اخبار داغ

وضعیت بد شهرک های صنعتی لرستان؛

دست تولیدکنندگان لرستانی به دهان حمایت نمی رسد

دست تولیدکنندگان لرستانی به دهان حمایت نمی رسد
نام شهرک های صنعتی خرم آباد را زیاد شنیده ایم. شهرک هایی که علی رغم تاسیس بیش از 30 ساله خود همچنان با مشکلات زیر ساختی عده ای روبه رو هستند، به طوری که وضعیت این شهرک ها ناخود آگاه بیت " خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج" را در ذهن هر شهروندی تداعی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، شهرک هایی که در اوایل تاسیس بنا بود که مشکل اشتغال را در استان و شهرستان خرم آباد حل کند و خدمات ضروری را به متقاضان ایجاد واحد های صنعتی ارائه کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

اما اکنون این شهرک ها به معضلی برای استان تبدیل شده اند و بسیاری از واحد های آن در حالت غیرفعال، راکد و نیمه فعال به سر می برند و کمبود اعتبارات هم باعث شده است رسیدگی به وضعیت این شهرک ها به صورت کج دار و مریض پیش برود.

,

, ,

این وضعیت در حالی است که بسیاری از شهرک های صنعتی استان نیز در همین شرایط به سر می برند و طبق گفته فرزاد محمدی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان «از 290 واحد صنعتی موجود در استان بیش از 30 درصد از آن ها غیر فعال هستند و چندین واحد هم به صورت فصلی در حال فعالیت هستند که سهم خرم آباد 206 واحد است.

,

صنایع فعال استان نیز شرایط مناسبی ندارند و تنها با میانگین 50 درصد توان، کار می کنند.

,

محمدی در گفت و گو با سفیرافلاک به مشکلات و معضلات بخش صنایع در لرستان اشاره می کند و می گوید: ضعف علمی و مالی متقاضیان، طرح های مطالعه نشده، نداشتن توان سرمایه گذاران در بازار رقابتی، نبود زیرساخت ها در منطقه و در نتیجه عدم جاذبه برای سرمایه گذار بخش خصوصی، کشاورزی بودن اراضی استان  و مشکل تغیر کاربری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت، یکپارچه نبودن زمین ها و وجود خرده مالک ها، کوهستانی بودن استان  و هزینه های سنگین آماده ازی و در نتیجه کاهش سود آوری برای بخش خصوصی از مشکلات و معظلات صنعت استان است.

, سفیرافلاک,

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان به عدم وجود صنایع مادر و زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاران توانمند خارجی و داخلی اشاره می کند و می گوید: بیشتر متقاضیان با سهم آورده بسیار پایین و بیشتر وابسته به تسهیلات دولت هستند.

,

, ,

نبود آب شرب سالم، مناسب نبود وضعیت سرویس حمل و نقل، عدم وجود مراکز درمانگاهی در شهرک و مناسب نبودن شرایط خطوط ارتباطی بخشی از مشکلات شهرک های صنعتی خرم آباد به شمار می رود.

,

علیرضا کولیوند یکی از تولید کنندگان پلاستیک فریزر در شهرک شماره 2 خرم آباد است که از سال 86 تاکنون واحد تولیدی آن تعطیل شده و بیکار است او در گفت و گو با سفیرافلاک می گوید: وضعیت کاری ما تا قبل از دولت دهم خوب بود و ما مواد خود را با سهمیه و ارز دولتی تهیه می کردیم.

, سفیرافلاک,

او می گوید: دولت دهم سهمیه جنس پتروشیمی در بازار بورس قرار داده شد. در بازار بورس باید بیش از 100 تن مواد اولیه را خریداری می کردیم و از آنجایی که ما جز تولید کنندگان پایین دستی بودیم توان خرید این مواد را نداشتیم.

,

کولیوند ادامه می دهد: اما در گذشته خرید ما به صورت کمتر از 10 تن و آن هم به صورت مستقیم انجام می شد اما با تغییر رویکرد دولت در این باره ما هر بار با ضررهای مالی زیادی روبه رو می شدیم.

,

, ,

این تولید کننده می گوید: عدم توانایی در بازپرداخت اقساط بانکی ام باعث شد که منزل و یک باب مغازه را برای تسویه بدهی بانکی ام بفروشم و اکنون یک متر زمین در داخل شهر ندارم.

,

توان پرداخت اقساط بانکی را ندارم

,

او سودهای بالای بانکی را یکی از مشکلات تولید کنندگان می داند و می گوید: در دولت جدید برای حل مشکلم به بانک معرفی شدم؛ اما وقتی متوجه بازپرداخت با سود 22 درصد و ضمانت های سنگین شدم از ادامه کار منصرف شدم؛ چرا که توان پرداخت ماهیانه هفت و نیم میلیون تومان تنها برای اقساط، بدون در نظر گرفتن سایرهزینه ها را نداشتم.

,

کولیوند می‌گوید: اگر قرار است دولت تولید‌کنندگان را حمایت کند باید تسهیلات بهتر با سود کمتری برای آن ها در نظر بگیرد و شرایط ضمانت را نیز آسان تر کند تا تولید کننده تمایل به ادامه کار داشته باشد.

,

یکی دیگر از تولید کنندگان کود شیمیایی در شهرک شماره یک خرم آباد که نخواست نامی از وی برده شود می گوید: از سال 83 تا 89 کود شیمایی را تولید می کردم و تا زمانی که دولت محصول ما را خریداری می کرد مشکلی نداشتیم.

,

اما بعد از اینکه دولت دیگر محصول ما را خریداری نکرد؛ با مشکل مواجه شدیم و واحدم به تعطیلی کشیده شد و همزمان با تعطیلی واحدم چندین نفر نیز بیکار شدند.

,

این تولید کننده می گوید: سوء مدیریت بزرگترین مشکلی است که اکنون بسیاری از واحد های اقتصادی را زمین گیر کرده است.

,

, ,

هیچ کس به فکر تولید کنندگان نیست

,

او به مشکل فرهنگ سازی در خرید محصولات ایرانی نیز اشاره می کند و می گوید: وقتی ما محصولات خارجی را به محصولات داخلی ترجیح می دهیم و هیچ فرهنگ سازی در این زمینه صورت نمی گیرد؛ چگونه انتظار داریم وضعیت کارخانه و کارخانه جات ما به تعطیلی کشیده نشود.هیچ کس به فکر تولید کنندگان نیست

,

این تولید کننده ادامه می دهد: مشکل دیگر تولید کنندگان کشور، مسئله حمل و نقل است. من به عنوان یکی از تولید کنندگان پایین دستی توانایی پرداخت 50 میلیون تومان هزینه حمل و نقل را ندارم.

,

درحالی مشکلات شهرک های صنعتی همچنان گریبان گیر صنایع استان شده است که استاندار لرستان نیز در بازدید از شهرک های صنعتی یک و 2 خرم آباد و دیدار با صنعتگران تغییر نگرش توسعه توسط بخش دولتی به بخش خصوصی را یک فرآیند زمانبر عنوان کرد و گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت نباید نسخه ای را که برای استان های پیشرفته و برخوردار در نظر گرفته در خصوص لرستان نیز اعمال کند چراکه بسیاری از زیرساخت ها تاکنون در استان مهیا نشده است.

,

رئیس جمهور در سفر خود به لرستان در جلسه شورای اداری 29 خرداد سال گذشته وعده حل معضل بیکاری و فعال کردن تمام صنایع نیمه فعال استان را داد. وعده ای که تاکنون در استان محقق نشده است و بسیاری از جوانان بیکار و تولید کنندگان همچنان چشم به راه تحقق وعده ها هستند.

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه