اخبار داغ

نقش ایران و چین در افزایش امنیت آسیا

نقش ایران و چین در افزایش امنیت آسیا
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که تعاملات راهبردی ایران و چین در بسیاری از موضوعات مفید و تاثیرگذار خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل، تعاملات راهبردی ایران و چین را در بسیاری از موضوعات مفید و تاثیرگذار دانست و گفت: امنیت آسیا و همکاری های اقتصادی و سیاسی منطقه نقش بسیار تاثیر گذاری در معادلات جهانی دارد.

علی اکبر ولایتی که به دعوت دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی (سیکا) برای بحث و تبادل نظر در خصوص امنیت آسیا و همکاری های قاره ای در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ملاقات با برخی از مقامات این کشور به چین سفر کرده است و در اجلاس سیکا نیز سخنرانی خواهد کرد، در دیدار دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا در خصوص همکاری های منطقه ای ، بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه و غرب آسیا ، روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات و همکاری های دو طرف ، اقدامات مختلف در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی ضمن تشکر از دعوت به عمل امده از جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور در مجموعه نهادهای غیر دولتی و مطالعاتی اجلاس سیکا گفت : حجم روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی و همچنین توسعه روابط در دیگر زمینه ها و تعاملات جهانی و منطقه ای می تواند با تلاش مسئولان و دست اندرکاران دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی از زمینه های گسترش این همکاری ها افزود : دو کشور در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر هستند و می توانند در حوزه سیاسی نیز به این شکل عمل کنند و ایران به عنوان کشوری تاثیر گذار در خاورمیانه ، غرب آسیا وشمال آفریقا و البته به عنوان کشوری که در بسیاری از موضوعات جهانی و بین المللی نقش آفرینی می کند آمادگی همکاری در همه زمینه ها را دارد.

دکتر ولایتی به موضوع جاده ابریشم و نقش تاریخی ایران و چین دراین زمینه اشاره و یادآوری کرد : به طور طبیعی و با توجه به سابقه دیرینه و تاثیر گذار ایران در جاده ابریشم ، نقش کشورمان در طرح های مربوط به احیا این جاده بسیار مهم تلقی می شود و می تواند بستر تعاملات و همکاری های بیشتر کشورهای این حوزه را به دنبال داشته باشد که در ملاقات با وزیر خارجه چین در تهران هم بر این نکته تاکید شد و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برنامه ها و مطالعات مناسبی را در این موضوع اجرا و برنامه ریزی کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه به برخی مشکلات موجود در منطقه و از جمله حضور گروه های تکفیری و تروریستی در کشورهایی همچون عراق ، لبنان ، سوریه و بررسی مسایل منطقه ای پرداخت.

دکتر ولایتی با اشاره به ضرورت توقف بمباران و حمله به مردم یمن و تجهیز و کمک به گروه های افراطی و تروریستی در سوریه و عراق تصریح کرد : باید در مقابل اینگونه اقدامات افراطی و تکفیری ایستادگی کرد و برخی کشورهای حامی این اقدامات حتما از آسیب های جدی و دنباله دار عملکرد انان که صلح و ثبات جهانی و منطقه ای را از بین می برد در امان نخواهند بود و ایران و چین می توانند در این زمینه نیز همکاری های سازنده ای را با یکدیگر طراحی و پیگیری کنند.

دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی (سیکا) نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور هیئت ایرانی ، جایگاه روابط دو کشور را برای منطقه و جهان بسیار مهم قلمداد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش دو طرف زمینه گسترش هر چه بیشتر روابط راهبردی و استراتژیک دو کشور فراهم شود.

لیو یو خه با اشاره به جایگاه و سوابق سیاسی و به ویژه موضوعات روابط خارجی دکتر ولایتی افزود : حضور شما به عنوان دیپلماتی کهنه کار در این اجلاس و همچنین از حدود ۳۳ سال قبل که به این کشور سفر کرده بودید و تلاشی که برای ارتقا روابط دو کشور داشته اید می تواند نقش موثری را در منطقه به طور عام و روابط دو جانبه به طور خاص در پی داشته باشد و ما شما را به عنوان دوست قدیمی ملت چین و فردی که برای توسعه روابط ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت کرده است می شناسیم.

وی گفت: چین همیشه در موضوعات منطقه،موضعی کاملا شفاف اتخاذ و دخالت خارجی در یمن و سوریه را محکوم کرده و معتقد است باید به تمامیت ارضی و منافع ملی مردم این کشورها احترام گذاشته شود و هرگونه خشونت و جنگ طلبی را رد کرده ایم.

لیو یو خه بر تلاش درخصوص حل بحران این کشورها از طریق مردم و مذاکرات سازنده تاکید کرد و افزود : سرنوشت یک کشور را مردم همان کشور باید ترسیم و در دست گیرند. در این دیدار دکتر فرروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پژوهشکده مرکز هم به ارائه گزارشی از فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی که جنبه راهبردی و استراتژیک داشته و همچنین برخی از دیدگاه ها در خصوص موضوعات منطقه ای پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه