اخبار داغ

مقام ارشد دولت آمریکا:

"توافق منعقد می‌شود اما امضا نه"

"توافق منعقد می‌شود اما امضا نه"
در تازه ترین اظهار نظرها درباره روند مذاکرات یک مقام ارشد آمریکایی گفت: متن توافق احتمالی که شامل ضمیمه‌های فنی جامع است منتشر می شود اما از جانب طرف‌های مذاکره کننده امضا نخواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، شاید بتوان گفت مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 به سطحی از حساسیت و اهمیت رسیده است که بعد از چهار ماه روسای جمهور روسیه و ایالات متحده را به این نتیجه رساند که باید گفتگویی هر چند کوتاه و از طریق تلفن با هم داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اوباما و پوتین در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کردند
به گفته منابع رسمی آمریکا و روسیه، شامگاه گذشته باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه، به تبادل نظر پیرامون برخی مسایل مورد علاقه دو طرف پرداختند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، مذاکرات جاری ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، از جمله موضوعاتی بود که در این مکالمه تلفنی مورد گفتگو قرار گرفت.به گزارش بی بی سی، وبسایت دفتر رئیس جمهوری روسیه گفته است که آقایان اوباما و پوتین در مورد موضوعات مربوط به روابط دو کشور "گفتگوهای مفصلی" داشتند و به طور تفصیلی به تبادل نظر در مورد وضعیت سوریه پرداختند و در مورد برنامه اتمی ایران نیز گفتگو کردند. 

مقام ارشد دولت آمریکا: "توافق منعقد می شود اما امضا نه"/ به دنبال اعتراف ایران در خصوص فعالیت های گذشته نیستیم
در مورد مذاکرات وین یکی از مهمترین نکات شاید بتوان گفت بحث تمدید مذاکرات مطرح هست مانند آنچه در لوزان اتفاق افتاد.در همین رابطه یک مقام ارشد دولت آمریکایی با بیان اینکه ضرب الاجل سی ام ژوئن احتمالا نقض می شود گفت: طرفین انتظار ندارند مذاکرات از زمان تعیین شده بیش از چند روز فراتر رود و همه طرف ها به ضرب الاجل پایبندند. به گزارش نسیم، سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: آمریکا انتظار دارد متن هر گونه توافق احتمالی با ایران شامل ضمیمه های فنی جامع منتشر و علنی شود اما از جانب طرف های مذاکره کننده امضا نخواهد شد. این مقام آمریکایی گفته است: چنین توافق هایی معمولا امضا نمی شوند اما این موضوع در را بر منتقدانی می گشاید که مدعی اند چنین توافقی به ایران فرصت می دهد که آن را نقض کند. وی افزود: آمریکا انتظار دارد که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی مورد نیاز برای راست آزمایی پایبندی ایران به یک توافق را بدهد و به نگرانی هایی در مورد فعالیت هسته ای پیشین توجه کند و آن را برطرف سازد اما به دنبال اعتراف از جانب ایران در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته اش نیست زیرا ما قبلا ارزیابی ملی خود را انجام داده ایم.

ظریف: به وین می رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را بدست آوریم
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری امروز به مذاکرات وین ملحق می‌شود. در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه سفر به وین در حساب توئیتری خود نوشت همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ایرانی ها خواستار توافقی عزتمند هستند و زیاده خواهی‌ها را رد می‌کنند. محمدجواد ظریف افزود: به وین می رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را بدست آوریم. این در حالی است که همزمان مذاکرات کارشناسی و معاونین ایران و کشورهای 1+5 ادامه دارد.

عراقچی: بحث تمدید مذاکرات الان در دستور کار ما وجود ندارد
در عرصه میدانی و درباره جزئیات آنچه در جلسات کارشناسان برای نگارش متن "برجام" انجام می شود ، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: نگارش،کار سختی است؛ بخصوص در این قسمت های آخر، بعضی از مشکلات عمده ای وجود دارد که هنوز مانع کار است ولی در جزییات و در بعضی از موارد عمومی پیشرفت های خوبی انجام شده است. عراقچی با ذکر اینکه تمام هیئت های معاونین وزرای خارجه کشورها هم به وین آمده اند، افزود: جلسات مداوم دوجانبه و چند جانبه با ایشان برگزار می شود. در قسمت های حساس موضوع، طبعا خود آنها هم بعضا مواضع متفاوتی با هم دارند که هماهنگ شدنشان کار سختی است و باید جلسات هماهنگی بین خودشان برگزار شود. در مجموع، کار به سختی و به آهستگی به پیش می رود. عراقچی در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای 5+1 گفته است که حدود 90 درصد، در نگارش متن پیشرفت حاصل شده است ،گفت: نمی شود الان عدد و رقم گفت، همانطور که می دانید یک متن اصلی وجود دارد و چندین ضمیمه ، در هرکدام از اینها با درصدهای مختلفی به جلو رفته ایم و در خود متن اصلی نسبت به ضمائم ،پیشرفت ها بهتر بوده است. وی افزود: ضمائم چون درگیر جزییات بسیار زیادی است،خوب کار یک مقدار مشکل تر هست. نمی شود درصد خاصی اسم برد . بعضی از موضوعات هنوز مانده است و از نظر کیفی اهمیت بیشتری دارد و برخی از موضوعات هست که حل شده است و اهمیتش کمتر است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران شنبه وارد وین می شود، افزود: فکر می کنم روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات های دوجانبه بین وزرای خارجه و بعضا چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پیدا خواهد کرد. وی در پاسخ به موضوع تمدید مذاکرات گفت : بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که تا زمان تعیین شده بتوانیم به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم .

طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران به کنگره رفت
در حالی که مذاکرات وین ادامه دارد و تا پایان ضرب الاجل تعیین شده زمانی باقی نمانده است، دو سناتور آمریکایی طرحی را به کنگره ارائه کرده‌اند که قانون تحریم‌های ایران را برای یک دهه دیگر تمدید می‌کند. طرح ارائه شده از سوی این دو سناتور ضدایرانی، قانون تحریم‌های ایران را که در سال 1996 به تصویب کنگره رسید و سال آینده منقضی می‌شود، برای دستکم یک دهه دیگر تمدید می‌کند. به گزارش فارس، پایگاه واشنگتن فری بیکن، نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا، روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که «مارک کرک» و «رابرت منندز» به ترتیب سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی روز گذشته (پنج‌شنبه) طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ضدایرانی را به کنگره ارائه کرده‌اند. به ادعای فری بیکن، کاخ سفید با اقدام اخیر کرک و منندز، که بارها برای تشدید تحریم‌های ایران تلاش کرده‌اند، مخالف است. این قانون که مبنای تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران است، در صورت تمدید به کاخ سفید این امکان را می‌دهد که تحریم‌های برداشته شده ایران ذیل توافق هسته‌ای احتمالی را «فورا» در صورت نقض توافق از سوی تهران بازگرداند. همچنین دولت آمریکا موظف خواهد بود به صورت مداوم به کنگره در مورد محل خرج مبالغی که ایران از محل کاهش تحریم‌ها به دست می‌آورد، گزارش دهد. 

منندز: خطوط قرمز ما به خطوط سبز بدل شده‌اند
منندز در بیانیه ای گفته است: «حیاتی است که اگر ایران مفاد توافق را نقض کرد، جریمه‌های شدید و بازگشت قدرتمند تحریم‌ها پیامد آن باشد. از نظر من، روند مذاکرات با ایران بسیار نگران‌کننده است و خطوط قرمز ما به خطوط سبز بدل شده‌اند. همین امر بازگشت آنی را به یکی از معدود ابزارهایی تبدیل کرده است که می‌توانیم به واسطه آن ایران را به پایبندی به توافق واداریم.»

پولتیکو خبر داد: نگرانی آمریکایی‌ها از غیبت صالحی در مذاکرات هسته‌ای
همزمان نشریه پولتیکو در مطلبی با اشاره به این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و سرعت گرفتن روند گفتگوها، گزارش داد که مقامات آمریکایی از غیبت یکی از مذاکره‌کنندگان کلیدی ایران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نگران هستند. به گزارش تسنیم، به نوشته این نشریه، مقامات و کارشناسان آمریکایی عنوان داشته‌اند در حالی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای انجام آخرین تلاش‌ها در راستای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران به وین وارد شده است، یک مذاکره‌کننده کلیدی ایرانی به خاطر مشکلات سلامتی در مذاکرات غایب است - امری که به‌طور بالقوه عاملی منفی برای مذاکراتی که شکننده هستند به شمار می‌رود. غیبت ناشی از وضعیت جسمانی و بیماری علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آخرین حادثه ناگوار پزشکی برای بازیگران اصلی در این مذاکرات است. شخص جان کری نیز در شرایطی که به آرامی در حال بهبودی است، از جراحت یا مشکلات سلامتی طی چندماه اخیر رنج می‌برد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران به کنگره رفت,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه