اخبار داغ

واکنش‌ ریاض‌ به‌ گمانه‎زنی‎ها درباره ‎توافق ‎هسته‎ای

واکنش‌ ریاض‌ به‌ گمانه‎زنی‎ها درباره ‎توافق ‎هسته‎ای
عادل الجبیر اظهار داشت: این مساله در هر صورتی نباید به اختلاف بین دو کشور تعبیر شود. وی تاکید کرد که ریاض از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی هسته ای با ایران تضمین کتبی نمی خواهد زیرا هر وعده ای که وی در این رابطه بدهد، قابل قبول است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مهر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که تصمیم لحظه آخر ملک سلمان پادشاه این کشور برای شرکت نکردن در نشست کمپ دیوید نباید به عنوان اختلاف در روابط واشنگتن-ریاض تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر که در سفارت عربستان در واشنگتن سخن می گفت، اظهار داشت: این مساله در هر صورتی نباید به اختلاف بین دو کشور تعبیر شود. وی تاکید کرد که ریاض از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی هسته ای با ایران تضمین کتبی نمی خواهد زیرا هر وعده ای که وی در این رابطه بدهد، قابل قبول است.

هفته گذشته و همزمان با سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، اعلام شد که ملک سلمان در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما در کمپ دیوید حضور خواهد یافت اما وی در آخرین لحظه تصمیم گرفت تا محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان معاون ولیعهد و وزیر دفاع را که پسر خود است عازم آمریکا کند.

بسیاری از ناظران این اقدام پادشاه عربستان را ضربه ای برای باراک اوباما می دانند که در حال حاضر مشغول مذاکره با ایران بر سر رسیدن به توافقی جامع بر سر موضوع هسته ای است. در همین حال «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان در خصوص محورهای نشست آتی با سران کشورهای عربی در کمپ دیوید رایزنی کرد.

در همین رابطه رویترز به نقل از جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گزارش داد که آمریکا اطمینان دارد مقامات سعودی شرکت کننده در نشست کمپ دیوید، نمایندگان حاکمیت این کشور بوده و قدرت آن را دارند تا تصمیمات اتخاذ شده در این نشست را به مرحله اجرا در آورند.

رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال گزارش داده اند که رهبران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خواستار دریافت تضمین های امنیتی و نظامی و همچنین خرید تسلیحات بیشتر در قبال هرگونه توافق احتمالی هسته ای با ایران در قالب گروه 1+5 هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه