اخبار داغ

تیشه‌هایی که ریشه بر کتاب می‌زند / کتاب خوان در خانه ها کم شده است

تیشه‌هایی که ریشه بر کتاب می‌زند / کتاب خوان در خانه ها کم شده است
حوزه کتاب درکردستان هواخواهان و طرفداران زیادی دارد و در عین حال با مشکلات فراوانی نیز دست و پنجه نرم می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از آفتاب دل، روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان ( روز قلم ) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا  , آفتاب دل, آفتاب دل,


حوزه کتاب درکردستان هواخواهان و طرفداران زیادی دارد و در عین حال با مشکلات فراوانی نیز دست و پنجه نرم می کند.

,
,


در رسانه ها می بینیم ، می شنویم ، یا می خوانیم که مردم ما «کم خوان»اند ، رغبتی به مطالعه ندارند ، هر ایرانی در سال ، فلان قدر دقیقه کتاب می خواند و داوری های متنوع و فراوان دیگر.
وقتی از کسی می پرسی «آیا کتاب می خوانی؟» و در جواب می گوید که «چرا باید بخوانم؟» منطقی ترین و استوارترین پاسخ را داده است. واقعا چرا باید بخوانند؟

,
,
,


خانواده نخستین کانونی است که می تواند انگیزه های خواندن را در فرزندان فراهم کند. پدری که ناگزیر است وقتی فرزندش هنوز در خواب است از خانه خارج شود و وقتی هم در دیر وقت شب به خواب رفته است به خانه برگردد و مادر که باید به تدبیر خانه بیندیشد و هم مرد و هم زن خانه باشد، چه مجالی برایشان می ماند که خود چیزی بخوانند یا فرزند خود را به خواندن ترغیب کنند. وقتی در همه زندگی ات باید فکر نان باشی ، کتاب ، آب خواهد بود و کتاب خواندن آب در هاون کوبیدن.

,
,


آری اینها را مردم می گویند،  مردمی که همین نمادها برای دلزده کردن مخاطبان از هر چه مطالعه و متعلقات آن است کافی است.

,
,


کمتر از ۳ درصد مردم استان کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند

,
, کمتر از ۳ درصد مردم استان کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند,


اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: ضروری است بر اساس هر نفر، ۴ نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان وجود داشته باشد، ولی در حال حاضر در کردستان به ازای هر نفر ۳ و نیم جلد کتاب، کم داریم.

,
,


وی می گوید: در حالی که مطابق شاخص‌ها لازم است ۳۵ درصد مردم کردستان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند هم اکنون کمتر از ۳ درصد مردم کردستان عضو کتابخانه‌ها هستند.
 
پس دلیل اینکه مردم کمتر مطالعه می کنند چیست؟

,
,
,
, پس دلیل اینکه مردم کمتر مطالعه می کنند چیست؟,


مطالعه درکردستان به درون سبک زندگی روزمره ی شهروندان وارد نشده، فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان به فراموشی سپرده شده و به مساله ای فرا واقعیت مبدل گردیده است. "خریداران کتاب" عمدتاً دو قشر دانش آموز و دانشجو می باشند که بالتبع مطالعه در همین دو قشرخلاصه می شوند.

,
,


تیراژ چاپ کتابها پایین تر آمده است

,
, تیراژ چاپ کتابها پایین تر آمده است,


دانشجوی ارشد جامعه شناسی در خصوص عدم استقبال شهروندان کردستانی به مطالعه گفت:" دلیل عدم استقبال شهروندان به کتابخوانی، عادت نکردن به مطالعه می باشد. از کودکی به ما آموزش داده نشده و ما نیز به کودکانمان آموزش نداده ایم که ارزش واقعی مطالعه چه قدر می باشد و چگونه مطالعه می تواند به بخشی از فرهنگ روزمره ما تبدیل شود. پس در ابتدا، این موضوع یک مشکل فرهنگی هست.

,
,


وی گفت:  این مساله در سال های اخیر نیز شدیدتر شده یعنی به جای اینکه کتابخوان تر شویم، تیراژ چاپ کتابها پایین تر آمده، سانسورها بیشتر شده و خوانندگان نیز کم تر شده اند. این مساله به گونه ای گشته  که مراجعه به کتابخانه های عمومی، تنها جهت درس خواندن می باشد."

,
,


ناشران کتاب در کردستان نیاز به حمایت جدی دولت دارند

,
, ناشران کتاب در کردستان نیاز به حمایت جدی دولت دارند,


عمر فاروقی یکی از مولفان کردستان چندی پیش در گفتگو با ایرنا گفت: این قشر فرهنگی در استان فرهنگی کردستان همواره در سخت ترین شرایط ، خدمت فرهنگی ارائه کرده اند و کمتر مورد توجه واقع شده اند.

,
,



وی با بیان اهمیت نوشتار و کتاب به عنوان رسانه ای تاثیر گذار و ماندگار گفت: نویسندگان و ناشر مانند سایر ناشران کشور با مشکلی دیگر از جمله گسترش رسانه های الکترونیک مواجه شده اند که باعث کاهش مخاطبان شده است.

,
,
,


رفع موانع موجود بر سر راه ناشران تاثیر بسزایی در ارتقای شاخص های فرهنگی جامعه دارد

,
, رفع موانع موجود بر سر راه ناشران تاثیر بسزایی در ارتقای شاخص های فرهنگی جامعه دارد,


حجت‌الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل گفت: از سال گذشته تاکنون 166 عنوان کتاب در این استان به چاپ رسیده است.

,
,


وی در ادامه با اشاره به اهتمام جدی برای رفع مشکلات موجود در بخش فرهنگی چاپ و نشر کتاب در استان اظهار کرد: رفع موانع موجود بر سر راه ناشران تاثیر بسزایی در ارتقای شاخص های فرهنگی جامعه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اولویت اول کتابخانه های عمومی خرید از ناشرین و مؤلفین استان باشد و کتاب های مربوط به استان را مسئولین خریدار و در کتابخانه های استان در اختیار مردم قرار دهند .


وی با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی افزود: سرانه مطالعه در استان فرهنگی کردستان باید بسیار بالا باشد و رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد جامعه است.

,
,
,
,
,
,
,


جعفری اظهار داشت: امسال به دلیل رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم، بعضی از مشکلات بر سر راه نشر کتاب مرتفع شده است.

,
,


لذا جهت جلوگیری از این امر مسئولین باید سعی نمایند تقاضا در خصوص کتاب را با افزایش عرضه ی آن از طریق روش ها و گفتمان های جدید تبلیغاتی به شهروندان ارائه نمایند.

,
,


 برای ترغیب شهروندان کردستانی به امر مطالعه باید از همان ابتدا معلمان ساعاتی از درس را به امر کتابخوانی در مدارس اختصاص دهند و کودکان را با فرهنگ کتابخوانی آشنا نمایند. همچنین باید جذابیت در مطالعه را برای کودکان و جوانان بالا برد و آنها را به مطالعه راغب نمود.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه