اخبار داغ

سنت تاریخی در مخاطره/

سوری که در آتش ترقه می سوزد/ چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی/ شادی‌هایی که در غم‌ها گم می‌شود

سوری که در آتش ترقه می سوزد/ چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی/ شادی‌هایی که در غم‌ها گم می‌شود
با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال که براساس یک سنت کهن در ایران زمین، یادآور شادی و سوزاندن غم و غصه با برافروختن آتش است، لحظه شماری برای آغاز سال نو خورشیدی آغاز می شود اما ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  شاخه طوبی، سال‌هاست که آیین چهارشنبه‌سوری که زمانی به رسم و رسوم زیبا و باستانی مشهور و معروف بود در سال‌های اخیر نه به عنوان چهارشنبه‌سوری بلکه به چهارشنبه سوزی آزاردهنده تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخه طوبی,

صدای ترقه با اینکه از سویی یادآور فرارسیدن سال نو و حال و هوای تازه ای است، از سوی دیگر یادآور زخم ها، سوختگی ها و دردهای ناشی از ذوق و شوق غیرمنطقی شب چهارشنبه پایان سال (چهارشنبه سوزی) است

,

متاسفانه دو،سه دهه است که فرهنگ خطر ساز انفجار نارنجک های دست ساز و تولید صداهای دهشتناک؛ چهارشنبه سوری ایرانیان را تبدیل به «چهارشنبه سوزی» کرده و هر ساله در آستانه سال نو بیمارستان های کشور مملو از سوختگان می شود.

,

به راستی اما چرا نوجوانان و جوانان ما به استقبال مرگ می روند؟

, به راستی اما چرا نوجوانان و جوانان ما به استقبال مرگ می روند؟,

 

,

چهارشنبه آخر سال، شبی پر مخاطره برای خانواده ها

, چهارشنبه آخر سال، شبی پر مخاطره برای خانواده ها , چهارشنبه آخر سال، شبی پر مخاطره برای خانواده ها ,

مریم امیرجان، بانوی سمنانی با بیان اینکه آیین سنتی چهارشنبه سوری به علت هیجانات کاذب جوانان تحریف شده است، گفت:  به جای این که چهارشنبه آخر سال به شبی خاطره انگیز تبدیل شود تبدیل به شبی پر مخاطره برای خانواده ها شده است.

,

وی افزود: متاسفانه وقتی با کودکان و نوجوانان از چهارشنبه آخر سال و مراسم آن صحبت می کنیم، نوجوانان و جوانان تصور می کنند هدف محدود کردن آنان است و این نصایح را خسته کننده و تکراری می دانند و در مقابل هر صحبت یا توصیه ای واکنش نشان می دهند.

,

, ,

چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی
فاطمه گلی، یکی از شهروندان سمنانی درخصوص چهارشنبه سوری گفت: در ایام قدیم آتشی بزرگ مهیا می کردند و خانواده ها با پریدن از روی این آتش تمام ناراحتی ها را به فراموشی سپرده و با دلی پاک و خالی از کدورت به استقبال بهار می رفتند.

این بانوی سمنانی افزود: در حقیقت پریدن از روی آتش و گرد آتش نشستن، سوزاندن غم ها، مشکلات، کدورت ها و نگرانی ها از سوی بزرگترها تعبیر می شد ولی اکنون تبدیل به شبی پر مخاطره برای خانواده ها شده است.

 

, چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی, چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی,
,
,
,
,
,

سوری که در آتش ترقه می سوزد

, سوری که در آتش ترقه می سوزد, سوری که در آتش ترقه می سوزد,

فریبا مظاهری، یکی دیگر از شهروندان سمنانی با اعتراض به کارهای پرمخاطره شب چهارشنبه سوری، گفت: پرتاب ترقه زیر پای مردم بویژه زنان و دختران نه تنها جشن و شادمانی نیست، بلکه تعدی به حریم دیگران است

,

وی افزود:  عده معدودی دانسته و یا ندانسته نباید به بهانه جشن و سرور به دنبال شکستن حریم ها باشند.

,

, ,

شادی‌هایی که در غم‌ها گم می‌شود
آرزو وطنی، یکی از هموطنان سمنانی که به شدت از تحریف این آیین کهن دیرباز در ایران گله‌مند است، گفت: مراسم چهارشنبه پایان سال به عنوان یکی از سننی که قواعد خاص خود را دارد طی سال های اخیر دستخوش تغییرات ناگواری شده است.

, شادی‌هایی که در غم‌ها گم می‌شود, شادی‌هایی که در غم‌ها گم می‌شود,
,

وی افزود: نارنجک های دست ساز، ترقه و فشفشه های متعدد و متنوعی که با قیمت های مختلف در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می گیرد گذرگاه ها و خیابان ها و کوچه ها را نا امن می کند و شادی خود را به غم تبدیل می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه