اخبار داغ

حق شناس در گفت‌وگو با دانا:

دوقلوی اسرائیل-عربستان مصمم به برهم زدن مذاکرات/ هریک از اعضای 5+1 رویکرد خاص خود را در مذاکرات دارند

دوقلوی اسرائیل-عربستان مصمم به برهم زدن مذاکرات/ هریک از اعضای 5+1 رویکرد خاص خود را در مذاکرات دارند
این کارشناس حوزه بین الملل درباره نقش رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در سنگ اندازی در روند مذاکرات تصریح کرد: مشخصا دو قلوی اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه خیلی مصمم هستند در اینکه با تمامی امکاناتی که دارند این توافق را به تعویق بیندازند و یا مانع جدی برای رسیدن به هر گونه توافق ایجاد کنند.
[

محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص موضوع تمدید مذاکرات ضمن بیان اینکه باید منتظر اظهارات رسمی طرفین ماجرا باشیم و خیلی به مباحث و مطالبی که قابل استناد نیستند نباید توجه کرد، اظهار داشت: من فکر می کنم مسیری که تا به حال طی شده، قابل توجه بوده است و نمی توان نتیجه بیش از 20 ماه تلاش و زحمات مستمر گروه مذاکره کننده به طور همزمان با شش قدرت بزرگ جهان را نادیده گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی ادامه داد: مذاکرات در دو ایستگاه ژنو و لوزان با موفقیت طی شده است و امروز در ایستگاه سوم هم به نظر می رسد که ما در وقت اضافی هستیم و باید تلاش کنیم تا مستنداتی که توسط گروه های اصلی مذاکره کننده اعلام می شود را محل توجه و گفتگو قرار دهیم.

,

 

,

حق شناس در واکنش به صحبت های ظریف در روز پنج شنبه بیان داشت: من فکر می کنم صحبت های آقای ظریف نشان دهنده این است که طرف ایرانی همچنان دارد تلاش می کند تا بتواند براساس منافع ملی و قواعد مذاکره و راهبردی که از ابتدا مشخص شده است، کار را پیش ببرد.

,

 

,

وی افزود: به نظر می رسد با این روالی که پیش می رود، به احتمال زیاد ظرف یکی دو روز آینده توافق حاصل می شود و خیلی از مشکلاتی که تا به امروز وجود داشته است نیز مرتفع خواهد شد. سفری هم که آقای روحانی به روسیه داشتند و مذاکراتی که رئیس جمهور با دو مذاکره کننده اصلی یعنی رؤسای جمهور چین و روسیه و همین طور با اعضای گروه بریکس داشتند، در ادامه روندی است که در نتیجه بخش شدن مذاکرات اثرگذار خواهد بود.

,

 

,

این کارشناس حوزه بین الملل درباره نقش رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در سنگ اندازی در روند مذاکرات تصریح کرد: مشخصا دو قلوی اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه خیلی مصمم هستند در اینکه با تمامی امکاناتی که دارند این توافق را به تعویق بیندازند و یا مانع جدی برای رسیدن به هر گونه توافق ایجاد کنند.

,

 

,

وی اضافه کرد: از طرف دیگر نیز همان طور که آقای ظریف اشاره کرد، امروز اعضای مذاکره کننده با یک گروه منسجکم و شش وجهی به نام 5+1 مواجه نیستند؛ بلکه با شش کشور و با شش جهت مختلف که هر کدام دارای منافع ملی خاص خود هستند مذاکره می کنند. بنابراین به نظر می رسد همانطور که امروز مذاکراه با آمریکا سخت است، مذاکره با روسیه و فرانسه نیز سخت می باشد.

,

 

,

حق شناس در مورد رویکرد کشورهای روسیه و چین اذعان داشت: باتوجه به تغییراتی که بعد از فضای مذاکره اتفاق می افتد، قطعا در روابط ایران- چین و ایران-روسیه تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین به نظر می رسد نگاهی که این دو کشور به مذاکرات دارند، نگاهی مبتنی بر رسیدن به مرزهای موفقیت نیست و طبیعتا آنها نیز منافع خودشان را در مذاکرات دنبال می کنند.

,

 

,

وی درباره مهلت 60 روزه کنگره آمریکا پس از حصول توافق برای بررسی بندهای آن و احتمال ایجاد چالش های جدید در اجرایی شدن توافق گفت: این موضوع مشکلی است که بین مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا با کاخ سفید وجود دارد. با توجه به اینکه کاخ سفید اکثریت کنگره را از دست داده است و طرف مقابل نیز توفیقاتی که احیانا کاخ سفید در مذاکرات هسته ای بدست بیاورد را خیلی به نفع جریان جمهوری خواه نمی داند، تلاشش را می کند که در این زمینه مشکلاتی را بوجود بیاورند. به طور کلی به نظر من ما نباید خودمان را خیلی درگیر موضوعات داخلی آمریکایی ها کنیم. بحث اصلی و تمرکز ما باید بیشتر در حوزه دولت هایی باشد که امروز مسئولیت مذاکره را دارند.

, وی درباره مهلت 60 روزه کنگره آمریکا پس از حصول توافق برای بررسی بندهای آن و احتمال ایجاد چالش های جدید در اجرایی شدن توافق گفت: این موضوع مشکلی است که بین مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا با کاخ سفید وجود دارد. با توجه به اینکه کاخ سفید اکثریت کنگره را از دست داده است و طرف مقابل نیز توفیقاتی که احیانا کاخ سفید در مذاکرات هسته ای بدست بیاورد را خیلی به نفع جریان جمهوری خواه نمی داند، تلاشش را می کند که در این زمینه مشکلاتی را بوجود بیاورند. به طور کلی به نظر من ما نباید خودمان را خیلی درگیر موضوعات داخلی آمریکایی ها کنیم. بحث اصلی و تمرکز ما باید بیشتر در حوزه دولت هایی باشد که امروز مسئولیت مذاکره را دارند.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه