اخبار داغ

در حاشیه رویداد تولید محتوای دیجیتال؛

آموزش بدون پرورش نمایانگر جایگاه واقعیِ یک معلم نیست

آموزش بدون پرورش نمایانگر جایگاه واقعیِ یک معلم نیست
فتحی گفت: معلم نباید هدفش فقط و فقط آموزش باشد، بلکه در کنار آموزش باید حتماً پرورش نیز مدنظر داشته باشد. آموزشی که توأم با پرورش نباشد، نمی‌تواند نمایانگر جایگاه واقعیِ یک معلم باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، حضور فعال یک معلم در کنار دانش‌آموزانش و روحیه و انگیزه‌ای که در حین رقابت به آن‌ها می‌داد، بهانه‌ای شد که از نزدیک با این معلم دغدغه‌مند آشنا شده و طیِ این مصاحبه، از نزدیک با دغدغه‌های این معلم آشنا شویم. در ذیل مصاحبه‌ی مرصاد با این معلم روانسری را می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

مرصاد: ابتدا یک معرفی اجمالی از خود فرمایید و اینکه اهل کجایید و چند سال در آموزش‌وپرورش در کسوت معلمی مشغول هستید

, مرصاد: ابتدا یک معرفی اجمالی از خود فرمایید و اینکه اهل کجایید و چند سال در آموزش‌وپرورش در کسوت معلمی مشغول هستید, مرصاد: ابتدا یک معرفی اجمالی از خود فرمایید و اینکه اهل کجایید و چند سال در آموزش‌وپرورش در کسوت معلمی مشغول هستید,

فتحی: به نام خداوند، این‌جانب فاروق فتحی از شهرستان روانسر هستم. 34 سال سن داشته و مدرک تحصیلی‌ام فوق‌لیسانس روانشناسی می‌باشد. بنده اولین سالی هست که به‌عنوان معلم در آموزش‌وپرورش مشغول خدمت هستم.

,

مرصاد: دلیل حضور خود در این رویداد را بفرمایید؟

, مرصاد: دلیل حضور خود در این رویداد را بفرمایید؟, مرصاد: دلیل حضور خود در این رویداد را بفرمایید؟,

فتحی: با توجه به این‌که دانش‌آموزانی که در این تیم در چهارمین رویداد تولید محتوایی بسیج شرکت کرده‌اند در یک مقطع سنی حساسی هستند، ازلحاظ روانی وجود این‌جانب در کنار این دانش‌آموزان یک امنیت خاطری هست برایشان. از طرفی این نوجوانان برای اولین بار هست که در این رویداد شرکت کرده‌اند و تجربه کافی را ندارند و نیاز هست که یک نفر که ازلحاظ فنی و چه ازلحاظ روانی این عزیزان را کمک کند. البته خانواده‌های دانش‌آموزان این تیم هم بسیار دغدغه‌ی این را داشتند که حتماً یک فرد باتجربه از آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌تر همراه تیم باشد که مشکلاتی برای این تیم پیش نیاید. برای رفع دغدغه ایجادشده و ایجاد امنیت خاطر در ذهن دانش‌آموزانم، بر خودم لازم دانسته که در این رویداد و همراه دانش‌آموزانم حضورداشته باشم.

,

مرصاد: به‌عنوان یک معلم جایگاه خود و دیگر همکاران خود را در کجا می‌بینید؟

, مرصاد: به‌عنوان یک معلم جایگاه خود و دیگر همکاران خود را در کجا می‌بینید؟, مرصاد: به‌عنوان یک معلم جایگاه خود و دیگر همکاران خود را در کجا می‌بینید؟,

فتحی: معلم جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر ما بتوانیم دانش‌آموزانمان را بر اساس هدف و علاقه و سلایقِ صحیحی که دارند راهنمایی کنیم و به‌سوی هدف مناسبی که دارند سوق بدهیم و برایشان ایجاد انگیزه کنیم، جایگاه ما به‌عنوان معلم بیشتر محرز می‌شود. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، معلم نباید هدفش فقط و فقط آموزش باشد، بلکه در کنار آموزش باید حتماً پرورش نیز مدنظر داشته باشد. آموزشی که توأم با پرورش نباشد، نمی‌تواند نمایانگر جایگاه واقعیِ یک معلم باشد.

,

, ,

مرصاد: به‌عنوان یک معلم دغدغه‌مند که همراه دانش‌آموزان در این رویداد شرکت کرده‌اید، توصیه‌تان به سایر معلمان محیط‌ها چیست؟

, مرصاد: به‌عنوان یک معلم دغدغه‌مند که همراه دانش‌آموزان در این رویداد شرکت کرده‌اید، توصیه‌تان به سایر معلمان محیط‌ها چیست؟, مرصاد: به‌عنوان یک معلم دغدغه‌مند که همراه دانش‌آموزان در این رویداد شرکت کرده‌اید، توصیه‌تان به سایر معلمان محیط‌ها چیست؟,

فتحی: از سایر همکاران می‌خواهم که نسبت به برنامه‌های این‌چنینی و رویدادهایی که به‌نوعی پرورش‌دهنده دانش‌آموزان بوده بی‌تفاوت نبوده و بر اساس علایق دانش‌آموزانشان پیگیری مسابقات و برنامه‌هایی از این قبیل باشند و برای شرکت در این رقابت‌ها در دانش‌آموزان را راهنمایی کرده و برایشان ایجاد انگیزه کنند و حداقل ازلحاظ عاطفی به آن‌ها مشاوره بدهند. درواقع باید دانش‌آموزان را کمک کنند که با محیط‌های بالاتر و آموزشی بزرگ‌تری آشنا بشوند تا بتواند بستر را برای پیشرفت بهتر دانش‌آموزان فراهم کنند.

,

مرصاد: امروزه وظیفه یک معلم خوب در قبال دانش‌آموز خود را چه می‌دانید؟

, مرصاد: امروزه وظیفه یک معلم خوب در قبال دانش‌آموز خود را چه می‌دانید؟, مرصاد: امروزه وظیفه یک معلم خوب در قبال دانش‌آموز خود را چه می‌دانید؟,

فتحی: یک معلم جدایِ از تدریس و آموزش به دانش‌آموزان، می‌تواند که یک اسوه، یک نمونه و یک الگو برای دانش‌آموزان باشد و رشد اخلاقی را در دانش‌آموزانش به حداکثر برساند. درواقع یک معلم باید درس انسانیت را به دانش‌آموزانش بدهد. زیرا رفتار، اعمال و گفتار یک معلم برای دانش‌آموز اهمیت دارد و از آن الگوبرداری می‌کند.

,

مرصاد: به‌عنوان یک عضو تیم شرکت‌کننده، نظرتان را در مورد این رویداد تولید محتوایی بسیج چیست؟

, مرصاد: به‌عنوان یک عضو تیم شرکت‌کننده، نظرتان را در مورد این رویداد تولید محتوایی بسیج چیست؟, مرصاد: به‌عنوان یک عضو تیم شرکت‌کننده، نظرتان را در مورد این رویداد تولید محتوایی بسیج چیست؟,

فتحی: برگزاری یک مسابقات این‌چنینی در سطح استان، جدایِ از رقابتی تیم‌ها با یکدیگر داشته و انتخاب نفرات اول تا سوم و اهداء جوایزش، برای این دانش‌آموزان یک هدف اصلی‌ای هم دارد و آن هدف این است که باعث افزایش اعتمادبه‌نفسشان و آشنایی بیشتر آن‌ها با محیط‌های آموزشی و دانشگاهی می‌شود و درواقع احساس بزرگ‌تر شدن می‌کنند. این خیلی مسئله‌ی مهمی هست.

,

برگزاری رویدادها و مسابقات این‌چنینی، باعث می‌شود در محیط بزرگ‌تری قرار گرفته و کارگروهی را بیشتر یاد بگیرند. الآن که بنده در کنار دانش‌آموزانم هستم، از نزدیک مشاهده کردم که از یکدیگر نظرخواهی می‌کردند، از یکدیگر انتقاد می‌کردند، خیلی صبورانه با همدیگر برخورد می‌کردند. درواقع این کارگروهی نتیجه‌ی برگزاری مسابقات و رویدادهای این‌چنینی هست.

,

در پایان تشکر می‌کنم از شما که این وقت را در اختیار بنده گذاشتید.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه