اخبار داغ

سهم مهندسان ایرانی در آزاد راه باستانی «تهران–شمال»/آیا هنوز هم توانمندی داخلی نتوانسته نظر مسئولان را جلب کند

سهم مهندسان ایرانی در آزاد راه باستانی «تهران–شمال»/آیا هنوز هم توانمندی داخلی نتوانسته نظر مسئولان را جلب کند
تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور به هر دلیل به روندی عادی تبدیل شده است. عادتی که بار مالی و روانی زیادی را متحمل بیت‌المال و مردم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطاع‌رسانی راه‌دانا به نقل از رازق،‌ تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور به هر دلیل به روندی عادی تبدیل شده است. عادتی که بار مالی و روانی زیادی را متحمل بیت المال و مردم کرده است. البته نباید از این واقعیت گذشت که پروژ‌ه‌های نیمه تمام هر چند ممکن است برای مردم «نان» نداشته باشد ولی برای خیلی‌ها مطمئنا «آب» دارد. چرا که محفلی است مناسب برای استفاده تبلیغاتی از آنها. وزیری با سرلوحه قرار دادن فلان پروژه نیمه تمام چندین ساله در اولویت کاری خود سعی در اقناع نمایندگان جهت کسب رای است و ... . اگر بخواهیم از یکی از ماندگارترین پروژه‌ها یاد کنیم، بی‌شک پروژه "آزاد راه تهران ـ شمال" یکی از آنهاست.

, رازق،‌,

 

,

تاریخچه احداث پروژه

, تاریخچه احداث پروژه,

مطالعات احداث این آزادراه برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت در سال 1356 به تصویب رسید و هزینه آن طبق نظر فرانسوی‌هایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان 10 ساله پس از بهره‌برداری حدود 750 میلیارد ریال برآورد شده بود اما نهایتاً کلنگ آن در سال 1375 به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد 2 هزار و 500 میلیارد ریال و سهم‌الشرکه وزارت راه به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد منعقد شد. پس از پایان جنگ و آغاز شعار سازندگی این پروژه در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و یک گروه از مهندسان ایرانی ساکن آمریکا با طرح این پروژه از دولت خواستند تا ساخت آن را به این گروه واگذار کند. این مهندسان اعلام کرده بودند که تمام هزینه‌های ساخت پروژه را می‌پردازند اما به ازای آن امتیازاتی را برای ساخت شهرک در اطراف پروژه دریافت می‌کنند.

,

این نخستین قدم در راه ساخت این پروژه بزرگ بود که طبق تخمین‌ها باید در مدت 4 سال کاملا آماده بهره برداری می شد. به هرحال با این درخواست موافقت نشد و پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شد و با مشکلاتی که بر سر راه اجرا و تامین مالی آن به وجود آمد هنوز پس از گذشت سال‌ها «آزادراه تهران - شمال» به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

,

 

,

حضور خارجی‌ها در پروژه

, حضور خارجی‌ها در پروژه,

ادامه روند ساخت این پروژه بعد از مدت‌ها وقفه با حضور چینی‌ها ادامه یافت به گونه‌ای که از ابتدای سال جاری پیمانکاران چینی در قطعه یک این آزاد راه که از تهران تا شهرستانک ادامه دارد، در حال کار هستند اما نکته‌ای که نباید به راحتی از کنار آن گذشت زیان‌های فراوانی بوده که وقفه چندساله‌ در کار پیمانکاران به پروژه وارد ساخت و مشخص نیست که این خسارات تا کی باید ادامه داشته باشد.

,

یکی از کارشناسان حوزه راه سازی در گفتگو با خبرنگار رازق در این زمینه گفت: در سال 82 قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ 245 میلیون دلار منعقد شد اما به دلیل بروز مشکل در باز کردنLC، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی و بسیاری از عوامل دیگر این پروژه به تعویق افتاد و عملا اعتبار اسنادی آن تا اواخر سال 85 باز نشد.

,

وی افزود: به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد، پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا 790 میلیون دلار شدند که سال گذشته با 400 میلیون دلار مجددا با شرکت جدید چینی قراردادی منعقد و مقرر شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر (کن تا دوآب شهرستانک) تحویل داده شود.

,

 

,

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

, تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل,

این اتفاقات در حالی روی داده بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مرداد سال 92 در گفت‌وگو با تسنیم در ابتدا چنین گفته بود: مهم‌ترین بحث این پروژه مباحث مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایه‌گذاری است. آزادراه تهران - شمال جزو پروژه‌هایی خواهد بود که به آن توجه می‌کنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.» آخوندی چند روز بعد یعنی 29 مردادماه در حاشیه مراسم معارفه به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تاکید کرد. اما حدود 2 هفته بعد آخوندی عازم قطعه یک آزادراه افسانه‌ای شد تا از نزدیک در روند ساخت این پروژه قرار گیرد. وی در پایان این بازدید اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص زمان ساخت آزادراه تهران-شمال را این‌گونه تصحیح کرد:‌ «اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعده‌ای بی پشتوانه خواهد بود»

,

 

,

فقدان طرح مطالعاتی در پروژه

, فقدان طرح مطالعاتی در پروژه,

با این حال باید اذعان کرد که پیرامون عقب افتادن این پروژه و دست به دست شدن آن بین بنیاد و چینی ها و هزار دست دیگر تا به حال خیلی حرف زده شده است اما شاید آنچه مغفول مانده این باشد که زیان تعویق این پروژه به حدی رسیده که به گفته کارشناسان غیرقابل محاسبه است. در این خصوص هرمز رامینه رئیس جامعه مهندسین مشاور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه ۲۰ ساله شدن یک پروژه فاجعه است، گفت: در همه جای دنیا یک کار بزرگ و ملی را ۱۰ یا ۲۰ سال مطالعه می‌کنند و در ۲ تا ۳ سال می‌سازند اما متاسفانه برخی پروژه‌ها در کشور ۶ ماهه مطالعه می‌شود اما اجرای آن سال‌ها زمان می‌برد.

,

رئیس جامعه مهندسین مشاور با تاکید بر اینکه طرح مطالعاتی آزادراه تهران - شمال به درستی انجام نشده بود، افزود: نبود طرح مطالعاتی مناسب موجب شده که هزینه‌های ساخت این آزادراه به شدت افزایش پیدا کند و خسارات زیادی بابت طولانی شدن آن به کشور وارد شود.

,

 

,

جایگاه مهندسان ایرانی کجاست؟

, جایگاه مهندسان ایرانی کجاست؟,

مروری بر روند اجرایی این پروژه تاکنون ذهن هر خواننده‌ای را با این سؤال درگیر می‌کند که جایگاه مهندسان ایرانی در اجرای این پروژه کجاست؟ ما تا چه اندازه توانسته‌ایم از نیروی انسانی داخلی جهت پیشبرد اهداف خود در این پروژه استفاده کنیم؟ رئیس جامعه مهندسین مشاور در خصوص اینکه آیا مهندسان ایرانی هم توانایی اجرای این پروژه را داشتند، بر این اعتقاد است که در حال حاضر پیمانکاران ایرانی در همه دنیا مشغول کار هستند اما امکاناتی که در کشور به یک شرکت خارجی داده می شود، در اختیار شرکت‌های ایرانی نیست.

,

 

,

حال که رهبر معظم انقلاب بر استفاده از مولفه‌های داخلی در همه عرصه‌ها تاکید دارند و نیروی انسانی داخل نیز در اجرای پروژهای مشابه نظیر پروژه همدان – ساوه و آزاد راه خرم آباد – پل زال توان خود را نشان داده‌اند، بهتر نیست در این پروژه نیز از کنار چنین سرمایه انسانی به راحتی نگذریم؟

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه