اخبار داغ

استاد دانشگاه

نحوه گزینش و ارتقاء اساتید عامل افت علمی در کشور شده است/آزادی اندیشه در دانشگاه ها باید توسط اساتید متخصص مدیریت شود

نحوه گزینش و ارتقاء اساتید عامل افت علمی در کشور شده است/آزادی اندیشه در دانشگاه ها باید توسط اساتید متخصص مدیریت شود
استاد دانشگاه گفت: دانشگاه امروز نمادی از قدرت ملی یک کشور است و همچون پرچم ملی یک کشور به معرفی پیشرفت و توسعه می پردازد و از اهمیت بسیاری برخوردار است، اگر این مسئله را بپذیریم ، دانشگاه باید درمرحله نخست به آزادی اندیشه و مدیریت این آزادی اندیشه توسط اساتید متخصص و دارای رسالت ملی توجه کند چرا که تعهد یک استاد در انجام همین رسالت ملی معنا پیدا می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا مهدی مطهرنیا عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ثامن، در خصوص نامه اخیر اساتید علمی به رییس جمهور در خصوص افت علمی دانشگاه ها اظهار داشت: افت علمی دانشگاه ها یک فکت و یا یک مشخصه نیست، اما در میان این مشخصه ها، باید برخی از واقعیت ها را به عنوان واقعیت های محوری مهم مورد پذیرش قرار دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری ثامن, پایگاه خبری ثامن,

وی بیان داشت: دانشگاه جغرافیای معرفت و دانش افزایی و تولید علم است ، در محیط  دانشگاه فضای آزادی اندیشه و امنیت گریزی برای ایجاد امنیت فکری لازمه تحرک دانشگاهی است، از این منظر دانشگاه برستون اندیشه ورزانی استقرار پیدا می کند که در جغرافیای معرفت کارکرد خویش را در تولید علم تعریف کرده و از سوی دیگر توزیع عالمانه علم را در میان مخاطبان دانشجوی خود فراهم کند، این ها همان اساتید هستند.

,

مطهرنیا تصریح کرد: استاد ستون اصلی دانشگاه، و دانشگاه ستون اصلی توسعه و پیشرفت یک کشور است، لذا اگر هویت توسعه و پیشرفت یک کشور وابسته دانش و افزایش سطح  دانایی در میان مردم است اساتید نقطه مرکزی این هویت هستند که می توانند این کارکرد را در جامعه استقرار و استمرار بخشند.

,

این استاد دانشگاه افزود: باید بپذیریم که اگر اساتید دانشگاه انسان های خلاق  و در عین حال آزاد اندیش نباشند و آزاد اندیشی آنها در یک محیط ایمن در فضاهای امنیتی شده  قرارگیرد خلاقیت و علم افزایی در دانشگاه مسدود می شود یا حداقل به کندی پیش می رود، در این میان باید به این نکته تاکید داشته باشم که به هیچ وجه نباید این نکته را از نظر دور داشت که دانشگاه یک نهاد ملی است و یک نهاد ملی تکلیف دارد که سازماندهی بسیار مشخص و معینی در جهت انجام ماموریت های خود، منافع و اهداف ملی کشورش را تامین کند.

,

مطهرنیا تاکید کرد: دانشگاه امروز نمادی از قدرت ملی یک کشور است و همچون پرچم ملی یک کشور به معرفی پیشرفت و توسعه می پردازد و از اهمیت بسیاری برخوردار است، اگر این مسئله را بپذیریم ، دانشگاه باید درمرحله نخست به آزادی اندیشه و مدیریت این آزادی اندیشه توسط اساتید متخصص و دارای رسالت ملی توجه کند چرا که تعهد یک استاد در انجام همین رسالت ملی معنا پیدا می کند.

,

وی افزود: متاسفانه برخی از روش های گزینش اساتید و ارتقاء آنها نه در شاخص گذاری های مناسب بلکه در مسیر ظواهر علمی و یا ظواهر دینی مسدود شده است و از باطن تحرک و رسالت دانشگاه خالی شده و همین مسئله به دانشجو هم سرایت کرده است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: آیا امروز دانشجو واقعا جویای دانش است یا جویای مدرک؟ پاسخ به این پرسش بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد و نشان خواهد داد که فقدان مدیریت درست موجب خواهد شد که قشر جوان امروز که فردا آینده سازان و مدیران آینده مملکت خواهند بود به جای آنکه به فکر علم افزایی، دانش اندوزی و افزایش سطح دانایی و نوع آوری در عرصه های گوناگون علمی باشند به فکر گرفتن نمرات برتر در جهت ارتقاء به سطوح بالاتر، گرفتن مدرک و سپس وارد شدن به بازار کاری هستند که مملو از بازتولید جهد خواهد بود نه تولید دانایی، پس باید به صورت جدی به این مسئله فکر کرد که چه محوری از محورهای موجود باید مورد توجه قرار گیرد.

,

وی بیان داشت: پارامتر گذاری برای استخدام وارتقاء اساتید باید در یک وضعیت تعریف شده تخصصی باشد، استادی که یک واژه نو می افریند و یک خلاقیت نو در جهت افزایش یک گام در کنار گام های گذشته در جهت استمرار تولید علم بر می دارد بسیار مهم تر از کسی است که کتاب ها و مقالات گوناگون تولیدی او تنها برای امتیاز ارتقاء است متاسفانه حفظ ظاهر تنها برای گرفتن نمرات فرهنگی ارتقاء تنظیم می شود.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه