اخبار داغ

یک متخصص روانپزشک:

بیماری‌ها، ناباروری و طلاق از عوامل مصرف سیگار در زنان/ دولت مانع فعالیت مافیای سیگار شود

بیماری‌ها، ناباروری و طلاق از عوامل مصرف سیگار در زنان/ دولت مانع فعالیت مافیای سیگار شود
یک متخصص روانپزشک با اشاره به این‌که آمار دختران سیگاری دو برابر پسران است، گفت: بروز بیماری‌ها، ناباروری و طلاق از عوامل مصرف سیگار در زنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر علیرضا سفیدچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره علت اعتیاد زنان به دخانیات اظهار داشت: در طی گفت‌وگویی که دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در سال 92 انجام داده بود سالیانه نزدیک به 60 هزار نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و سالانه حدود 10هزار میلیارد تومان در ایران برای سیگار هزینه می‌شود و مصرف کنندگان دو برابر این رقم را صرف هزینه‌های درمانی بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار مانند انواع سرطان‌ها می‌کنند.

مصرف سیگار در دختران در حال افزایش است
وی با اشاره به پایین آمدن سن مصرف دخانیات در کشور، تصریح کرد: طبق آمار رسمی کشور میزان مصرف سیگار در دختران در حال افزایش است، از آنجا که سودآوری شرکت‌ها و مافیای دخانیات از اهمیت بالایی برخوردار است لذا به دنبال بازارهای جدید برای مصرف هستند و این بازار جدید در چند سال اخیر در کشور ما در بین زنان و دختران در حال شکل‌گیری است.

این متخصص روانپزشک با اشاره به عواملی که باعث جذب زنان به سیگار می‌شود، گفت: از طریق انواع تبلیغات در مجلات و رسانه‌های مجازی، ارایه بسته‌بندی‌ها و طراحی‌های جذاب و فریبنده و حتی ارتباط دادن سیگار با زیبایی و لاغری توجه دختران و زنان را به دخانیات جلب می‌کنند.

مصرف قلیان دختران دو برابر پسران است
سفیدچیان افزود: در کشور ما مصرف قلیان در دختران بیش از دو برابر پسران شده است، باید توجه داشته باشیم تأثیر منفی مصرف مواد در زنان با توجه به دستگاه عصبی و فیزیک آن‌ها و هورمون‌های زنانه چند برابر مردان است چنانچه در مدت کوتاهی ممکن است زنان دچار پیری زودرس، یائسگی و حتی مرگ ناخواسته شوند.

لذت کاذب در اولین مصرف
وی درباره لذت مصرف دخانیات گفت: معمولا خانم‌ها و دختران در اولین مصرف احساس شادی و شعف می‌کنند و لذتی کاذب به دست می‌آورند که این باعث افزایش مصرف و گرایش به سمت دخانیات در آینده می‌شود.

علت‌های اعتیاد زنان
این متخصص روانپزشک گفت: از طرفی دیگر دختران جوانی که به هر دلیلی از خانواده به ویژه عاطفی دور می‌شوند با گرایشی که به دوستان و جلسات دوستی پیدا می‌کنند امکان مصرف در آن‌ها بیشتر می‌شود، در اینجا کم توجهی از جانب خانواده است که نتوانسته است ارتباط خوبی با جوانش برقرار کند و او را گریزان کرده است.

سفیدچیان درباره علت‌های اعتیاد زنان گفت: گاهی وجود باوری نادرست درباره اعتیادآور نبودن سیگار و قلیان، تاثیرات مفید آن برای رفع مشکلات روانی، استرس‌ها و تنش‌ها، اثبات توانایی‌های زنان به مردان و تحت‌تأثیر قرار گرفتن مردان معتاد از علل اعتیاد به مصرف دخانیات در زنان است.

ایمان بازدارنده‌ای از مصرف دخانیات است
وی با اشاره به تاثیر مثبت ایمان گفت: اصولا ضعف ایمان و باورهای دینی سبب می‌شود که افراد به راحتی به سمت اعتیاد حرکت کنند زیرا اعتقادات مذهبی به عنوان یک بازدارنده قوی عمل می‌کند.

این متخصص روانپزشک اذعان داشت: جوانان به تأیید و مقبولیت در گروه دوستان بسیار وابسته هستند و به اصطلاح برای کم نیاوردن در جمع توان " نه گفتن" را ندارند و از آن‌‌ها تبعیت می‌کنند.

بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان
سفیدچیان با اشاره به بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان تصریح کرد: افزایش چشمگیر و ثابت شده سرطان ریه ، پستان و رحم، پوکی استخوان و عوارض ناشی از پوکی استخوان مانند انواع شکستگی‌ها در سنین بالا، بروز چربی‌ها در بدن و پرفشاری خون در خانم‌ها از جمله عوارض مصرف سیگار است.

زنان سیگاری قدرت بارداری کمتری دارند
وی با اشاره به آمار اختلالات باروری در زنان سیگاری گفت: تحقیقات نشان داده که قدرت بارداری در زنان سیگاری که بیش از 30 سال سن دارند بیشتر از 70 درصد کاهش می‌یابد، این بدان معنا است که هر قدر دختران و زنان بیشتری به سیگار روی می‌آورند زاد و ولد کشور ما با مشکلات بیشتر و پیچیده‌تری مواجهه خواهد شد.

تاثیر سیگار زنان در طلاق
این متخصص روانپزشک با اشاره به رشد فزاینده طلاق‌‌هایی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد، بیان کرد: عامل طلاق در کشور از حیث مشکلات روانپزشکی به اختلالات میل جنسی مربوط می‌شود و یکی از عوارض جدی مصرف سیگار ایجاد اختلال در میل جنسی است که به معنی از هم‌پاشیده شدن کانون‌های خانوادگی است.

پیشگیری و درمان
سفیدچیان درباره راه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: برای پیشگیری از اعتیاد به دخانیات باید اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود و از نقش‌های آموزش و پرورش و رسانه‌ها استفاده بهینه و مناسب شود.

وی افزود: باید به مبحث آموزش مهارت‌های زندگی به ویژه پرورش مهارت "نه‌گفتن" در جوانان و چگونگی ایجاد روابط گرم خانوادگی و بروز عواطف در خانواده و نگهداری آن توجه داشته باشیم.

سفیدچیان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با ایجاد مراکز درمان اعتیاد ویژه بانوان، مقابله با مافیای قدرتمند این مواد، افزایش مالیات بر سیگار و عمل به قانون‌های مبارزه با دخانیات که نیازمند یک ضمانت اجرایی است، نقشی بسیار مهم در این باره ایفا کند.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
, مصرف سیگار در دختران در حال افزایش است ,
,
,
,
,
, مصرف قلیان دختران دو برابر پسران است ,
,
,
, لذت کاذب در اولین مصرف ,
,
,
, علت‌های اعتیاد زنان,
,
,
,
,
, ایمان بازدارنده‌ای از مصرف دخانیات است,
,
,
,
,
,
,
,
, زنان سیگاری قدرت بارداری کمتری دارند,
,
,
, تاثیر سیگار زنان در طلاق ,
,
,
, پیشگیری و درمان,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه