اخبار داغ

بررسی فرهنگ ازدواج میان لرها در مستند رادیویی «دعوتی»

بررسی فرهنگ ازدواج میان لرها در مستند رادیویی «دعوتی»
برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک از حضور در دومین دوره‌ این رویداد خبر داد و گفت:‌ در این مستند به بررسی سیر ازدواج و آداب گذشتگان در کهکیلویه و بویراحمد پرداختم که با گذشت زمان دچار تحول و دگرگونی شده است؛ به گونه‌ای که برخی از این سنت‌ها کاملا حذف یا به فراموشی سپرده شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهه الهی که با عنوان اثر دعوتی در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به محتوای مستند خود اظهار داشت: در این مستند به بررسی سیر ازدواج و آداب و رسوم حاکم بر آن پرداختم. این آیین در کهکیلویه و بویراحمد با گذشت زمان دچار تحول و دگرگونی شده به گونه‌ای که برخی از این سنت‌ها کاملا حذف یا به فراموشی سپرده شده و کاربردی در حال حاضر ندارد و برخی از آن‌ها نیز برای ادامه حیات، خود را با شرایط و مقتضیات عصر حاضر تطبیق داده اند.

فراموشی خرده فرهنگ‌ها و تلاش برای احیا و معرفی سنن دلیل اصلی ساخت مستند بود

وی افزود: برخی از آداب و رسوم گذشته در استان ما حاصل تجربیاتی ایلیاتی بود و تضادی هم با آموزه‌های دینی نداشته است. این آداب و رسوم دارای اثرات مثبتی از جمله سرعت در ازدواج، تفاهم حداکثری و ایجاد امید و رغبت در جوانان برای ازدواج بوده. در گذشته به دلیل حاکم بودن روحیه ایلی و قومی، همه جشن‌ها به صورت ساده و در کنار هم برگزار می‌شد و این امر منجر به همگرایی و نزدیکی خانواده‌ها می‌شده است. فراموشی خرده فرهنگ‌ها و تلاش برای احیا و معرفی سنن، آداب و رسوم قدیمی و تطبیق آنها با زیست بوم حاضر مردم استان از دلایل اصلی ساخت مستند دعوتی بوده است.

برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک ادامه داد: مقوله ازدواج در استان کهکیلویه و بویراحمد مراحل مختلفی دارد که در مستند «دعوتی» به مراحل خواستگاری، نامزدی، کدخدا کشونی، کاغذ خانه‌داری، رخت‌کنونی، پشا، یوزی، هدیه دایی، عقدکنان، باروزی، پارنجون و در نهایت دعوتی و یا عروسی پرداخته شده است.

وی گفت: در حال حاضر هم در رادیو مشغول فعالیت هستم و کار گویندگی و تهیه‌کنندگی انجام می‌دهم و هم در واحد سیما، مجری برنامه خانواده یعنی «دکون مهر» به صورت یک هفته در میان مشغول فعالیت هستم. در کنار این‌ها معاون پرورشی دبیرستان فرهنگیان شهر یاسوج هستم که امیدوارم بتونم به نحو احسن خدمت کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, فراموشی خرده فرهنگ‌ها و تلاش برای احیا و معرفی سنن دلیل اصلی ساخت مستند بود,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه