اخبار داغ

سهم دوازده درصدی بندر عباس در کنسرت های کل کشور

سهم دوازده درصدی بندر عباس در کنسرت های کل کشور
فعال فرهنگی دانشگاه های هرمزگان با اشاره به اجرای کنسرت های متعدد در استان گفت : به نسبت ۳۰۰ کنسرت سالیانه در کشور سهم بندرعباس فقط دوازده درصد است که این میزان چندان جالب نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمزپرس، جو ساکن بر کنسرت هایی که در استان برگزار می شود چگونه است؟ فضا، فضای نا مناسبی است و این را به صراحت می گویم!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمزپرس,  جو ساکن بر کنسرت هایی که در استان برگزار می شود چگونه است؟ فضا، فضای نا مناسبی است و این را به صراحت می گویم!,

 

,

جوی که هم اکنون بر فضای کنسرت های بندرعباس حاکم است با تمامی کنسرت های دیگر کشور یکی است. از نظر بنده جو را سبک موسیقی کنسرت معین می کند زیرا مخاطبین با توجه به محتوا و نوع آن در کنسرت ها حاضر می شوند.

,


وی در ادامه گفت: بحث دیگری که باید مطرح کنیم اختلاط زنان و مردان در کنسرت ها است که متأسفانه هیچ گونه نظارتی در این خصوص از جانب مسؤلین نمی شود که این بی تفاوتی نسبت به این مسئله مهم جای بسی نگرانی دارد. به طور مثال می توان به توجه نکردن بر چیدمان زن و مرد در کنسرت ها اشاره نمود چراکه هرکس هر کجا را که بخواهد می تواند رزرو نماید و محدودیتی هم از این نظر برایش مطرح نیست و خُوب این سبک موسیقی ها و روند برگزاری حتی از نظر شرعی هم عرف نیست و جای اشکال دارد.

,
,

 

,

متولی افزود: بنده باید ذکر کنم که با موسیقی و برگزاری کنسرت هیچ گونه مخالفتی ندارم اما به نحوه ی برگزاری و سبک های موسیقی اجرا شده در کنسرت ها انتقاد شدیدی دارم چون با هدفی که مسئولین برای خود در نظر گرفته اند بسیار منافات دارد و آن هدف به ترویج فرهنگ بومی و محلی استان اشاره می کند که متأسفانه هیچ سنخیتی با کنسرت های پاپ و راک برگزار شده ندارد و نخواهد داشت!

,


باید بگویم متأسفانه یا خوشبختانه همه از این جو با خبرند اما خود را به بی خبری می زنند انگار که نه انگار که چیزی شده است؟!

,
,

 

,

وی به رغبت خوانندگان برای اجرای کنسرت اشاره کرد و چند دلیل برای این رغبت خوانندگان ذکر کرد که در زیر میخوانیم:

,


حضور پرشور خوانندگان در استان و بخصوص بندرعباس ،کیش،و قشم چند دلیل تامل برانگیز دارد:

,
,


۱_ به طبع روند اخذ مجوز برگزاری کنسرت در هرمزگان بسیار راحت تر است.

,
, ۱_ , ۱_ ,


۲_ فعالیت کنسرت گزاران و مسئولین استان به نحوی بوده که در فضای کشور بندرعباس را بعنوان شهر موسیقی معرفی کنند و برایش هم ارزش قائل اند که این هم جای انتقاد دارد که به آن اشاره خواهم کرد که این را هم می توان توجیهی برای دلیل اول بر شمرد.

,
, ۲_, ۲_,


۳_ مخاطب بسیار خوبی هم برای خود در این منطقه می بینند و این را رُک عرض می کنم که مردم تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت خود ندارند به همین دلیل است که اگر کنسرتی برگزار می شود از آن استقبال می کنند ولو این که هنرمند را هم نشناسند و من این را عینا مشاهده کرده ام.

,
, ۳_, ۳_,


این فعال فرهنگی از حضور  قشر جوان در این کنسرت ها  گفت و تصریح کرد: مشخص است اغلب جوانان اعم از دختر و پسر به صورت پر شور در کنسرت ها حاضر می شوند. بنده عرض کردم متأسفانه جو القایی از سوی مسؤلین و فعالین این حوزه مردم را به این سمت کشانده است و اگر دقت کنیم مردم تفریح مشخصی برای اوقات فراغت خود ندارند.

,
,

 

,

بنده سؤالم از مسئولین اینجاست که چرا می خواهید بندرعباس را بعنوان شهر موسیقی معرفی کنید؟! آماری که از سوی اداره ارشاد داده شده است نشان از هرساله به طور میانگین در هر ماه مجوز برگزاری سه کنسرت را می دهد که جمعا ۳۶ کنسرت در سال می شود که اگر به نسبت ۳۰۰ کنسرت سالیانه در کشور مقایسه کنیم سهم فقط بندرعباس می شود دوازده درصد! حالا بگذریم از آمار های کنسرت های برگزار شده در سایر شهرستان های استان بویژه جزیره قشم و کیش که بخاطر تعدد کنسرت ها در این مناطق آمار دقیقی در دست نیست.

,

 

,

چرا این همه افراط در تعدد برگزاری کنسرت ها وجود دارد؟! چرا بندرعباس را بعنوان شهر ورزش های ساحلی مطرح نمی کنید و برای آن نمی کوشید؟! بندرعباس بدلیل شرایط بکر جغرافیایی پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه دارد.‌چرا قدری به توسعه ی ورزش های ساحلی اهمیت نمی دهید؟! چرا فکری برای اوقات فرغت جوانان نمی کنید؟! می خواهم بدانم مگر فرهنگ و هنر از نظر شما فقط موسیقی است؟! چرا به هنر های دیگر از جمله تأتر آن هم به صورت بومی و محلی یا شعر باز هم به همین صورت توجه خاصی نمی کنید؟!

,


وی افزود: این ها همه  جای بحث دارد و ما واقعا نگرانیم زیرا اصلا برنامه ای برای جوانان منطقه ترسیم نکرده اند یا اگر ترسیم کرده اند به هیچ وجه اجرایی نشده است. شک نکنید که فقط همین ورزش های ساحلی می تواند بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود جذب نماید. متأسفانه عدم آینده نگری مسؤلین و فعالان این حوزه در خصوص جوانان یکی از عامل های مهم استقبال این قشر از کنسرت های برگزار شده است.

,
,


وی به هنجار هایی که در این کنسرت ها شکسته میشود اشاره کرد و گفت:باید بپرسید که چه هنجار هایی رعایت نمی شود؟!

,
,


بنده عرض کردم این اختلاط جمعیت و فضای حاکم بر کنسرت ها کاملا از نظر شرعی اشکال و جای بحث کارشناسی دارد.

,
,


سبک موسیقی ها اغلب هیچ سنخیتی با فرهنگ محلی و بومی منطقه ندارد و خُوب سبک های این گونه کنسرت ها هم دلیلی برای هنجار شکنی محسوب می شود زیرا همه ی ما به حرام بودن غنا واقفیم که این بیشتر ناشی از سبک موسیقی است.

,
,


محمد متولی در ادامه صحبت های خود چند انتقاد و پیشنهاد سازنده داشت :باز هم تأکید دارم که بنده و همکارانم در حوزه های فرهنگی به هیچ عنوان مخالف با موسیقی و برگزاری کنسرت نیستیم اما باید ساز و کار مشخصی در اداره آن ها از طرف فعالین این حوزه و مسئولین، مشخص و اجرا شود. بعنوان مثال اگر هدف ترویج فرهنگ محلی و بومی استان هرمزگان باشد خُوب سبک راک و پاپ چه سنخیتی در این زمینه دارد؟! اگر بیاییم سبک بزرگانی همچون استاد قنبر راستگو را بعنوان شاخص مطرح کنیم متوجه فاصله شدید سبک موسیقی فعلی در کنسرت ها با این شاخص خواهیم شد.

,
,

 

,

همانطور که می دانید موسیقی یکی از بزرگترین ابزار های موجود برای القای فرهنگ و هنر یک منطقه محسوب می شود که این انتقال هم می تواند بصورت مثبت و هم می تواند به صورت منفی نقش ایفا کند. همانگونه که سبک پاپ ، راک و امثال این ها فرهنگ غربی را بصورت تهاجمی وارد سرزمین ما کرده است که همواره تأثیرات مخربی را بر موسیقی و فرهنگ های محلی و بومی داشته است. در نقطه مقابل می توان به تأثیر گزاری و القای فرهنگی با انواع موسیقی های اصیل سنتی ، بومی و محلی بصورت مثبت اشاره نمود.

,


می توان در قالب یک طرح، ساز و کار موسیقی را بصورت منطقه ای بومی سازی کرد و آن را به مرحله ی اجرا رساند. اگر مسؤلین مایل باشند و جدا در این زمینه دغدغه دارند، فعالین فرهنگی بخصوص در حوزه ی دانشجویی آماده اند که در این طرح با ایشان همکاری نمایند و پیشنهادات را به همراه راه کار های موجود ارائه نمایند.

,
,
انتهای پیام/ر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه