اخبار داغ

قبرستان ارامنه/ تمدن خفته در خاک

قبرستان ارامنه/ تمدن خفته در خاک
قبرستان مخصوص ارامنه در شهر قورچی باشی که با نام قبرستان ارامنه در بین مردم مشهور است در شرقی ترین قسمت این شهر هنوز پا بر جاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  خمین نیوز در قدیم گروهی از ساکنان قورچی‌باشی را ارمنیان تشکیل می‌دادند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ارامنه این شهر همراه مسلمانان در این شهر تا پیروزی انقلاب اسلامی زندگی می‌کرده اند و پس از پیروزی انقلاب این شهر را ترک کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز ,

قبرستان مخصوص ارامنه در این شهر که با نام قبرستان ارامنه در بین مردم مشهور است در شرقی ترین قسمت این شهر هنوز پا بر جاست و در سالهای اخیر نیز از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر تاریخی ثبت شده است .

,

, ,

محمد ناصری فرد در گفتگو با خمین نیوز گفت : در دوره شاه عباس ارامنه در نواحی سرخس (حد فاصل بین ارمنستان و آذربایجان ) زندگی می کردند . شاه عباس وقتی احتمال شورش از سوی آنها را احساس کرد ، ارامنه را در ایران پراکنده کرد که تعدادی را در نواحی کمره سامان داد و یکی از آن نقاط قورچی باشی بود.
پژوهشگر آثار باستانی افزود : ارامنه پس از ساکن شدن در این مناطق به تسطیح زمین ها جهت زراعت ، کندن قنوات و غیره پرداختند و اکنون نیز قابل شهود است که در اواخر دوره پهلوی به دلیل نبود شغل برای آنها و همچنین فراخوان کشور ارامنستان از این مناطق کوچ می کنند.
وی در این مورد ادامه داد : ارامنه قبرستانهای خود را بر روی تپه هایی قرار می دادند که قابل کشت نباشند و از یک نظر نیز از سیل زدگی محفوظ باشند.
ناصری فرد بیان کرد : تاریخ نگاری سنگ نگاره ها که ساده ترین تاریخ نگاری است به 400 سال قبل برمی گردد که فاقد تاریخ می باشند؛اما 200 سال بعد بر روی سنگ ها تاریخ آنها قابل مشاهده است .
وی افزود : فرم تاریخ نویسی آنها از هنر خاصی که در اروپا و ایتالیا وجود دارد ، برخوردار است .
پژوهشگر آثار باستانی در ادامه اظهار داشت : این قبرستان توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و مردم این منطقه نیز با احترام خاصی از این آثار مراقبت می کنند.

, خمین نیوز,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه