اخبار داغ

طرح اینترنت رایگان بامدادی در تضاد با سبک زندگی اسلامی جوانان

طرح اینترنت رایگان بامدادی در تضاد با سبک زندگی اسلامی جوانان
یک کارشناس فرهنگی به تبلیغات مخابرات در خصوص طرح مصرف رایگان اینترنت در ساعات یک بامداد الی ۶ صبح اشاره کرد و گفت: این تبلیغات نسل جوان را تشویق می کند که زمانی را که مختص به آرامش در کنار خانواده است را در اینترنت و فضای مجازی بگذرانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا پیمان عین القضاتی، مدرس دانشگاه های استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار فضای مجازینسل فردا، در خصوص شبکه های اجتماعی گفت: این شبکه ها به عنوان یک دستاورد در قرن اخیر بدیهی و گاهی ضروری است. معمولا در کشور ما تکنولوژی و رسانه های مدرن مانند شبکه های اجتماعی با مشکل مواجه هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,


عین القضاتی با اشاره به اینکه مشکلات در این حوزه به دلیل عدم آگاهی بخشی اتفاق می افتد، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات این تکنولوژی ها بومی نبودن و عدم تناسب با ساختار و نظام ارزشی ایران است،به طوری که ظرفیت های منفی این شبکه ها بیشتر از ظرفیت های مثبت آن نمود پیدا می کند.

,
,


وی افزود: این شبکه ها در غرب بیشتر استفاده تخصصی دارد اما متاسفانه در ایران به دلیل عدم تبیین فرهنگ بهره برداری  به وسیله ای برای گذران وقت تبدیل شده تا جایی که کاربران ساعت ها وقت خود را صرف حضور در این فضاها می کنند که باید فرهنگ بهره برداری از آنها  آموزش داده شود.

,
,


مدرس دانشگاه های استان مرکزی با اشاره به گسترش اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت، گفت: کارشناسان معتقدند یکی از علائم اعتیاد به اینترنت مصرف بیش از ۲۸ ساعت اینترنت در طول هفته است البته این آمار مربوط به افرادی است که شغلی مرتبط با این موضوع ندارند.

,
,


عین القضاتی یکی از آثار فضای مجازی را گسترش فردگرایی دانست و بیان کرد: افراد معتاد به اینترنت از جمع های حقیقی گریزان بوده و تمام خواسته ها و مطالبات خود را به صورت فردی از طریق فضای مجازی دنبال می کنند.

,
,


وی ادامه داد: عده ای تعبیر بهشت را برای فضای مجازی استفاده می کنند چرا که معتقدند تمام نیازهای انسان از جمله عاطفه مجازی، رفتارهای مجازی، ارتباطات مجازی، فروشگاه و بازی های مجازی در آن یافت می شود.

,
,


مدرس دانشگاه های استان مرکزی به فضای ضد ارزشی این شبکه ها اشاره و اظهار کرد: به دلیل اینکه افراد حضور فیزیکی یک دیگر را احساس نمی کنند شرم حضور کمتری احساس می شود و از اراسال انواع جوک ها، طنزها و شوخی های نابجا ابایی ندارند و ناهنجارها به نوعی هنجار تبدیل می شوند.

,
,


عین القضاتی ادامه داد: به علت اینکه در گروه ها ماهیت افراد به طور کامل مشخص نیست چنانچه افراد به گروهی ناشناس و مخالف جریان فکری خود دعوت شود معمولا دچار آسیب می شود. در این فضاها حتی افراد متاهل نیز با جنس مخالف ارتباط گرفته و به تدریج وارد حریم خصوصی افراد می شوند.

,
,


وی افزود: چون در این رسانه امکان ارتباط دو طرفه وجود دارد، این مسئله علاوه بر مزایا، در ایران دچار مشکلاتی نیز شده و تهدید محسوب می شود.

,
,

 

,

مدرس دانشگاه های استان مرکزی مطرح کرد: یکی از کارکردهای آن که در چند مدت اخیر بسیار با آن روبه رو شده ایم، بحث گسترش شایعه است. این فضاها وسیله ای بسیار خوب برای انتقال مطالب خلاف واقع است. در این رسانه ها منبع ذکر نمی شود و هرکس به اندازه فهم و درک و با هر سطح سواد و تحصیلات خود اجازه انتشار مطلب دارد.

,


عین القضاتی بیان کرد: در این میان افرادی که با سبک نوشتن خبر، انتقال موضوع و بررسی صحت خبر آشنایی ندارند؛ هر مطلبی را خبر تلقی می کنند و آن را به اشتراک می گذارند.

,
,


وی با اشاره به انتشار اخبار نادرست درخصوص واقعه مهاباد و سپس ایرانشهر، ادامه داد: انتشار این اخبار کذب موجب تنش و درگیری در جامعه می شود و افراد را دچار بدبینی به مسائل اجتماعی می کند.

,
,

 

,

مدرس دانشگاه های استان مرکزی مطرح کرد: وزارت ارتباطات کمترین حضور و نقش را در بحث آگاه سازی جامعه را برعهده گرفته است. از سویی این نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی از لحاظ اقتصادی به نفع مخابرات رقم می خورد.

,


عین القضاتی به تبلیغات مخابرات در خصوص طرح مصرف رایگان اینترنت در ساعات یک بامداد الی ۶ صبح اشاره کرد و گفت: این تبلیغات نسل جوان را تشویق می کند که زمانی را که مختص به آرامش در کنار خانواده است را در اینترنت و فضای مجازی بگذرانند.

,
,


وی ادامه داد: این تبلیغات یکی از کارکردهای منفی شبکه های اجتماعیست که مخابرات برای اصلاح آن هیچ نقشی بر عهده نگرفته است.

,
,

 

,

مدرس دانشگاه های استان مرکزی با بیان اینکه حصر و حذف این شبکه های اجتماعی امری محال به نظر می رسد، افزود: باید در جهت آگاه سازی و بالابردن سواد رسانه ای مردم و توجیه کردن مردم حرکت کرد.

,


عین القضاتی خاطرنشان کرد: البته محدودیت هایی در این زمینه باید وجود داشته باشد به طور مثال استفاده از این شبکه های اجتماعی برای قشر کودک و نوجوان سم است و استفاده از شبکه های ناآشنا برای نسل جوان باید محدود شود و در آموزش و پرورش به این مباحث مباحث پرداخته شود.

,
,


انتهای پیام/ر

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه