اخبار داغ

فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک:

اسارت مهران، طعمه ای برای تبلیغات رسانه ای بیگانه

اسارت مهران، طعمه ای برای تبلیغات رسانه ای بیگانه
مانور تبلیغاتی رسانه های جهانی در مورد اسارت مهران به شیوه ای بود که افراد ناآشنا با جغرافیای ایران گمان می کردند این شهر نزدیک به تهران و منطقه ای استراتژیک است،امام(ره) برای اینکه حتی ذره ای از خاک ما دست متجاوزان نباشد دستور آزادسازی شهر را صادر کردند و پس از آزادسازی آن توسط نیروهای ایران، فرمودند؛«مهران را هم خدا آزاد کرد».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دیار آفتاب، عملیات کربلای یک رشادت های مردم ایران برای آزادسازی شهر مهران را یادآوری می کند. عملیاتی که با هماهنگی سپاه و ارتش اتفاق افتاد و نتیجه ای به قیمت غافلگیری و تضعیف روحیه صدام و سربازانش به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


عملیات کربلای یک در تاریخ دهم تیرماه ۱۳۶۵ اتفاق افتاد که در نتیجه شهرهای مرزی مهران، ارتفاعات قلاویزان و شهرک های منصور آباد از دست دشمن غاصب بازپس گرفته شد.

,
,


عبدالله خسروی، فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک در گفتگو با خبرنگار فرهنگی دیار آفتاب در خصوص این عملیات می گوید: مهران یک شهر مرزی است و در طول تاریخ جنگ چندین بار توسط ارتش بعث عراق و یک بار هم از سوی منافقین اشغال شد.

,
,


خسروی ادامه می دهد: ارتش عراق چند ماه در مهران مستقر شده بود اما رزمنده های ایران با برنامه ریزی عملیات کربلای یک، این شهر را آزاد کردند.

,
,


وی می گوید: یکی از نکات بارز این عملیات استفاده از نیروی زرهی سپاه برای اولین بار بود که با تانک و pmp و نفربر به مواضع دشمن حمله کرد که در نهایت با آزادسازی مهران، دشمن را تا خطوط مرزی عقب راند.

,
,


فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک می افزاید: شهر مهران یک نقطه سوق الجیشی و پر اهمیت از جنبه سیاسی و تبلیغاتی بود به طوری که تصرف این شهر در تمام رسانه ها بازتاب پیدا کرد به همین دلیل امام(ره) حساسیت ویژه ای برای آزادسازی این شهر نشان دادند.

,
,


خسروی در ادامه مطرح می کند: در محاسبات جنگی تصرف یک شهر از کشور مقابل نوعی امتیاز محسوب می شد برای همین امام راحل دستور دادند که شهر حتما آزاد شود.

,
,


وی توضیح می دهد: یکی از محورهای اصلی تهاجم عراق در روزهای ابتدایی جنگ شهر مهران بود که دشمن در عملیات هایی توانسته بود این شهر و سرپل ذهاب، قصر شیرین و خسروی را به تصرف در آورد. از سویی تسلط دشمن بر روی شهر دهلران نیز بسیار بالا بود.

,
,


فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک در خصوص شهر مرزی مهران می گوید: بعد از عراق، یک سال قبل از عملیات مرصاد، در دوره ای منافقان طی عملیات چهلچراغ از همان محور عبور عراقی ها در جنگ وارد کشور شدند و این شهر را تنها چند ساعت تصرف کردند که با تلاش رزمنده های ایران مجدد این شهر به آغوش کشور بازگشت.

,
,


خسروی ادامه می دهد: در عملیات کربلای یک سپاه چند لشگر وارد عمل کرد که عمده آن را لشکر ۱۷ متشکل از نیروهای استان مرکزی، قم، قزوین، زنجان و سمنان و لشگر ۲۵ کربلا از استان مازندران تشکیل می داد. البته این دو لشگر به صورت مستقیم وارد عملیات شدند و تیپ و لشگرهای دیگری هم غیر مستقیم کمک کردند.

,
,


وی توضیح می دهد: عملیات کربلای یک زیر نظر قرارگاه مشترک سپاه و ارتش فرماندهی می شد که ارتش عملیات توپخانه ای و هوایی را به عهده گرفته بود.

,
,


فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک در خصوص فعالیت رسانه ها در این باره اظهار می کند: رسانه های جهانی طوری روی این مسئله مانور تبلیغاتی داده بودند که افراد ناآشنا با جغرافیای ایران گمان می کردند این شهر نزدیک به تهران است و منطقه ای استراتژیک محسوب می شود لذا امام(ره) برای اینکه حتی ذره ای از خاک ما دست متجاوزان نباشد دستور آزادسازی شهر را صادر کردند. و پس از آزادسازی این شهر توسط نیروهای ایران، فرمودند؛«مهران را هم خدا آزاد کرد»

,
,


خسروی استقامت را یکی از مهمترین ویژگی های رزمندگان عملیات کربلای یک می داند و می گوید: آب و هوای مهران بسیار گرم و خشک است به طوری که درجه هوا به ۴۸ درجه سانتی گراد می رسد اما رزمنده ها دستور امام(ره) را روی چشم گذاشتند و با همه توانشان جنگیدند.

,
,


وی می افزاید: جنگ تحمیلی نشان داد که ما هر زمان اراده کردیم، به اهدافمان رسیدیم. اگر مقاومت بچه ها در ۸ سال دفاع مقدس نبود امروز آسایش و امنیت در جامعه برقرار نبود.

,
,


فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک ادامه می دهد: امروز بسیاری از نظریه پردازان جنگ و افرادی که در دنیا استراتژی جنگ را تعریف می کنند، به استقامت و توان رزمندگان ایران در جنگ ۸ ساله واقف هستند. اگر امروز جرأت حمله نظامی به ایران را ندارند چون سابقه سخت کوشی مردم ایران را در یاد دارند.

,
,


خسروی کوتاه نیامدن را مهمترین پیام رزمندگان و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی عنوان می کند و می گوید: دشمنی آمریکا از بدو تاسیس انقلاب اسلامی وجود داشته است و امروز اگر مسئله هسته ای رفع شود نظام سلطه موضوعات دیگری برای دشمنی و عداوت نهان و آشکار با ملت ایران پیش می کشد.

,
,


وی می افزاید: در مذاکرات بحث هسته ای در حاشیه قرار گرفته و مسئله بازدید از مراکز نظامی مطرح شده که این امری محال است.

,
,


فرمانده تیپ اطلاعات عملیات کربلای یک معتقد است مردم ایران نظام سلطه آمریکا بر جهان را برهم زده اند لذا آمریکا به دنبال کوچک و چند پاره کردن کشورهاست تا به این شیوه توان نظامی کشورها را تضعیف کند.

,
,

 

,

در عملیات کربلای یک ۵ فرمانده گردان و همچنین شهسد دستواره، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

,

 

,

در طول تاریخ جنگ، آزاد سازی خرمشهر در اذهان بسیاری از مردم ایران حک شد اما عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران که کم از بازپس گیری خرمشهر نداشت به فراموشی سپرده شد. در حالی که خدا مهران را نیز همانند خرمشهر آزاد کرد. چراکه امام راحل همچون موضوع خرمشهر، بلافاصله پس از آزادسازی مهران، این پیروزی را عنایت و نعمتی از جانب خدا دانستند.

,

 

,

شاید بهتر باشد رزمندگان و فرماندهان حاضر در این عملیات و همچنین رسانه ها با بازخوانی ابعاد و زوایای بازپس گیری مهران، اهمیت این مسئله را برای مردم تبیین کنند.

,


انتهای پیام/ر

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه