اخبار داغ

گزارش دانا از تغییر کاربری قهوه‌خانه‌ها/

آشنایی‌های فیس‌بوکی و قرار‌های قلیانی

آشنایی‌های فیس‌بوکی و قرار‌های قلیانی
اخیراسفره‌خانه‌ها و قهوه خانه هایی شروع به کار کرده که این اماکن در حال حاضر تبدیل به پاتوقی برای تجمع دانشجویان و جوانان و حتی دانش‌آموزان شده است.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی دانا براساس آثار و شواهد موجود برپایی قهوه خانه، از حدود 500 سال قبل در ایران شکل گرفته و جمعی دیگر عمر آن را افزون تر محاسبه می کنند. همچنین گفته می شود، قهوه خانه در ایران به سال ها قبل از ورود چای باز می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

قهوه خانه ها در گذر زمان همان گونه که با شاهنامه خوانی، داستان سرایی، مدیحه سرایی، نقالی، غزلخوانی، سخنرانی و مشاعره در ترویج تاریخ و فرهنگ و ادب و نیز تبادل افکار و معرفی آثار در ایامی خاص نقش مهمی را ایفا کرده اند، از بهترین و جذاب ترین اماکن عمومی شهرها برای گذراندن اوقات فراغت بودند.

,

نخستین قهوه خانه ها در ایران، در دوره صفویان، و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه تهماسب (۹۳۰-۹۸۴ق)، در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (۹۹۶-۱۰۳۸ق) در شهر اصفهان توسعه یافت.

,

در دوران ناصرالدین شاه باز هم تعداد قهوه خانه ها افزایش یافت و آنها که ابتدا در بازارها و محله ها و در کنار مجموعه ای از واحدهای صنفی مهم مانند نانوایی، قصابی، بقالی و سبزی فروشی، حمام و... بازارچه ای را با هم به وجود آورده بودند. قهوه خانه دامنه فعالیت خود را به خیابان ها و محله های شهر، مراکز تجمع پیشه ها، کارگاه های صنعتی، کارخانه ها، مسافرخانه ها، مراکز حمل و نقل مسافر، مدخل شهرها، پیرامون دروازه ها و منزلگاه های میان شهر گسترش دادند و تعداد زیادی قهوه خانه با فاصله های دور و نزدیک از یکدیگر ساخته شد.

,

در نهاد قهوه خانه دو مکتب مهم از هنرهای کلامی و تجسمی، یعنی نقالی و سخنوری (هنر کلامی) و نقاشی (هنر تجسمی) رشد و بالندگی یافت و در هریک از این هنرها هنرمندان بزرگی تربیت شدند.

,

گروه نقالان و سخنوران و نقاشان تا بودند همچون یک وسیله ارتباطی نیرومند در جامعه سنتی ما عمل می کردند و با توش و توان خود رشته های پیوند تاریخی- فرهنگی را از راه ابلاغ معارف قومی و مذهبی به صورتهای گوناگون در میان نسلها، استوار و محفوظ نگه می داشتند. از زمان توسعه داد و ستد های تجاری و صنعتی و فرهنگی ایران با کشورهای خارج و گسترش نظام ارتباطات سمعی و بصری در جامعه های شهری، و ورود رادیو و تلویزیون به قهوه خانه ها، این نهاد اجتماعی و فرهنگی اندک اندک خلوت و منزوی گردیدند، تا اینکه عده ای از صاحبان ذوق وسلیقه به فکر بازسازی، احیا و مرمت این مکانهای قدیمی و سنتی افتادند تا شاید این اماکن تاریخی به کانونهای فرهنگی و اجتماعی تبدیل گردد.

,

این تفکر اهدافی از جمله آشنایی جوانان و جهانگردانی که قصد آشنایی با فرهنگ اصیل و سنتی را دارند در برداشت.

,

اما امروز قهوه خانه‌ها به نوعی تغییر کاربری داده‌اند و موارد استفاده جدیدی دارند.

,

اخیرا سفره‌خانه‌ها و قهوه خانه هایی شروع به کار کرده که این اماکن در حال حاضر تبدیل به پاتوقی برای تجمع دانشجویان و جوانان و حتی دانش‌آموزان شده است.

,

برخی از این اماکن علاوه بر ارائه قلیان به صورت مختلط و حتی به شکل انفرادی به دختران، به نوعی مکانی برای پرکردن اوقات فراغت در ساعت های خالی جوانان و دانشجویان و دانش‌آموزان قبل و بعد از کلاس ها شده است.

,

این اماکن علاوه براینکه دارای تعداد زیادی از دوربین های مداربسته هستند، دارای مجوز کافی شاپ اند و فاقد مجوز لازم برای ارائه قلیان آن هم به دختران و پسران هستند.

,

برخی شنیده هاحکایت از این دارد که تعدادی از این اماکن هم تبدیل به پاتوقی برای برخی جلسات سیاسی برای گروه های اصلاح طلب در دانشگاه ها هم شده است.

,

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد این اماکن به عنوان محلی برای قرارهای حضوری کاربران شبکه‌های فضای مجازی به ویژه فیس بوک هم تبدیل شده است.

,

به هر حال با توجه به برخی اعتراض‌ها به فعالیت این اماکن شاهد هستیم که تا کنون  اقدام موثری در زمینه رفع این معضل  و پلمپ و لغو مجوز این قهوه خانه ها و کافی شاپ ها صورت نگرفته ست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه