اخبار داغ

نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد/

برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی/ پروژه فیلمخانه ملی نیازمند اعتبار میلیاردی است/دلایل عدم معرفی رایزن فرهنگی ایران در لبنان

برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی/ پروژه فیلمخانه ملی نیازمند اعتبار میلیاردی است/دلایل عدم معرفی رایزن فرهنگی ایران در لبنان
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی برگزار می‌شود. هنوز تصمیم نهایی برای واگذاری به موسسه‌ای نشده است اما متولی اصلی حوزه هنری و دفتر موسیقی است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه در سالن اجتماعات شورا فرهنگ عمومی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

* نمایشگاه قرآن بستر تعامل سازنده میان مردم و هنرمندان قرآنی است

, * نمایشگاه قرآن بستر تعامل سازنده میان مردم و هنرمندان قرآنی است,

نوش آبادی در ابتدای این نشست سخنان خود را با اشاره به نمایشگاه قرآن آغاز کرد و گفت: قرآن کتاب نور و هدایت برای درمان همه دردهای بشری است. نمایشگاه قرآن از هفتم تا 27 ماه رمضان ادامه دارد و علاوه بر عرضه آثار مکتوب قرآنی و پژوهش‌ها از استعداد توانمندی قرآنی نیز استفاده شده است.

,

وی به حضور هنرمندان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: 114 اثر فاخر هنری ارائه می‌شود. در مجموع در نمایشگاه علاوه بر ترویج فرهنگ قرآنی بستر تعامل سازنده میان مردم و هنرمندان قرآنی پدید آمده است.

,

* قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ریاست وزیر ارشاد اجرایی می‌شود

, * قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ریاست وزیر ارشاد اجرایی می‌شود,

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خبر از اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داد و گفت: آیین نامه آن چند ماه قبل در دولت تصویب شد و پس از تشریفات قانونی قابلیت اجرایی به ریاست وزیر ارشاد یافته است.

,

نوش‌آبادی گفت: هر شخص ایرانی حق دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی را دارد اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است. کمیسیونی به ریاست وزیر ارشاد در چهارچوب این قانون به دستور رئیس جمهور تشکیل شده که نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود و تدوین برنامه ها در عرصه اطلاع‌رسانی و نظارت بر حسن اجرا و رفع اختلافات و ایجاد وحدت رویه از جمله وظایف کمیسیون است.

,

سخنگوی وزارت ارشاد درباره صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان نیز خاطرنشان کرد: این صندوق با پالایشی کار خود را ادامه می‌دهد تا افراد ذی‌صلاح مورد حمایت قرار گیرند.
وی درباره صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان به فلسفه تاریخی آن اشاره کرد و افزود: این صندوق حامی هنرمندان بوده و هست اما تمام تصمیمات باید معطوف به حمایت باشد، ارشاد با ساز و کار جدید و بکارگیری توانمندی ها و توجه به منابعی که وحود دارد سعی دارد در جهت تقویت مسایل رفاهی هنرمندان تامین اجتماعی بیمه تکمیلی بکارگیرد. ما محدودیت مالی داریم البته جذب بیش از اندازه اعضا در گذشته و ثبت نام بی رویه گذشته صندوق ما را مجبور به پالایش کرد.

,
,

نوش‌آبادی ادامه داد: بیش از نیمی از اعضای قبلی صندوق که که هویت فرهنگی و هنری انها زیرسوال بود و تعدادی از افراد هم داخل کشور نیستند یا فوت کرده اند اما مستمری می گرفتند اما با پالایش جدید بخش مهمی از افرادی که استحقاق برخورداری از خدمات صندوق نداشتند حذف شدند و با پالایش سطح اعضا را به حد قابل قبول رساندیم.

,

*جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی برگزار می‌شود

, *جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی برگزار می‌شود,

نوش‌آبادی در پاسخ به سئوال فارس درباره برگزاری جشنواره موسیقی سال جاری گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال توسط خانه موسیقی برگزار می‌شود. هنوز تصمیم نهایی برای واگذاری به موسسه‌ای نشده است اما متولی اصلی حوزه هنری و دفتر موسیقی است.

,

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های ارشاد طبیعی است از ظرفیت‌ه ای خانه موسیقی استفاده شود اما گلایه‌ها و نقدها از خانه موسیقی پابرجاست و امیدواریم با تدبیر مناسب برطرف شود.

,

وی درباره سئوال دیگر فارس پیرامون معرفی مشاور وزیر در بخش جوانان که پیش از این وزیر ارشاد آن را پستی سازمانی ندانسته بود را تایید کرد و گفت: استفاده از مشاور در حوزه جوانان تصمیمی است که اتخاذ شده است برای توانمندسازی حوزه جوانان در ارشاد و با استفاده از تجارب فرد صاحب‌نظر و واجد شرایط حوزه مشاورت تقویت خواهد تا مشکلاتی که متوجه این حوزه است برطرف شود.

,

*لزوم توجه سریع برای معرفی رایزن فرهنگی ایران در لبنان

, *لزوم توجه سریع برای معرفی رایزن فرهنگی ایران در لبنان,

وی درباره سئوال دیگر فارس پیرامون عدم معرفی رایزن فرهنگی ایران 18 ماه پس از شهادت شهید انصاری گفت: با توجه توسعه مناسبات فرهنگی ما و لبنان و روابط دیرینه ما با این کشور لزوم معرفی رایزن حس می‌شود و باید سریع‌تر به رایزنی فرهنگی این کشور توجه کنیم. باید برای جبران این اتفاق و تعیین ظرفیت‌هایی که در این کشور وجود دارد اقدام کنیم.

,

نوش‌‌آبادی ادامه داد: گاهی کارهای اداری به طول می‌انجامد، تبادل سفرا و رایزن‌ها بستگی به شرایط دارد البته عقب افتادگی معرفی از بی توجهی نیست گاهی تشریفات نیاز است.

,

نوش‌آبادی ادامه داد: ممکن است برخی مزاحمت‌هایی هم وجود داشته باشد. با توجه به این که عراق و لبنان و سوریه در معرض جریانات تروریستی است و حوادث تلخی را در این کشور شاهد هستیم. اینها ملاحظاتی است که در مناسبات سیاسی و فرهنگی مدنظر دارند و باید همه موارد را در نظر بگیریم و سطح رایزنی ‌ها را تقویت کنیم و با برنامه ریزی از بحران‌ها عبور کنیم.

,

* هنوز شرایط برای برقراری حج عمره مناسب نیست

, * هنوز شرایط برای برقراری حج عمره مناسب نیست,

وی درباره شروع دوباره حج عمره نیز گفت: متاسفانه آن شرایطی که ما برای از سر گیری حج عمره اعلام کرده‌ایم محقق نشده و تعهد از سوی کشور عربستان داده نشده است. اشد مجازات و عذرخواهی رسمی هم صورت نگرفته است. هتاکی و رفتارهای خلاف شان و عرف و رفتارهای زننده که جسارت بزرگ به زوار ایرانی بود به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. ما شرایط را برای برقراری روابط مجدد مطرح کردیم اول عذرخواهی دولت سعودی است.

,

نوش‌آبادی ادامه داد: دوم تنبیه هتاکان و متخلفان است اما هنوز این تنبیه انجام نشده است حتی حکم صادره هم کافی نیست و تناسب با جرم ندارد اما همان حکم قبل هم اجرا نشده است. برقراری امنیت کامل برای زوار ایرانی به عربستان از شروط ماست.

,

* در همه دنیا بلیط تئاتر گران است

, * در همه دنیا بلیط تئاتر گران است,

سخنگوی وزارت ارشاد درباره گرانی بلیط تئاتر گفت: سالن‌های کشور ما محدود است و استانداردهای لازم را ندارد و از سویی هنرمندان صحنه و بازیگران آن از طریق صحنه زندگی می‌کنند. در همه دنیا قیمت بلیط تئاتر گران است ما هم این مشکل را داریم.

,

* امیدواریم با امضای تفاهمنامه ارشاد و نیروی انتظامی شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم

, * امیدواریم با امضای تفاهمنامه ارشاد و نیروی انتظامی شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم,

سخنگوی وزارت ارشاد درباره تفاهمنامه ارشاد با نیروی انتظامی گفت: این کار امر به سمت تدوین شیوه نامه اجرایی است و امیدواریم در آینده نزدیک شیوه ‌نامه به امضای دو نهاد برسد و ما پس از ماه رمضان شاهد اتفاقات تلخ در زمینه لغو کنسرت‌ها نباشیم. با مقامات قضایی هم در حال مذاکره هستیم و ما منکر نقش حساس نهادهای قضایی و انتظامی نیستیم.

,

وی همچنین گفت: ما نمی‌خواهیم درباره لغو کنسرت‌ها بزرگنمایی کنیم و نکرده‌ایم. آنچه اتفا افتاد ناهماهنگی و اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود. اما ما از ورود مسئولان ارشد کشور به موضوع و توصیه‌هایشان استقبال می‌کنیم. از تذکرات سایر مقامات هم استقبال می‌کنیم و آنها را درک می‌کنیم و آنها را مغایر با هم نمی‌دانیم. در دولت یازدهم بیش از سه هزار مجموز برنامه صحنه‌ای صادر شده است. در سال 93 و سه ماه اول 94 حدود 3946 مجوز صادر شده است که 12 مجوز برای بانوان بوده است.

,

وی با بیان این که ورود بزرگان کشور را نشانه جایگاه مهم فرهنگ و هنر دانست و افزود: خوشحالیم موضوع هنر و موسیقی مهم شده که سران قوا، رییس جمهور رییس قوه قضاییه و رییس مجلس به تبعات و پیامدهای که به اجرای برنامه موسیقی در کشور ممکن است ایجاد شود اهتمام داشته اند. مواضع هم معارض نیست و هریک از منظری ورود کرده‌اند ما به دیدگاه‌های نهادهای مسئول احترام می‌گذاریم و برای رفع دغدغه ها تلاش می‌کنیم و با هماهنگی‌های صورت گرفت شاهد لغو برنامه ها نخواهیم بود.
وی به آمار وزارت کشور اشاره کرد و گفت: تمام کنسرت‌های لغو شده اینطور نبوده که توسط مقامات قضایی لغو شده باشند گاهی شرکت‌ها و اسپانسرها آنها را لغو کرده‌اند.
وی گفت: سینمای روشن از خرداد کلید خورده تا تمام شهرها دارای سالن سینما و تئاتر باشند.

,
,
,

نوش‌آبادی همچنین گفت: رستاخیز در نمایشگاه قران اکران می‌شود.

,

* اقدام بنیاد رودکی در تاسیس معاونت تئاتر و موسیقی در دست بررسی است

, * اقدام بنیاد رودکی در تاسیس معاونت تئاتر و موسیقی در دست بررسی است,

وی پیرامون استفعای مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: استعفایی در کار نبوده است.

,

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حواشی پیش آمده درباره بنیاد رودکی، گفت: اخباری وجود دارد مبنی براینکه بنیاد رودکی تصمیم دارد دو معاونت جدید موسیقی و تئاتر تأسیس کند، تا بتواند خدمات بیشتری را در بخش موسیقی و تئاتر ارائه دهند. بنیاد رودکی نهاد دولتی نیست ولی با نظارت و حمایت وزارت ارشاد فعالیت می‌کند. بنابراین تصمیم جدید بنیاد رودکی در حال بررسی است به شرطی که با سیاست‌های حاکمیتی ارشاد تعارض نداشته باشد می‌تواند انجام شود، چراکه دفتر موسیقی و اداره هنرهای نمایشی دو جزء لاینفک معاونت هنری است و نقش آن باید تداوم داشته باشد.

,

نوش‌آبادی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر نمی آید که وجود دفاتر دیگر در بنیادهای دیگر تضادی با واحدهای کنونی در وزارت ارشاد داشته است، چرا که معاونت‌های ارشاد وظیفه سیاست گذاری و نظارت دارند ولی معاونت‌هایی که رودکی قصد تأسیس دارد کارکرد اجرایی دارند. در مجموع تصمیم‌های بنیاد رودکی باید در چارچوب وظایف و اساسنامه‌‌اش باشد. این موضوع در حال بررسی است تا ابعاد آن به درستی مشخص شود و موازی کاری نباشد.

,

* با سایت‌های بدون مجوز برخورد می‌شود

, * با سایت‌های بدون مجوز برخورد می‌شود,

وی درباره برخورد با سایت‌های بدون مجوز گفت؛ تعدادی از سایت‌ها در کشور فاقد شناسنامه هستند ما متاسفیم چرا که علی رفم اعلام هنوز برخی نیامده اند مجرز بگیرند و تعیین تکلیف نشده اند و باید با این قبیل سایتها برخورد کرد. ما از سال گذشته اعلام کرده ایم که مجوز بگیرند. عده‌ای آمدند مجوز گرفتند عده‌ای تخطی کردند و عده‌ای تمایل ندارند شناسنامه دار کار کنند. گروه‌های فشار و جریانات غیر رسمی و غیر متعهد می‌خواهند غیر مسئولانه خبر منتشر کنند. همانطور که یک روزنامه باید مجوز داشته باشد یک سایت هم باید مجوز بگیرد.

,

* ادامه فیلمخانه ملی نیازمند اعتبار چند میلیاردی است

, * ادامه فیلمخانه ملی نیازمند اعتبار چند میلیاردی است,

وی درباره فیلمخانه ملی گفت: این کار سالیانی است کلید خورده و از این پروژه مقامات سینمایی بازدید کرده‌اند، اما روند ساخت کند است که باعث نگرانی شده است. واحد نوسازی و عمرانی ما تلاش دارد مشکلات اعتبار را حل کند، شخص وزیر با معاون مدیریت برنامه ریزی کشور و بخش‌های اداری مالی صحبت کرده اما ادامه پروژه نیازمند اعتبار چند میلیاردی است اما با توجه به مشکلات اعتباری دولت شاید انتظار تامین اعتبار سه یا ٤ میلیاردی دشوار باشد اما اهتمام جدی وجود دارد.

,

سخنگوی وزارت ارشاد درباره اعطای گرنت برای ترجمه اثار ایرانی گفت: از آخرین اطلاعات در این زمینه آگاه نیستم.

,

وی درباره نهادهای صنفی موسیقی گفت: انجمن موسیقی و خانه موسیقی دو تشکل غیر دولتی و صنفی هستند که فعالیت قانونی می‌کنند. اما حدود صد نفر از هنرمندان به برگزاری انتخابات و تعیین هیات مدیره که بدون نظرات آنها بوده گلایه داشتند ما هم کم و بیش در جریانیم. امیدواریم این تشکل با کمک اعضا شائبه ها را برطرف کند ما مستقیم در انتخابات هیات مدیره دخالت نمی‌توانیم کنیم. ما برای پیشبرد موسیقی کشور به انجمن موسیقی و خانه موسیقی نیاز داریم.

,

سخنگوی ارشاد در مورد کتاب ایران در گذر روزگاران گفت: مجوز چاپ اول کتاب قانونی صادر شد اما چاپ مجدد و چاپ دوم کتاب بدون اجازه بوده است، ارشاد نه مجوز چاپ و نه مجوز عرضه را داده است حتی افست شدن این کتاب هم  غیرقانونی بوده است و در حال رسیدگی است.

,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه