اخبار داغ

مراسم پشم چینی گوسفندان در پیرانشهر/تصاویر

مراسم پشم چینی گوسفندان در پیرانشهر/تصاویر
با شروع گرما در فصل بهار، دامداران شهرستان پیرانشهر شروع به شستشو و چیدن پشمهای گوسفندان خود می کنند و از پشم آنها برای مصارف متعدد بخصوص نمد و زیرانداز استفاده می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کوردپیام، آیین‌ها و اساطیر جزئی جدانشدنی از زندگی بشر هستند و هیچ وقت نبوده است که زندگی انسان خالی از اینها باشد. کشورهایی که قدمتی چندین هزار ساله دارند، و اساطیر، آیین ها و فرهنگشان در سراسر دنیا شناخته شده است، به مراتب بیش از دیگر کشورها میتوان آیین‌های کهن را در آنها ردپایی کرد. مثلاً در کشور مصر، چین، ایران و هند آیین‌های کهن و باستانی بیش از سایر کشورهاست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوردپیام,

, ,

نیاز بشر به آیین و  مراسم چیزی نیست که قانون اساسی و مدنی یک کشور آن را تعیین کند، آیین‌ها بیشتر به طور خودجوش توسط مردم برپا شده‌اند یعنی نیازی فطری و روانی آنها را به طرف برگزاری آیین ها سوق داده است.برعکس دنیای امروز که برگزاری مراسم نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی دارد، در ازمنه قدیم، آیین‌ها چندان تابع برنامه از پیش تعیین شده نبودند، فقط تقویم سالانه و تکرار تاریخ، انسان هر عصری را ملزم به برپایی آیین‌ها می‌کرد و در برگزاری هر آیین سالانه لذتی بود که ضامن بقای آن آیین بود و هیچ چیزی هم نمی‌توانست آن را نابود کند چرا که اعتقاد راسخ به وجود ان آیین چندان بود که هیچ شک و شبه‌ای ایجاد نمی‌کرد و کسی هم بخاطر چشم داشت یا نیازهای کاذب مادی قصد انجام آن را نداشت.

,

, ,

حال یکی از این آیین ها که همه ساله به شیوه ای خاص و با همکاری اهالی بخصوص دامداران و با یک نوع تعاون و همیاری انجام می شود آیین پشم چینی گوسفندان یا همان ( برینگ بر ) در زبان کوردی است.

,

, ,

 این آیین همه ساله با آغاز فصل بهار  به این شیوه آغاز می شود که دامداران یا عشایر منطقه اگر ببینند که گوسفندانشان زیاد کثیف هستند ابتدا یک روز قبل از چیدن پشم ها، گوسفندان را در استخر یا جوی آب می شویند تا پشم آنها تمیز شود تا سپس پشم گوسفندان را بچینند و این کار یعنی پشم چینی به این خاطر  انجام می شود که دامداران معتقد هستند چون به سمت فصل گرما می روند پشم زیاد باعث اذیت شدن و لاغر شدن گوسفند می شود و این امر در شیردهی گوسفندان تاثیر گذار خواهد بود.  

,

, ,

در این روز پیر وجوان، زن و مرد و حتی فرزندان در این آیین به کمک  بزرگترها خواهند رفت.نقش زنان در این آیین بسیار موثر و هم دوش مردان در جمع کردن پشم ها، تمیز کردن و شستن پشم ها و تهیه غذای آن روز برای مردان به خوبی به چشم میخورد. به گفته دامداران از هر گوسفند یک الی 3 کیلو پشم بدست میآید. پشم گوسفندان در زندگی روستائیان اهمیت فراوان دارد و تامین کننده پشم لحاف و تشک مورد نیاز اهالی و حتی نوعی در آمد برای دامداران از  فروش مازاد بر مصرف آن محسوب خواهد شد. مواد اولیه صنایع دستی روستاییان از جمله جوراب، دستکش، شلوار، و ... از پشم تهیه میشود.

,

, ,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه