گفته بود که ساخت راه آهن چابهار-زاهدان در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است که در دهه فجر ۱۳۹۹ قطعه زاهدان - خاش و تا اسفند همان سال قطعه چابهار - ایرانشهر متصل میشود؛ قطعه باقیمانده این طرح (ایرانشهر-خاش) نیز خرداد ۱۴۰۰ نهایی و تکمیل شده و تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.
با تمام این تفاسیر اما هنوز که هنوز است بهره برداری از این پروژه مکررا به تاریخ های بعد موکول می شود و زمان اتمام آن نیز در پس وعد وعیدها باقی مانده است؛ این در حالیست که مقرر بود پروژه احداث راهآهن چابهار- زاهدان پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، اما این پروژه نیمه تمام نیز به دولت سیزدهم به ارث رسید.
این امر باعث شد تا برای پیگیری آخرین وضعیت بهره برداری از این خط ریلی مهم به سراغ مهدی رضایی، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان برویم.
وی با بیان اینکه تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان در گرو تامین اعتبار حدودا ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، گفت: پیش بینی می شود این راه آهن تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۲ درصد عنوان کرد و افزود: مسیر زیلی زاهدان- خاش تکمیل شده، قرار بود در هفته دولت به بهره برداری برسد اما به علت یکسری نواقص مانند ایستگاه ها به تاخیر افتاد؛ هم اینک در گیرودار موارد بروکراسی های اداری است که بهره بردار با استقرار نیرو و سایر امورات می تواند به زودی این خط را به بهره برداری برساند.
این مسئول با اشاره به اینکه تکمیل پروژه در سایر مسیرها در حال اجرا است، بیان کرد: اجرای پروژه نیاز به زیرسازی و روسازی دارد؛ زیرسازی راه آهن یعنی خاک ریزی، خاکبرداری، پل سازی و تونل، و روسازی موضوع ریل گذاری می باشد؛ بر این اساس پیشرفت زیرسازی حدود ۷۴ درصد، و پیشرفت رو سازی حدود ۲۳ درصد است.
رضایی خاطر نشان کرد: برای تکمیل این پروژه زمینه اشتغال برای هزار و ۳۰۰ نفر فراهم شده است که به تناسب پیشرفت برخی نیروها جایگزین نفرات جدید می شوند.
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
ارسال دیدگاه