اخبار داغ

"چاه و گوچی" قدیمی ترین روش آبیاری در بستک+ تصویر

"چاه و گوچی" قدیمی ترین روش آبیاری در بستک+ تصویر
عبدالله دامن افشان یکی از اهالی روستای کوخرد بستک گفت : مردم شهرستان بستک بخصوص منطقه کوخرد در گذشته از طریق چاه و گوچی که شامل یک حلقه چاه و دو ستون جهت اهرم و مسیرحرکت گاو که به گوچی معروف بود مزارع و باغات خود را آبیاری می کردند و از این طریق در آبیاری تسریع صورت میگرفت .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ، عبدالله دامن افشان یکی از اهالی روستای کوخرد بستک و گوینده رادیو طی مصاحبه ای به خبرنگار جهانگیریه گفت : مردم شهرستان بستک بخصوص منطقه کوخرد در گذشته از طریق چاه و گوچی که شامل یک حلقه چاه و دو ستون جهت اهرم و مسیرحرکت گاو که به گوچی معروف بود مزارع و باغات خود را آبیاری می کردند و از این طریق در آبیاری تسریع صورت میگرفت .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ، عبدالله دامن افشان یکی از اهالی روستای کوخرد بستک و گوینده رادیو طی مصاحبه ای به خبرنگار جهانگیریه گفت : مردم شهرستان بستک بخصوص منطقه کوخرد در گذشته از طریق چاه و گوچی که شامل یک حلقه چاه و دو ستون جهت اهرم و مسیرحرکت گاو که به گوچی معروف بود مزارع و باغات خود را آبیاری می کردند و از این طریق در آبیاری تسریع صورت میگرفت ., جهانگیریه,

 

,

وی در ادامه گفت : در جای جای منطقه کوخرد آثار چاه و گوچی به چشم می خورد اما هم اکنون دیگر تنها خرابه هایی از این آثار مهم گذشته بجا ماده است و موتورهای پمپ آب جای آنها را گرفته است .

,

 

,

آبیاری به وسیله چاه و گوچی مهمترین روش آبیاری بوده است که هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است اما ساخت نمادین آبیاری قدیم زنده کردن فرهنگ گذشتگانمان است که تلاش و کوشش و همت والای آنان را به اثبات می رساند .

,


همچنین آبیاری به وسیله آسیاب های آبی و نگهداری آب در برکه ها نیز از روشهایی بوده است که گذشتگان از آن جهت آبیاری باغات و حتی نخلستانهای خود از آن استفاده می نمودند .

,
,

 

,

وی عنوان کرد : جوانان فرهنگ دوست  کوخرد با همکاری دهیاری و شورای محترم اسلامی کوخرد اقدام به زیبا سازی میدان گاو و گوچی در این روستا نموده اند . در این میدان زیبا که نمادی از تاریخ و فرهنگ آبیاری گذشته ی کوخرد در گذشته را به جوانان امروز و آینده گان نشان می دهد ، این میدان نمادین بوسیله یک عدد گاو و دو فردی که کار آبیاری را انجام می دهند و در زبان محلی گاوبزیار می گویند آبیاری سنتی را به نمایش در آورده است .

,

 

,
انتهای پیام/ر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه