اخبار داغ

وقتی کشته های دریا هرسال بیشتر می شوند:

خزر ،دریایی که همیشه مهربان نیست!!!

خزر ،دریایی که همیشه مهربان نیست!!!
ساحل انزلی یکی از زیباترین سواحل کشور است که همه ساله تعداد زیادی از مسافران را از سرتاسر کشور به این شهر جذب می کند. دریای انزلی با وجودجاذبه های فراوان سال گذشته 28 نفر را به کام مرگ کشاند که نسبت به آمار غریق در سال قبل تر افزایشی برابر 60.7 % داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  پایگاه خبری افق انزلی ،دریا یکی از نعمتهای الهی است که همواره مردم از آن برای تفریح و امرار معاش استفاده می نمایند ،اما دریا همیشه دوست خوبی برای انسانها نیست و بسیاری از مواقع آنها را به کام مرگ می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  ,  , پایگاه خبری افق انزلی,  ،دریا یکی از نعمتهای الهی است که همواره مردم از آن برای تفریح و امرار معاش استفاده می نمایند ،اما دریا همیشه دوست خوبی برای انسانها نیست و بسیاری از مواقع آنها را به کام مرگ می کشاند.,

ساحل زیبا و گرشگرپذیر انزلی ،یکی از زیباترین سواحل کشور است که همه ساله تعداد زیادی از مسافران را از سرتاسر کشور به این شهر جذب می کند. دریای انزلی با وجود زیبایی ها و جاذبه های فراوان سال گذشته 28 نفر را به کام مرگ کشاند که نسبت به آمار غریق سال قبل تر افزایشی برابر 60.7 % داشته است و در روزهای گذشته نیز تعدادی از شهروندان و مسافران به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی جان خود را از دست داده و مردم بندرانزلی را داغدار نمودند.

,

عدم توجه مسافران و مردم بومی به هشدارهای پلیس و غریق نجاتان و شنا در محدوده ای خارج از طرح های سالم سازی موجب می شود تا علاوه بر به خطر افتادن جان هموطنان در مرحله اول خانواده ها و در مرحله دوم جامعه دچار ناراحتی و مصیبت شود.

,

اما دریای خزر چه ویژگیهای خطر آفرینی دارد که همواره یک شناگر باید به آنها توجه کند؟

,

 

,

-افزایش فراوانی هوا مساعد در فصل شنا در مقایسه با سال های گذشته(کاهش بارندگی)

,

2-افزایش فراوانی مسافر درایام تابستان

,

3-شیب تند دریای خزر در محدوده بندرانزلی

,

4-وجود امواج بلند و سنگین در سواحل دریای خزر در حوزه بندرانزلی

,

5-فراوانی بالای وزش بادهای شمال و شمال غرب که منجر به افزایش ارتفاع موج در سواحل بندرانزلی می گردد.موج های شمال و شمال غرب از حوزه دریای انزلی آغاز و به سمت شرق دریای خزر انتشار می یابد. وزش گرد بادها در دریای خزر موج هایی با ارتفاع 30متر ایجاد و به سمت ساحل هدایت میکند.

,

6-وجود موج های شکافنده در سواحل بندر انزلی که در شرایط جوی مناسب(عدم کولاک و وزش بادهای شدید)با ایجاد کشش در دریا منجر به غرق گردیدن شناگر میشود.موج های شکافنده موج هایی با ارتفاع کوتاه هستند که با ایجاد جریان آبی شدید منجر به کشیده شدن شناگر به عمق دریا و فاصله گرفتن وی از ساحل می گردد. همچنین این موج ها با ایجاد جریان آبی در زیر سطح دریا منجر به آلودگی و عدم شفافیت آب (به اصطلاح گل آلود شدن )میگردد .شناگر در تقلا برای بازگشت به ساحل و مقابله با جریان های آبی که وی را به عمق دریا و دوری از ساحل می کشد و از طرفی توام بودن آب با رسوبات کف مانند جلبکها دچار تحلیل قدرت عضلانی و نیز هراس شدید گردیده که در صورت عدم دریافت به موقع کمک دچار غرق شدگی میشود.

,

7-شیب تند سواحل خزر در حوزه بندر انزلی و بالا آمدن سطح آب دریای خزر در دهه 70منجر به پیشروی دریا به ساحل وسازه های انسانی گردیده وعدم اطلاع شناگر غیر بومی از وضعیت ساحل منجر به بروز سانحه می گردد.

,

8- از ویژگی های دریای خزر وزش بادها و موج های محلی است.به نحوی که از نقطه به نقطه ای دیگردر خزر با فاصله تقریبی 15تا 20کیلومتر میزان و شدت موج وسرعت وزش باد تفاوت دارد.و این تنوع در سواحل منجر به افزایش ریسک بروز حادثه میگردد.

,

بنابر این با توجه به اینکه موج های شکافنده از عوامل تاثیر گذار در افزایش غرقی ها میباشد اطلاع رسانی و ارائه هشدار به شناگران در هنگام انتشار این موج در دریا میتواند از بروز حوادث ناگوار پیشگیری نماید.

,

در سال جاری برنامه های خوبی جهت سالم سازی طرح دریا در محدوده شهری و روستایی بندرانزلی صورت گرفته که امیدواریم با وجود اینگونه فعایتهای سازنده و تاثیر گذار در روزهای آینده شاهد مرگ و یا غریق در دریای خزر نباشیم.

,

در پایان می توان گفت: دریا همیشه مهبران نیست و نظارت بر آموزش دقیق ناجیان غریق و بکارگیری آنان پس از انجام تست های لازم و  فراهم نمودن مکان مناسب و مشرف به دریا برای ناجیان و اطلاع رسانی به شهروندان و مسافران عزیز میتواند در کاهش میزان غرقی ها در سواحل دریای خزر موثر باشد.

, نظارت بر آموزش دقیق ناجیان غریق و بکارگیری آنان پس از انجام تست های لازم و  فراهم نمودن مکان مناسب و مشرف به دریا برای ناجیان و اطلاع رسانی به شهروندان و مسافران عزیز میتواند در کاهش میزان غرقی ها در سواحل دریای خزر موثر باشد, .,

انتهای پیام/پ

, انتهای پیام/پ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه