اخبار داغ

«مورالس» پیروزی ملت یونان و شکست نظام سرمایه‌داری را تبریک گفت

«مورالس» پیروزی ملت یونان و شکست نظام سرمایه‌داری را تبریک گفت
رئیس جمهور بولیوی نتیجه همه پرسی در یونان را در مخالفت با شرایط وام دهندگان اروپایی تبریک گفت و این پیروزی را سرآغازی برای رهایی مردم یونان از سیاست‌های ریاضت اقتصادی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازفارس، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی روز گذشته در سخنانی در «لاپاز» پایتخت بولیوی با ابراز تبریک صمیمانه به ملت یونان به خاطر پاسخ  قاطعانه «نه» به بازپرداخت بدهی‌های چند جانبه دولت این کشور، این «پیروزی» ملت یونان را شکستی برای امپریالیسم اروپایی توصیف کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مورالس از رهبران چپ گرای آمریکای لاتین تاکید کرد که ملت تاریخی یونان که مهد دموکراسی است، بدین ترتیب موفق شد که با راًی خود، سرمایه‌داری آزار دهنده را شکست دهد.

,

ارقام منتشر شده از سوی وزارت کشور یونان نشان داد که 61.3 درصد رای‌دهندگان به این طرح «نه» گفته‌اند، در حالی آرای مثبت به آن 38.7 درصد است.

,

رای‌دهندگان یونانی شرایط  پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا را که تحت عنوان طرح نجات مالی بین المللی مطرح شده بود را قاطعانه رد کرده‌اند.

,

مردم یونان در این همه پرسی که به همت «الکسیس سپیراس» نخست وزیر این کشور برگزار شد، بایستی راًی موافق یا مخالف خود را با شروط پیشنهادی اعتبار دهندگان بین‌المللی، به صندوق می انداختند.

,

مورالس که کشورش طی نه سال اخیر به شدت از نهادهای مالی بین‌المللی فاصله گرفته است، در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه بانک مرکزی اروپا تحت نفوذ  صندوق بین‌المللی پول، با استفاده از فرمول بدهی بیشتر برای پرداخت بدهی درصدد اخاذی از ملت یونان بود، تصریح کرد: چگونه ممکن است که صندوق بین المللی پول در حال حاضر سیاست‌های تعدیل را همچنان به دیگران تحمیل نماید، در حالی که (این صندوق ) تنها باعث تجمیع سرمایه در دستان اندکی می شود.

,

نخست وزیر یونان که خود نیز از جمله مخالفان سیاست‌های تحمیلی صندوق بین‌المللی پول به حساب می‌آید، پیشتر از رای دهندگان خواسته بود که با بسته کمک‌های پیشنهادی مخالفت کنند چرا که شرایط آن را برای ملت یونان «تحقیر آمیز» می‌داند.

,

سیپراس که هم اکنون از حمایت داخلی برای پیشبرد سیاستهای اقتصادی خود برخوردار شده است، قصد دارد که با سفر به سایر کشورهای اروپایی، درباره شرایط بهتر دریافت وام، با اعتبار دهندگان اروپایی وارد مذاکره شود.

,

یونان اولین کشور توسعه یافته است که به علت کسری بودجه و نقدینگی زیاد، نتوانسته است به موقع بدهی خود را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.

,

سیپراس در هفته‌های گذشته از بانک مرکزی اروپا، صندوق بین‌المللی پول و کمیسیون اروپایی خواسته بود تا 30 درصد از بدهی 240 میلیارد یورویی (267 میلیارد دلاری) یونان را ببخشند، تا زمانی که آتن پس از گذشت 20 سال و بهبود شرایط اقتصادی‌اش، بازپرداخت این وام را آغاز کند.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه