اخبار داغ

عبدالملکی در گفت‌وگو با دانا:

دولت در مدیریت دانشگاه ها فضای حاشیه پردازی را خیلی پررنگ کرد/مسئولین نگاه افراطی در حوزه سیاست را به دانشجویان تزریق می کنند

دولت در مدیریت دانشگاه ها فضای حاشیه پردازی را خیلی پررنگ کرد/مسئولین نگاه افراطی در حوزه سیاست را به دانشجویان تزریق می کنند
این استاد دانشگاه درخصوص نگرش حاکم بر دانشگاه ها در دولت کنونی تصریح کرد: مسئولین دانشگاه ها یک نوع نگاه افراطی در حوزه سیاست به دانشجویان تزریق می کنند. این موضوع در نوع برخوردی که با برخی اساتید داشتند، مشخص است و مقام معظم رهبری نیز صراحتا گفتند که باید از اساتیدی که روی اصول و مبانی ایستاده اند تقدیر شود و من فکر می کنم که این فرمایش ایشان معنا داشت.
[

حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و از جمله اساتیدی که در مراسم افطاری مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه به ایراد سخن پرداخت، در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانادرخصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: مقام معظم رهبری جایگاه علمی ما را خوب توصیف و تأکید کردند که باید مسیر حرکت علمی کشور روبه پیشرفت باشد و شتاب علمی ما نباید کاهش پیدا کند. ایشان چند آسیب را نیز مطرح کردند که یکی از آنها ایجاد حاشیه و سیاسی کاری در دانشگاه ها بود، که موجب می شود نشاط علمی را تبدیل به خمودگی و فضای ناامیدی کند و شرایط علمی را تحت تأثیر قرار دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

این استاد دانشگاه درخصوص نگرش حاکم بر دانشگاه ها در دولت کنونی تصریح کرد: من فکر می کنم که در دوره دولت جدید، مسئولین سیاسی و دانشگاه ها یک نوع نگاه افراطی در حوزه سیاست به دانشجویان تزریق می کنند. این موضوع در نوع برخوردی که با یک سری از اساتید داشتند مشخص است و مقام معظم رهبری نیز صراحتا این موضوع را گفتند که باید از اساتیدی که روی اصول و مبانی ایستاده اند تقدیر شود و من فکر می کنم که این فرمایش ایشان معنا داشت.

,

 

,

وی ادامه داد: مسئولین در فضای دانشگاه نیز شروع کردند به فعال کردن یک سری نهادها و تشکل های سیاسی که برخی از آنها منسوخ بودند و برخی دیگر نیز بی ریشه. این تشکل ها با عناوین مختلف اعم از فرهنگی و هنری ایجاد شدند اما عملا هدفشان فعالیت های سیاسی بود. در برخی دانشگاه ها فضا به مراتب بدتر بود و غیر از فضای سیاسی، فضای فرهنگی نیز تحت تأثیر رویکرد فرهنگی ای که این جریان های جدید در دانشگاه ها ایجاد کردند، تحریف شد و مراسم هایی که در شأن دانشگاه نیست و از ساحت علم به دور است در این دوره در دانشگاه برگزار شد. بنابراین از این جهت می توانیم بگوییم که متأسفانه این دولت در مدیریت دانشگاه ها فضای حاشیه پردازی را خیلی پررنگ کرد و این خودش عاملی بود در کاهش سرعت رشد علمی دانشگاه ها.

, ین دولت در مدیریت دانشگاه ها فضای حاشیه پردازی را خیلی پررنگ کرد و این خودش عاملی بود در کاهش سرعت رشد علمی دانشگاه ها.,

 

,

عبدالملکی درخصوص موضوع بورسیه ها و تذکری که مقام معظم رهبری در این خصوص به کسانی که این موضوعات را بزرگنمایی کردند، داشتند نیز عنوان کرد: در دولت قبل عده ای بورس شدند و وزارت علوم هزینه های شان را پرداخت کرد و قرار بود زمانی که درس آنها تمام شد جذب دانشگاه ها شوند؛ اما این اتفاق نیفتاد و وزارت علوم خیلی از این فارغ التحصیلان را مرخص کرد و در واقع این موضوع را از سر خود باز کرد.

,

 

,

وی در انتها به تأکید مقام معظم رهبری به تحول در حوزه علوم انسانی پرداخت و با بیان اینکه نگاه سوء به حوزه علوم انسانی ناشی از نفوذ استعمار در گذشته و تمرکز آن بر روی علوم فنی، پزشکی و پایه و اغفال مردم از علوم انسانی است، ابراز داشت: نتیجه این تغییر تفکر بوسیله استعمار این شده است که شاگرد اول های دبیرستانی می روند در رشته های ریاضی و تجربی و بعد هم وارد رشته های مهندسی و پزشکی می شوند و آنهایی که یک مقدار عقب تر هستند وارد حوزه علوم انسانی می شوند.

,

 

,

وی ادامه داد: در سطح مدیریت کشور نیز تقریبا همین طور است و بیشتر ترجیح داده می شود که یک وزیر، دکتر یا مهندس باشد تا اینکه دکترای یک رشته علوم انسانی داشته باشد. همین موضوع باعث می شود که در سطح وزارت علوم نیز چنین تفکری تزریق و منتقل شود؛ به طور مثال وزارت علوم مخصوصا در حوزه پژوهش، به پژوهش های فنی بها و ارزش بیشتری می دهد تا پژوهش های علوم انسانی و سهم بسیار کمی از بودجه تحقیقاتی صرف علوم انسانی می شود.

,

 

,

این استاد دانشگاه در انتها خاطرنشان کرد: درحال حاضر هنوز خیلی از مسئولین حوزه علمی کشور علوم انسانی را جزء علوم نمی دانند و علوم را محدود می کنند در علوم فنی، پایه و پزشکی. بنابراین تا اصلاح این نگاه خیلی زمان لازم است. اما متأسفانه مسئولین توجه کافی به این مسأله ندارند و من فکر می کنم که مسأله اصلی همین باشد و با وجود همه تأکیداتی که مقام معظم رهبری  دارند بازهم مسئولین اصرار دارند که علوم انسانی اصولا علم نیست.

, این استاد دانشگاه در انتها خاطرنشان کرد: درحال حاضر هنوز خیلی از مسئولین حوزه علمی کشور علوم انسانی را جزء علوم نمی دانند و علوم را محدود می کنند در علوم فنی، پایه و پزشکی. بنابراین تا اصلاح این نگاه خیلی زمان لازم است. اما متأسفانه مسئولین توجه کافی به این مسأله ندارند و من فکر می کنم که مسأله اصلی همین باشد و با وجود همه تأکیداتی که مقام معظم رهبری  دارند بازهم مسئولین اصرار دارند که علوم انسانی اصولا علم نیست.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه