اخبار داغ

گزارشی از ریزگردهای لرستان در آستانه بهار،

ریزگردها در تنفس لرستان/ لرستان از هوای پاک، شانه خالی می کند

ریزگردها در تنفس لرستان/ لرستان از هوای پاک، شانه خالی می کند
لرستان به اقتضای همسایگی ای که با خوزستان دارد؛ در محاصره ی ریزگردها قرار گرفت و ورود گرد و غبار ساکن در هوای لرستان، ضمن آلودگی هوا سبب مختل شدن برخی از کارهای روزمره مردم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا آبه نقل آسوبان، حدود یک ماه از آخرین‌روزی که خوزستان در غباری سنگین فرو رفت می‌گذرد و ریزگردهای خوزستان در ایران تیتر یک مطبوعات و خبرگزاری ها و مسئولان و مردم شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آسوبان,

 تصاویر منتشر شده از دیوارها و خیابان های رنگ‌و‌روی خاک‌گرفته و ساختمان‌های شهر اهواز، شدت آلودگی را در این استان به خوبی نشان می داد؛ آلودگی ای که بسیاری از مردم را روانه ی بیمارستان کرد و تمام ایران با خوزستان همدرد شدند.

,

خوزستانی که تمامش را در جنگ تحمیلی از دست داد و مردانه اما از میهن دفاع کرد؛ حال هوای خوزستان، هوای سرزمین من شده بود و ابتکارها دست به دست هم داد تا ریزگردها، هر چند برای مدتی کوتاه دست از سر خوزستان بردارد.

,

این در حالی است که وزیر بهداشت کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی و کاهش ورودی آب سدها را بخشی از عوامل ایجاد ریز گردها نام برد و گفت: متاسفانه گرد و غبار در این منطقه به سرعت ایجاد شد و به اعتقاد بنده باید با استفاده از مطالعات بین المللی و محققینی که به اکوسیستم کشورمان تسلط کافی دارند، بتوانیم در رفع این مشکل قدمی برداریم.

,

ریزگردها

, ریزگردها,

وی در حوزه برنامه های کوتاه مدت با تاکید بر ضرورت تجهیز سازمان هواشناسی به دستگاه های هشداردهنده سریع، افزود: باید اعتبارات تجهیز آنها تامین شود تا مردم زودتر مطلع شوند که منجر به گرفتاری و مختل شدن زندگی آنها نشود.(فرهنگ نیوز، 23 بهمن 93)

,

علاوه بر این علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی به بی‌توجهی صدا و سیما به استان ایلام در این خصوص می‌گوید: «متاسفانه کانون اصلی ریزگردها استان ایلام بوده است و بیشترین ضرر در 10 سال گذشته به ایلام رسیده است، در موج جدید تهاجم ریزگردها نیز شهرهایی همچون مهران، دهلران و آبدانان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «اگرچه با پیگیری‌های انجام شده وزیر بهداشت قول داده‌اند که همان تمهیداتی که برای خوزستان در نظر دارند برای ایلام هم در نظر بگیرند، ولی تاکنون چیزی ندیده‌ایم، کودکان و سالمندان ما روز به روز در حال آسیب دیدن هستند و شدت این موضوع در بخش جنوبی استان ایلام بسیار زیاد است.»(کیهان، 8 اسفند 93)

,

ریزگردها

, ریزگردها,

لرستان هم به اقتضای همسایگی ای که با خوزستان دارد؛ در محاصره ی ریزگردها قرار گرفت و ورود گرد و غبار ساکن در هوای لرستان، ضمن آلودگی هوا سبب مختل شدن برخی از کارهای روزمره مردم شد.

,

مطابق آمار ارائه شده از اداره محیط زیست شهرستان پلدختر میزان ذرات معلق در هوای شهرستان  به ۱۶ برابر حد استاندارد و میزان دید در این شهرستان به حدود ۳۰۰ متر رسید.

,

میزان ذرات گرد و غبار در هوای این شهرستان بیش از پنج برابر حد استاندارد گزارش شد  و استمرار این پدیده موجب مشکلات جدی برای مردم و به ویژه بیماران و سالمندان شد.

,

بنابر این گزارش وجود ریزگردها در استان لرستان به ویژه شهرستان پلدختر در همسایگی استان خوزستان سبب نوسان برق شد و خسارات زیادی را به لوازم خانگی منازل پلدختر وارد کرد.

,

ریزگردها

, ریزگردها,

نوسان برق در شهرستان پلدختر، چاه های آب پلدختر را که با نیروی برق تغذیه می شدند از کار انداخت و آبرسانی به مردم روستایی به مدت ۲۴ ساعت دچار اختلال شد تا استاندار لرستان با مسئولان وزارت نیرو برای تقویت شبکه برق استان لرستان به لحاظ امکانات و تجهیزات وارد مکاتبه شد.

,

این وضعیت بحرانی در حالی طی می شد که وجود ریزگردها، آلودگی هوا را در پلدختر به به ۳۱ برابر حد مجاز رساند.

,

یکی از شهروندان پلدختری جانباز شیمایی است. این شهروند در طی روزهای آلودگی هوا از خانه ی خود خارج نشده است. او می گوید: تنفس برای فرزندانم در روزهای گرد و غبار مشکل شد و آن ها راهی بیمارستان شدند.

,

این شهروند در هوای پاک هم مجبور است که ماسک بر صورت بزند و حالا این ریزگردها تنفسش را به طور بحرانی از کار انداخته است.

,

این جانباز می گوید: از مسئولان انتظار داریم که فکری به حال خوزستان و لرستان داشته باشند تا هوا را به صورت آلوده تنفس نکنند.

,

«مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص عوامل آلودگی هوای استان می گوید: مهمترین موضوعی که در سال های اخیر محیط زیست و هوای استان را با چالش جدی روبرو کرده، وجود پدیده ریزگردها است.

,

«مهرداد فتحی بیرانوند» ادامه می دهد: پدیده ریزگردها چند سالی است مهمان ناخوانده لرستان شده اند و هوای استان و سلامت شهروندان را با خطر روبرو کرده است.

,

وی می گوید: طبق تحقیقات صورت گرفته وجود ریزگردها بر فعالیت درختان و اکوسیستم جنگل های استان که زمینه سازهوای پاک هستند، تاثیر منفی می گذارد.

,

این مقام مسئول ادامه می دهد: 70درصد ریزگردهای موجود در استان به کشورهای عربی و30درصد به کشور ایران مربوط می شود.

,

ریزگردها

, ریزگردها,

«فتحی بیرانوند» در خصوص راهکارهای مبارزه با پدیده ریزگردها هم می افزاید: کنترل ریزگردها تنها از طریق کشور مبدا می تواند صورت بگیرد این در حالی است که کشورهای مبدا ریزگردها دچار بحران سیاسی هستند بنابراین نمی توانند اقدام مطلوبی را در خصوص کنترل این پدیده انجام دهند.»

,

«رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان هم با اشاره به این مطلب که ریزگردها از جدی ترین عوامل آلودگی هوای استان هستند می گوید: قطر ریزگردهای وارد شده از کشورعراق به استان 2ونیم میکرون است که یک تهدید جدی برای سلامتی شهروندان به شمارمی آید.

,

«علی سالاروند» می افزاید: طبق شاخص ها و معیارهای «پی اف ای» بیشترین آلودگی هوا از ریزگردهای با قطر 2ونیم میکرون است که به دلیل قطر کم، وارد فضای تنفسی بدن و از آن طریق وارد خون می شوند.»

,

سالاروند وجود ترکیباتی مانند مونوکسید کربن، ناکس «nox»، ساکس « sox » و کلروفلئور و کربن ها را هم از جمله عوامل تهدید کننده هوای استان مطرح می کند.

,

ریزگردها

, ریزگردها,

به گفته رییس اداره پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان این نوع ترکیبات بیشتر در صنایع، خودروها، احتراق ها و بخاری ها وجود دارند.

,

 به گفته رییس اداره پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان در امسال 4روز خطرناک به لحاظ اوج آلودگی در استان وجود داشت.

,

وی ادامه می دهد: در طول 6ماهه گذشته 115روز آلودگی داشته ایم که این تعداد روز برای افراد خاص مانند سالمندان، کودکان و افراد  داری بیماری های تنفسی خطرناک بوده است.

,

سالاروند در پاسخ به این سوال که آلوده ترین شهر استان کدام است می گوید: به دلیل توپوگرافی خاصی که خرم آباد دارد ریزگردها زمان بیشتری در شهر می مانند و همین موضوع سبب افزایش آلودگی می شود.»

,

مطابق آمار استان لرستان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، سال ۸۹ را با ۹۰ روز، سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود، سال ۹۱ را با ۹۰ روز و سال ۹۲ را با ۸۹ روز غبارآلود پشت سر گذاشت تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.

,

انتهای پیام/ش

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه