اخبار داغ

پرونده ای برای ناطق نوری؛

سِرشت سرنوشت شیخ راستگرای سنتی را به کجا می برد؟

سِرشت سرنوشت شیخ راستگرای سنتی را به کجا می برد؟
ناطق نوری روز دوشنبه جهت حضور در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن به تبریز می آید.حضور او در تبریز بهانه مناسبی برای مرور کارنامه سیاسی وی می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، زیتون نوشت:ناطق نوری روز دوشنبه جهت حضور در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن به تبریز می آید.حضور او در تبریز بهانه مناسبی برای مرور کارنامه سیاسی وی می باشد.ناطق جزو رجال تاثیرگذار سیاسی ایران در دوران پس از انقلاب است و ضرورت دارد تا نگاهی هرچند گذرا به راهی که ناطق آمده انداخته شود.بر همین اساس گزارشی از دوران سیاسی شیخ راستگرای سنتی آماده کرده ایم باشد که مقبول افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون, ناطق نوری روز دوشنبه جهت حضور در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن به تبریز می آید.حضور او در تبریز بهانه مناسبی برای مرور کارنامه سیاسی وی می باشد.ناطق جزو رجال تاثیرگذار سیاسی ایران در دوران پس از انقلاب است و ضرورت دارد تا نگاهی هرچند گذرا به راهی که ناطق آمده انداخته شود.بر همین اساس گزارشی از دوران سیاسی شیخ راستگرای سنتی آماده کرده ایم باشد که مقبول افتد., ناطق نوری روز دوشنبه جهت حضور در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن به تبریز می آید.حضور او در تبریز بهانه مناسبی برای مرور کارنامه سیاسی وی می باشد.ناطق جزو رجال تاثیرگذار سیاسی ایران در دوران پس از انقلاب است و ضرورت دارد تا نگاهی هرچند گذرا به راهی که ناطق آمده انداخته شود.بر همین اساس گزارشی از دوران سیاسی شیخ راستگرای سنتی آماده کرده ایم باشد که مقبول افتد.,

 

,

علی‌اکبر جمشیدی معروف به ناطق نوری در تیر 1322 در شهرستان نوربه دنیا آمد.وی در دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم نماینده و دوره‌های چهارم و پنجم رییس مجلس بوده است. ناطق نوری اکنون رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری است وی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد می باشد.

, 1,

 

,

وی در دولت اول میرحسین موسوی وزیر کشور بوده است.اما در دولت دوم میرحسین محتشمی پور را بر ناطق ترجیح داد.در دولت اول موسوی، هم راست و هم جریان چپ حضور داشتند اما در دولت دوم چپ ها دست بالا را گرفتند و با انتخاب محتشمی پور به وزارت کشور، فرمانداران و استانداران اکثراً از جریان چپ انتخاب شدند.

,

 

,

جریان چپ مخالف سر سخت ناطق

, جریان چپ مخالف سر سخت ناطق, جریان چپ مخالف سر سخت ناطق,

ناطق در طیف بندی های سیاسی متعلق به جناح راست سنتی است.از همان ابتدا هم چپ ها مخالف حضور ناطق در سمت های مختلف بودند.به عنوان مثال، در دورانی که ناطق وزیر کشور بود وی را به استیضاح کشیدند به طوری که بعدا افرادی همچون رهامی که از اصلاح طلبان می باشد آن اقدامشان را تندروی خوانده و اظهار تاسف کرد: «خدمت آقای ناطق نوری رفتم و گفتم ما در مجلس اول فکر می کردیم که اگر شما را استیضاح کنیم تمام مشکلات کشور حل می شود در حالی که جوان بودیم و تند رفتیم.» دوما در دوره ریاست مجلس ناطق نوری، یکی از شعارهای همین جریان به اصطلاح چپ این بود که «مجلس زوری نمی خواهیم ناطق نوری نمی خواهیم»

,

 

,

, ,

 

,

اوج تقابل جناح چپ با ناطق در سال 76 اتفاق افتاد.زمانی که خاتمی در مقابل ناطق ایستاد.جریان چپ به شکل کاملاً هنرمندانه ای ناطق را ادامه دهنده راه هاشمی عنوان کرد و در آن دوره که اقبال مردم از هاشمی برگشته بود با تصور اینکه خاتمی راهی سوای راه هاشمی برخواهد گزید به گزینه چپ ها رای دادند و ناطق در برابر خاتمی شکست خورد هرچند جوانمردانه شکست را پذیرفت و با ارسال پیامی پیروزی وی را تبریک گفت.

,

 

,

ناطق بعد از انتخابات سال 76 بود که گفت:دیگر کاندیدای هیچ انتخاباتی نخواهد شد و میخواهد عرصه را برای جوانان باز بگذارد.

,

 

,

اصولگرایان از گزینه ناطق تبعیت نکردند

, اصولگرایان از گزینه ناطق تبعیت نکردند, اصولگرایان از گزینه ناطق تبعیت نکردند,

برهمین اساس،ناطق نوری از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ برای وحدت بین اصول گرایان تلاش های زیادی کرد و پیروزی اصول گرایان در شورای شهر دوم و مجلس هفتم را می توان مدیون شورای هماهنگی نیروهای انقلاب دانست که ناطق یکی از افراد اصلی این شورا بود. اما این شورا در انتخابات ریاست جمهوری نهم نتوانست همانند گذشته بین نیروهای اصولگرا یکپارچگی ایجاد کند. برخی از اعضا مثل باهنر و ناطق نوری از لاریجانی حمایت کردند و برخی دیگر نیز با تمسک به مقبولیت پایین لاریجانی قایل به نظرسنجی برای یافتن محبوب ترین کاندیدای اصولگرا شدند که در نهایت هیچ یک از این روش ها نتیجه نداد و سه کاندیدای اصولگرا؛ یعنی لاریجانی، احمدی نژاد و قالیباف در انتخابات شرکت کردند و احمدی نژاد که حامیان کمتری در بدنه احزاب و گروه های اصولگرا داشت به پیروزی رسید.

,

 

,

, ,

 

,

دل ناطق در سال 84 نه با احمدی نژاد بود و نه قالیباف.او علیرغم عدم مقبولیت لاریجانی بر کاندیداتوری وی تاکید داشت و این به مذاق سایر کاندیداها خوش نیامد.احمدی نژاد از همان ابتدا راه خود را از شورای اصولگرایان که ریاستش را ناطق بر عهده داشت جدا کرد.تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می گوید: احمدی نژاد یکی دو جلسه به جلسات شورای هماهنگی انتخابات 84 آمد و دیگر نیامد. اول هیچ فکر نمی کردیم او رئیس جمهور شود، حتی یکی دو برخورد تلفنی بین ناطق نوری با احمدی نژاد هم انجام شد. آقای ناطق می گفت شما این طرح هایی که دارید طرح هایی است که با واقعیت ها خیلی نمی سازد، روی آسمان ها سیر نکن، بیا پایین با هم صحبت کنیم، اینها را من می شنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدی نژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به این گونه برخورد و این روش.

, احمدی نژاد یکی دو جلسه به جلسات شورای هماهنگی انتخابات 84 آمد و دیگر نیامد. اول هیچ فکر نمی کردیم او رئیس جمهور شود، حتی یکی دو برخورد تلفنی بین ناطق نوری با احمدی نژاد هم انجام شد. آقای ناطق می گفت شما این طرح هایی که دارید طرح هایی است که با واقعیت ها خیلی نمی سازد، روی آسمان ها سیر نکن، بیا پایین با هم صحبت کنیم، اینها را من می شنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدی نژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به این گونه برخورد و این روش.,

 

,

بغض از احمدی نژاد منجر به حب مخالفین شد

, بغض از احمدی نژاد منجر به حب مخالفین شد, بغض از احمدی نژاد منجر به حب مخالفین شد,

ناطق دل خوشی از احمدی نژاد و نحوه مدیریت او نداشت و در دولت اول رییس جمهور جوان، قدمی در حمایت و هدایت وی برنداشت شاید هم احمدی نژاد محلی برای او نگذاشت اما هر آنچه که بود،ناطق نوری را در سال 88 به سمت کسانی سوق داد که روزگاری برای حذف ناطق تلاش میکردند.

,

 

,

آری؛ناطق از کاندیداتوری میرحسین حمایت کرد.حتی در محفلی گفته بود «به همه بگویید من کنت مولاه فهذا میر حسین مولاه»

, ناطق از کاندیداتوری میرحسین حمایت کرد.حتی در محفلی گفته بود «به همه بگویید من کنت مولاه فهذا میر حسین مولاه», ناطق از کاندیداتوری میرحسین حمایت کرد.حتی در محفلی گفته بود «به همه بگویید من کنت مولاه فهذا میر حسین مولاه»,

 

,

نام بردن ناطق و پسران وی در مناظره از سوی احمدی نژاد تنش بین احمدی نژاد و ناطق را شدت بخشید.

,

 

, ,

 

,

او چهار سال بعد در مراسمی در قبال سخنان احمدی نژاد موضع گرفت و گفت: پسر من همان زمان شکایت کرد، چون اسم ایشان هم ذکر شده بود. متاسفانه نقص قانونی و حقوقی مانع از این شد. وکیل بسیار مسلط و واردی گفت این اندازه که ایشان گفته است(احمدی‌نژاد)‌ راه به جایی نمی‌برد و بی‌خودی خودت را خسته نکن که البته ایشان هم آن شکایت را ادامه نداد و آن را تبدیل به یک رنج‌نامه کرد که منتشر شد.

,

 

,

سکوت سنگین ناطق در فتنه 88

, سکوت سنگین ناطق در فتنه 88, سکوت سنگین ناطق در فتنه 88,

در قضایای فتنه 88 ناطق ترجیح داد سکوت کند .او هیچ موضع گیری در قبال رفتارهای ساختارشکنانه فتنه گران انجام نداد. ناطق نوری، آن روزها همچنان ضمن اختیار سکوت در قبال حوادث جاری در کشور، به حمایت تلویحی خود از فتنه گران با رفتارش ادامه می داد؛ او در همین راستا ضمن شرکت در نمازجمعه 26 تیرماه به امامت هاشمی، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد در تابستان 88 امتناع ورزید.

, ناطق نوری، آن روزها همچنان ضمن اختیار سکوت در قبال حوادث جاری در کشور، به حمایت تلویحی خود از فتنه گران با رفتارش ادامه می داد؛ او در همین راستا ضمن شرکت در نمازجمعه 26 تیرماه به امامت هاشمی، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد در تابستان 88 امتناع ورزید, .,

 

,

حسین مرعشی در بخشی از مصاحبه اش با مجله آسمان در مورد آقای ناطق نوری گفته است: " ناطق نوری، در ارتباط سخنرانی آقای هاشمی در آن نماز جمعه معروف گفته است، همین طور که جمله به جمله آقای هاشمی را گوش می‌کردم، می‌گفتم شیرمادر حلالت، خدا خیرت بدهد، بارک‌ا...، احسنت می‌گفت آقای هاشمی با این خطبه معجزه کرد. "

,

 

,

او یک سال تمام سکوت را مشی خود ساخت حتی در عاشورای 88 و حماسه 9 دی بنا را بر عدم همراهی مردم گذاشت.

,

 

,

حادثه 25 بهمن 89 بالاخره مهر سکوت ناطق را شکست و این شیخ راستگرای سنتی بالاخره موضع گیری کرد.پس از حوادث 25 بهمن 89 در تهران، ناطق نوری در مصاحبه ای در این رابطه گفت: کسانی که روزگاری در کنار خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و به نظام و انقلاب خدمت می کردند و امروز در مقابل ملت و نظام قرار گرفته اند، اگر کمترین هوش سیاسی و غیرت داشتند باید خود و اندک هوادارانشان را در روز ملی 22 بهمن فرا می‎خواندند تا ضمن دفاع از آرمان های امام و انقلاب و رهبری از مردم مصر و قیام ملت مصر هم حمایت می کردند.

,

 

,

وی با بیان این که قوه قضائیه باید بر اساس قانون و عدالت اسلامی با مسببین این حادثه شرم‎آور برخورد قاطع کند، افزود: فتنه‎گران در حساس‎ترین شرایط خاورمیانه، عملی ضدانقلابی انجام دادند و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایران و اسلام فراهم کردند.

,

 

,

ناطق پشت روحانی درآمد

, ناطق پشت روحانی درآمد, ناطق پشت روحانی درآمد,

در انتخابات سال 92 ناطق نوری از حسن روحانی حمایت کرد.او که در سال 84 رییس شورای هماهنگی اصولگرایان بود،در انتخابات سال 92 اصولگرایان را فرو گذاشت و به جمع اعتدالیون پیوست.می گویند او در چینش کابینه روحانی نقش موثری ایفا کرده است.دو تن از اعضای کابینه روحانی نیز باجناق های ناطق هستند.

,

 

,

, ,

 

,

عباس آخوندی که همچون ناطق نوری داماد آیت الله رسولی محلاتی است، در کارنامه اش معاونت اسبق سیاسی وزارت کشور در دوران وزارت ناطق نوری و وزیر مسکن دوران هاشمی رفسنجانی همزمان با ریاست ناطق بر مجلس دیده می شود.  باجناق دیگر وی سید محمدعلی شهیدی است که مدیر کل وزارتخارجه در دوره خاتمی و معاون سابق کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه دوره احمدی نژاد بود. نام شهیدی در فهرست همراهان رییس جمهور در مراسم تحلیف ارائه شده بود.

,

 

,

آخوندی یکی از نمایندگان موسوی در جلسه با رهبری پس از ادعای تقلب بود، جلسه ای که وی اذعان کرد تقلبی در کار نبوده است و اشکال آنها موارد دیگری است؛ اما پس از آن حاضر نشد این موضوع را رسما اعلام کند. این موضوع به تازگی از سوی رهبر معظم انقلاب در جلسه افطار با دانشجویان یادآوری شد.

,

 

,

ناطق به کدام سمت می رود؟

, ناطق به کدام سمت می رود؟, ناطق به کدام سمت می رود؟,

بعد از انتخابات سال 92 و روی کار امدن یار غار ناطق در مجلس پنجم و نایب وی در آن مجلس،ناطق فعالتر از گذشته در عرصه سیاسی ایران ظاهر شده است.برخی ها اصرار دارند تا او  را برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس مجاب کنند اما او خود زیر بار نمی رود.اکنون بحث نقش افرینی وی در عرصه انتخابات مطرح است.اصلاحطلبان خیلی علاقه دارند تا دوباره ناطق را در مقابل اصولگرایان قرار دهند .حجاریان می گوید:«به نظر من حضور آقای ناطق نوری در مجلس بعدی بسیار مؤثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می کنم اما برخی از آنها اعلام کردند تمایلی برای حضور در مجلس بعدی ندارند.»

,

 

,

, ,

 

,

آنچه که مشخص است راه اصولگرایان از ناطق جداست.ناطق را نمی توان در ذیل جبهه اصولگرایی تعریف کرد.شاید برخی مصلحت ها او را به سمت اصولگرایان بکشد اما فعلاً شیخ راستگرای سنتی، بودن با اعتدالیون و بعضاً با اصلاحطلبان را بر بودن با اصولگرایان ترجیح می دهد هرچند خودش می گوید:«موضع من این است و هیچ وابستگی به این جناح و آن جناح ندارم.» 12 مرداد93

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه