اخبار داغ

غفلت از دانش بومی طب سنتی با 18 هزار عنوان کتاب

غفلت از دانش بومی طب سنتی با 18 هزار عنوان کتاب
طب سنتی و مطالعه بر روی گیاهان دارویی در بسیاری کشورهای غربی رو به پیشرفت است در حالی که از دانش بومی طب سنتی با 18 هزار عنوان کتاب در داخل ایران غفلت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طب سنتی از گذشته  و قرن ها پیش مورد توجه طبیبان بوده است و زمانی که تکنولوژی و امکانات امروزی وجود نداشت راه درمان بیماران تنها به طب سنتی و گیاهان دارویی ختم می شد که اگر امروز نیز به این موضوع توجه بیشتری شود می توان آینده بهتری را برای پزشکی ترسیم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

تدریس طب سنتی در دانشگاه های غربی

, تدریس طب سنتی در دانشگاه های غربی,

این در حالی است که در متون دینی ما نیز بر طب سنتی تاکیدات فراوانی شده است و یکی از فاخرترین مشاهیر ایران که آوازه طب او در دنیا فراگیر است حکیم بوعلی سینا است که کتاب های وی در دانشگاه های غربی مورد استفاده قرار می گیرد این موضوعات در حالی مطرح می شود کشور ایران همواره منبع غنی طب سنتی و گیاهان دارویی بوده است.

,

37 درصد از داروهای صنعتی در آمریکا با داروهای گیاهی جایگزین شده اند

, 37 درصد از داروهای صنعتی در آمریکا با داروهای گیاهی جایگزین شده اند,

طب سنتی و مطالعه بر روی گیاهان دارویی در تمام کشورهای پیشرفته رو به پیشرفت است اما در ایران نسبت به یک قرن پیش توجه چندانی به آن نمی شود و علم پزشکی در تکنولوژی غربی غرق شده است با توجه به آمارهای اعلام شده تنها در کشور آلمان بالغ بر 7 هزار نوع دارو به صورت قرص،آمپول و ... با منشاء گیاهی تولید می شود و در آمار اعلام شده دیگری 37 درصد از داروهای صنعتی در آمریکا با داروهای گیاهی جایگزین شده اند.

,

آمارهایی از این دست بسیار است و کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری کلانی را در این حوزه انجام داده اند و در زمانی که ما دست از طب سنتی کشیده و رو به تکنولوژی اورده ایم آنها مطالعه خود را بیشتر کرده اند و در این راه به موفقیت های بسیار بزرگی نیز دست یافته اند.

,

ایران پرچم دار تنوع گیاهان دارویی

, ایران پرچم دار تنوع گیاهان دارویی,

از سوی دیگر در کشور ما تحولی شگرفت در سیستم گیاه درمانی سنتی که در عطاری های سطح شهر بیشتر عرضه می شوند رخ نداده است و به گواهی تاریخ  و کتاب های فراوان، کشور ایران از سالیان بسیار دور مکانی مناسب از نظر اقلیمی برای تنوع گیاهان دارویی بوده و در این زمینه بین کشورهای جهان  پرچم دار بوده ایم.
باید توجه کرد که بخش بزرگی از گیاهان دارویی که به صورت خام توسط کشورهای بزرگ خریداری می شود پس از تبدیل به محصول نهایی به کشورهایی که خودشان منبع گیاهان دارویی هستند با قیمت بسیار بالا صادر می شود،دقیقا مشخص است که  اگر بتوان در این چرخه فعالیت مناسبی را انجام داد و سیستم بازرگانی نیز شروع به کار کند از جنبه اقتصادی می تواند بسیار سود آور باشد.

,
,

غفلت از دانش بومی طب سنتی با 18 هزار عنوان کتاب

, غفلت از دانش بومی طب سنتی با 18 هزار عنوان کتاب ,

این موضوعی است که  محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر آن تاکید دارد و در این خصوص می گوید: استفاده از ظرفیت طب سنتی یک رویکرد جهانی است و سازمان‌های بین‌المللی سلامت دلایل مستحکمی را برای استفاده گسترده‌تر از طب سنتی مطرح کرده‌اند.

, محمود خدادوست , محمود خدادوست,

خدادوست با تاکید بر اینکه طب سنتی بازگشت به عقب نیست ادامه می دهد: با استفاده از دانش بومی که پشتوانه آن 18 هزار عنوان کتاب معتبر است می‌توانیم برای تعالی نظام سلامت جامعه اسلامی گام‌های مناسبی برداریم و بکارگیری طب سنتی به اقتصاد درمان و بهداشت کمک می‌کند.

,

زمینه های رشد طب سنتی در استان قم

, زمینه های رشد طب سنتی در استان قم,

این در حالی است که استان قم نیز از ظرفیت های خوبی در حوزه طب سنتی برخوردار است و در روزهای اخیر کلنگ نخستین سلامتکده و دانشکده طب سنتی با زیربنای هزار و 800 متری  به همت یکی از خیران قمی بر زمین زده شد.

,

ابولفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بر گسترش علم طب سنتی تاکید دارد و در این خصوص می گوید: حضور متخصصان و پزشکان در حوزه طب سنتی می‌تواند از برخی آسیب‌های حوزه درمان و سلامت جلوگیری کندو طب سنتی باید با گسترش آموزه‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی همراه شود.

, ابولفضل ایرانی خواه, ابولفضل ایرانی خواه,

باوجود اینکه نگاه ها در استان قم به طب سنتی تغییر کرده است و به عنوان یک علم تخصصی در جامعه دیده می شود،نیاز به گام های مناسب در راستای ترویج طب سنتی احساس می شود،البته در حال حاضر برخی از افراد سود جو هستند که در فضای مجازی با عناوین مختلف از این موضوع سوء استفاده می کنند که در این راستا هوشیاری مردم می تواند خنثی کننده این عوامل باشد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه